• Anonym (behov av hjälp)

ersättning för vårdskada

jag har nyligen fått barn och fick livmoderinfektion i samband med förlossningen. jag undrar om nån vet om man kan få ersättning för detta??

• Svar på tråden ersättning för vårdskada
  • Echo

Det beror väl på din försäkring? Gravidförsäkring?

• Anonym (Qwe)

Fast det är väl inte helt ovanligt, det kan man ju till och med få om man sätter in en spiral. Gissar att du fick antibiotika och sedan var du frisk igen...

Vem vill du få ersättning ifrån, försäkring eller sjukhuset?

• Anonym (X)

Om du tänker att du vill ha ersättning från vårdgivaren måste vårdgivaren gjort fel, ex fel diagnos, fel utrustning, fel behandling, fel medicinering. Har vårdgivaren gjort fel eller var det bara en komplikation som råkade uppstå?

• Anonym (behov av hjälp)

Echo: nej jag hade inte gravid försäkrad

QWE: jag fick 2 kurer med antibiotika och skadeanmälan till patientnämnden.

X: jag frågade inte då jag antog att det är fel utrustning och behandling som jag fick för bristningar men det uppstod ingen komplikation vid förlossningen,.

• Anonym (Qwe)

Men har vårdgivaren gjort fel? Att anta kommer man inte långt på! Du skriver ju själv att inga komplikationeruppkom vid förlossningen...

• Anonym (X)
    Anonym (behov av hjälp) skrev 2012-08-30 00:40:22 följande:
    Echo: nej jag hade inte gravid försäkrad

QWE: jag fick 2 kurer med antibiotika och skadeanmälan till patientnämnden.

X: jag frågade inte då jag antog att det är fel utrustning och behandling som jag fick för bristningar men det uppstod ingen komplikation vid förlossningen,.
    Tyckte patientnämnden att vårdgivaren gjort fel då?

Jag vet inget om gänge behandling i det här fallet men OM vårdgivaren givit sedvanlig behandling och och använt fungerande utrustning blir de inte ersättningsskyldiga. Man kan ju inte styra över människokroppen och det kan bli sjukdomar/skador utan att det är någons fel.

Att vara gravid och genomgå förlossning etc innebär risker.
  • Mariaaa

Du kan skicka en anmälan till patientförsäkringen så undersöker dom om vården gjort fel och om dom anser det kan du få ersättning

• Anonym
    Anonym (behov av hjälp) skrev 2012-08-29 23:53:02 följande:
    jag har nyligen fått barn och fick livmoderinfektion i samband med förlossningen. jag undrar om nån vet om man kan få ersättning för detta??

men det är ju inte helt ovanligt och inget läkaren gör fel för att det ska uppstå. Men ar du att alla som får in infektion i samband med ett ingrepp ska få kompensation?
Svar på tråden ersättning för vårdskada