• Anonym (Lisa)

TWAR - var göra privat test som man betalar själv?

Jag har haft symptom under lång lång tid nu och ger snart upp, på riktigt, jag orkar inte längre. Dessutom vill inte någon läkare jag träffat göra TWARtest.

Kan man bekosta det själv? Var i så fall? Jag bor i Stockholm! Kostnad?

Mycket mycket tacksam för svar som kan leda till att jag kan ringa och boka ett test.

• Svar på tråden TWAR - var göra privat test som man betalar själv?
  • Anonym (Lisa)

puffar lite...

• Anonym (Lisa)

Tack, han finns i Kopparberg, är det rätt?
    Själv bor jag i stockholm.

• Jeninan

Ja jag hittade på internet. Är det för långt? Vad har du för symtom?

• Anonym (Lisa)

Inget avstånd är för långt om jag tycker det är värt att ta testet även om det vore smidigare närmare så klart.

Det började som en extremt långvarig förkylning, gick över till ständig nästäppa (äter allergitabletter varje dag annars blir jag så täppt att jag inte kan andas alls genom näsan) hosta, fick lunginflammation, halsont, värk i kroppen som sedan satte sig i hela bröstkorgen och har suttit där i 4 år nu. Jag äter alvedon forte dygnet runt samt starka värktabletter. Läkarna tror på att jag har ont men dom vet inte varför. Extrem trötthet. Var sjukskriven 3-4 månader i början - sedan ut på jobbet igen fast jag inte var frisk alls. Blev ännu sämre i för 8 månader sedan och varit sjukskriven heltid i 7 månader nu. Massa tester har tagits och jag har träffat allergiläkare, smärtläkare, reumatologer, akupunktörer, kinesolog och provat olika behandlingar. Kan tillägga att jag inte reagarar på så pass många punkter som man ska göra för att det ska klassas som fibromyalgi. I dagsläget, efter 4 år har jag alltså dagligen: nästäppa, halsont (dock inte mycket men ständigt) och väldigt jobbigt värk och är orkeslös.

Är du bara intresserad eller jobbar du inom vården?

• Anonym (google doktor)

Min familj är också drabbade av twar.
    Dock utan att vi fått positiva provsvar.
    Så vänta dig inte för mycket av ett provsvar.

Nu är vi inne på vet inte vilken omgång med antibiotika men jag och yngsta barnet har fått ett återfall och äter återigen antibiotika. Det är det enda som fungerar. Vi har torrhosta, trötthet, illamående och ont i kroppen.
    Jag varit sjukskriven för utmattningsdepression i flera år med dessa långvariga förkylningar som aldrig gått över.
    Barnet diagnostiserad med astma, krupp, allergi, mykoplasma. Gjort ryggmärgsprov, magröntgen 3 ggr, undersökt syn och hjärnröntgen. Till slut googlade jag på alla våra symptom (även man och andra barnet varit sjuka i körtelfeber och lunginflammation) och sprang på TWAR. Då bad jag att vi skulle få antibiotika.

Men det är fan som att be att få knark.............. 
    Efter lite tjat så fick vi faktiskt det och bara på några dagar var vi alla friska.

Nu har vi som sagt fått ett återfall och hade vi inte fått antibiotika denna gången hade jag vänt mig till Sandberg eller beställt antibiotika på internet. Var verkligen desperat!!!!!!

Det är ett helvete och ingen som vågar ta tag i denna djävuls bakterie - jag undrar hur många det är som går runt med detta utan att få hjälp.

Lycka till!!

• Anonym (google doktor)

Glömde. Det är inte säkert att proven visar någonting heller. Man behöver även gå på symptom!

• Anonym (Lisa)

Åh stackars er!!!!!!

Jag har tagit prov nu som visade att jag haft twar (som ju många haft) men inget som är kvar i kroppen så enligt Göran är det inte twar som orsakat/orsakar mina problem.

Har ni träffat Göran Falck?

• Rådjur

Jag undrar också om jag haft Twar... Jag var helt frisk i tidiga tonåren, men när jag blev 14 fick jag världens sjuka och var riktigt sjuk i drygt en månad med feber, frossa, hosta, ont i halsen och illamående. Efter den sjukan fick jag plötsligt astma och hyperaktiva slemhinnor - enligt läkare... Min kondition dog dessutom ut helt och jag blev kroniskt trött.

6 år har gått och jag är fortfarande allmänt slö och har problem med luftvägarna/näsan :S
    Undrar om det är pga. Twar... Hade vart intressant att veta

• Anonym (google doktor)
    Anonym (Lisa) skrev 2012-11-25 03:37:45 följande:
    Åh stackars er!!!!!!
    Jag har tagit prov nu som visade att jag haft twar (som ju många haft) men inget som är kvar i kroppen så enligt Göran är det inte twar som orsakat/orsakar mina problem.
    Har ni träffat Göran Falck?
    Nej har inte träffat honom. Hade bestämt oss för att söka dit om vi inte fått hjälp denna gången.
    Tyvärr är det så att man inte heter Gunde Svan eller Anna Haag fast de har också haft svårt att få rätt hjälp.
    De flesta läkare är livrädda att skriva ut antibiotika om inte det finns positiva provsvar.
    Men samtidigt är proverna så dyra att ta så min vårdcentral vill inte göra det (de skyller på att de inte kan vilket bara är snack).

Har träffat på läkare som också säjer att TWAR inte finns

Man kan tydligen ha symptom väldigt väldigt länge och även återfall. Hade det inte varit så att hela vår familj varit sjuk med jämna mellanrum så hade jag aldrig kommit på att vi smittade varandra.

Nu ser livet ljusare ut igen. Barnet som fått antibiotika nu är helt frisk och det bara på ett par dagar. För mig tar det längre tid.... men tror jag gått med det länge.

Vet inte riktigt vilket prov de tog på mig på infektion - verkar finnas flera olika prov. Hörde Gunde prata om det när han var hos Malou. Att man måste testa på rätt stam för att få korrekt svar.
  • Anonym (Lisa)
    Anonym (google doktor) skrev 2012-11-25 12:35:20 följande:
    Nej har inte träffat honom. Hade bestämt oss för att söka dit om vi inte fått hjälp denna gången.
    Tyvärr är det så att man inte heter Gunde Svan eller Anna Haag fast de har också haft svårt att få rätt hjälp.
    De flesta läkare är livrädda att skriva ut antibiotika om inte det finns positiva provsvar.
    Men samtidigt är proverna så dyra att ta så min vårdcentral vill inte göra det (de skyller på att de inte kan vilket bara är snack).

Har träffat på läkare som också säjer att TWAR inte finns

Man kan tydligen ha symptom väldigt väldigt länge och även återfall. Hade det inte varit så att hela vår familj varit sjuk med jämna mellanrum så hade jag aldrig kommit på att vi smittade varandra.

Nu ser livet ljusare ut igen. Barnet som fått antibiotika nu är helt frisk och det bara på ett par dagar. För mig tar det längre tid.... men tror jag gått med det länge.

Vet inte riktigt vilket prov de tog på mig på infektion - verkar finnas flera olika prov. Hörde Gunde prata om det när han var hos Malou. Att man måste testa på rätt stam för att få korrekt svar.
    Oerhört svårt - jag ska ärligt säga att allt som Göran Falck informerade mig om inte gick riktigt in men jag litade på honom. Beroende på hur länge man haft problem så finns det olika mycket att leta efter. Hos mig tex bara en sorts antikropp. Och det är dyrt, skitdyrt.
    Han finns i stockholm varannan vecka också, om ni nu bor här?
  • Anonym (google doktor)
    Anonym (Lisa) skrev 2012-11-25 14:02:28 följande:
    Oerhört svårt - jag ska ärligt säga att allt som Göran Falck informerade mig om inte gick riktigt in men jag litade på honom. Beroende på hur länge man haft problem så finns det olika mycket att leta efter. Hos mig tex bara en sorts antikropp. Och det är dyrt, skitdyrt.
    Han finns i stockholm varannan vecka också, om ni nu bor här?
    Vad betalade du?
    Fick du betala för provet också?
    Vet du vad provet hette?
    Man kan väl både ta blodprov och i hals och näsa?
    Bor i Göteborg så inga större problem att ta sig till Sthl.

Många frågor Sorry...
  • Anonym (Lisa)

Jag betalade 3.000 kr, totalt och då var det 45 minuters besök samt prov och provsvar via telefon, hade det visat sig att det var aktivt twar och det blivit fler besök och provtagningar så tror jag att dessa "sponsras" av landstinget som vanligt.  Det är själva twarprovet som är dyrt och som vårdcentralerna vägrar göra. Just för att det kostar för mycket pengar och som jag har hört, inte så många ställen som kontrollerar de proverna.

Jag tog bara blodprov eftersom det i sådana fall skulle varit så länge sedan som jag fick twar och att många "bevis" förstörs med tiden.

Måste reservera mig för att jag missuppfattat något bara men fråga på, jag vet nog inte så mycket mer.

Svar på tråden TWAR - var göra privat test som man betalar själv?