• Anonym (tårar)

Vad hände när du nekade umgänge?

Hej alla mammor och pappor.
    Jag har tillsammans med mitt ombud och i samråd med socialen bestämt att neka umgänge. Det har varit en lång och väldigt jobbig resa i denna vårdnads tvist!.. man blir utelämnad och får se på när ens barn far illa...
    Min dotters far sköter varken hygien eller hennes specialkost, då hon har allergi. förskolan har nu anmält detta till soc då hon berättat för fröken att hon mår dåligt och har ont i magen när hon är hos sin far. Han har trots upprepade läkarintyg och påpekande om hennes kost struntat i det och hon kommer därför hem ifrån umgänget och är jätte dålig.
    Det är ett jobbigt beslut att fatta men jag kan inte stå och se på när min dotter blir sjuk och mår dåligt.

Har du nekat umgänge? vad hände och hur lång tid var det så?
    Var soc inblandade och fick du stöd för ditt beslut?

Tacksam för svar! känner mig helt ensam och utelämnade i detta Sverige där man på papper ska sätta barnen i centrum men i praktiken så stämmer det sällan! alla myndigheter kan tycka hur mycket som helst men INGEN agerar... Jag tar mitt föräldrar ansvar på 110% allvar och det är nu min skyldighet att inte lämna min dotter då hon inte blir omhändertagen på det sätt som man kan förvänta sig...

• Svar på tråden Vad hände när du nekade umgänge?
  • Anonym

Fast att neka umgänge helt tycker jag är helt fel! Kan inte dottern få träffa pappannär du är med så du kan se till så hon får i sig rätt mat? Det måste finnas någon annan lösning än bara neka umgänget, tycker synd om dottern som helt tvärt blir av med sin pappa.

• hellokill3r
    Anonym skrev 2012-08-30 08:52:18 följande:
    Fast att neka umgänge helt tycker jag är helt fel! Kan inte dottern få träffa pappannär du är med så du kan se till så hon får i sig rätt mat? Det måste finnas någon annan lösning än bara neka umgänget, tycker synd om dottern som helt tvärt blir av med sin pappa.

Fast det är inte alltid möjligt att föräldrar träffas. Om socialen är inkopplade så samråder de ju med TS och du kan nog slappna av, det kommer nog en lösning.
  • Pirum

Kontrollera att samrådet med Soc /fsk:s anmälan till Soc finns dokumenterat skriftligt i er journal hos Socialtjänsten så du har något tydligt som talar för att du inte umgängessaboterar ifall pappan stämmer dig. Begär ut en kopia.

• Anonym (***)

Om han yrkar på umgänge, kräv att det sker under översyn!

• Anonym

jag nekade under flera månader nattumgänge men pappan fick dagumgänge. Han gick med på det så det gick väl ok. Han har nu återigen krävt nattumgänge så vi testar...

jag skulle förorda umgänge under tillsyn så att barnet inte mister kontakten. han ska självklart inte ha umgänge med henne själv efterrsom han uppenbarligen inte klarar av det. 

• Anonym

Har inte nekat umgänge men ändå blivit stämd på umgängessabotage - dock har han "tagit fram" sina sidor så även tingsrätten och familjerätten nu sett dem. 

Han har själv försatt sig i situationen men också funderat just på det där med umgänget då dotterns hygien inte har blivit skött de gångerna då de haft umgänge....

Känslan du  beskriver känner jag dock ingen man känner sig helt utlämnad i det hela. Finns det inte någon familjeenhet på din kommun som kan hjälpa dig? 

• Anonym (tårar)

Hej, tack för era svar.
    Det är ett fruktansvärt jobbigt beslut det här, har legat vaken och haft fruktansvärd ångest men samtidigt är det så konkret, hon blir inte omhändertagen på det sätt som kan förväntas. Hon kommer dessutom att bli glad då hon brukar protestera vilt när det är dags att åka.

Mår ändå dåligt... Är rädd för vad min fd kommer att ta sig till, känns inte klokt men har bestämt mig för att åka iväg under helgen då jag inte vågar vara hemma.

någon annan som nekat umgänge och det gått "bra"?

• Anonym (heltidsförälder)

Hos mig var det barnet som inte ville ha umgänget med sin andra förälder och i tinget så visade föräldern upp sitt rätta jag och barnet slipper efter det umgänge helt.

• Barbamamah

Fan vad det daltas med kassa föräldrar. Barn är inga ting som man kan vanvårda efter eget behag. Om man inte klarar av att ta hand om barnet är umgänge olämpligt. Simple as that. Barn har rätt till god omvårdnad och omsorg och har inget behov av vanvård.

Svar på tråden Vad hände när du nekade umgänge?