• zingoalla

garnera tårta till 3-åring, två problem

Min dotter fyller 3 och önskar sig en tårta med ljus att blåsa ut. Problem ett mamman är ej bakkunnig eller pysslig. Problem två den m åste vara helt mjölkfri.

Jag hade en ide om att baka mjölkfri tårtbotten, koka vaniljsås på havremjölk och sen ett lager sylt.

Men garneringen då?

Har ni bilder på enkel men fin tårtgarnering som ändå blir speciell?

Inte med Barbie för vi har ingen barbie docka

Gärna recept på tårtbotten med som man ej kan misslyckas med           

• Svar på tråden garnera tårta till 3-åring, två problem
  • Ramborg

Gillar hon maränger? Marängbottnar och så mandarinklyftor mellan för att göra det lite fräschare kanske?

Jag gjorde nyss tårtgarnering av sugarpaste, det var enkelt och roligt att göra och jag tror det är mjölkfritt.

42.
  • FruOMor

Det är busenkelt, googla fram en sockerkaka som är mjölkfri och gör den i en rund form med löstagbar botten. sedan delar du den i 3 skivor och så kan du ju göra många olika fyllningar bland annat Ahlgrens bilar mouse bara de att du byter ut mjölken möt laktosfri om det är så att hon är allergisk mot laktosrn är det proteinet så välj havredryck. Andra fyllningen kan du göra med någon annan mouse eller sylt.
    Angående garnering så gör en smörkräm baserad på de ingredienser som hon faktiskt kan äta, alltså byt bara ut de hon inte tål mot de motsvarande. Du kan färga smörkrämen så spritsar du fina mönster

• MajaVira
    FruOMor skrev 2012-08-30 11:05:40 följande:
    Det är busenkelt, googla fram en sockerkaka som är mjölkfri och gör den i en rund form med löstagbar botten. sedan delar du den i 3 skivor och så kan du ju göra många olika fyllningar bland annat Ahlgrens bilar mouse bara de att du byter ut mjölken möt laktosfri om det är så att hon är allergisk mot laktosrn är det proteinet så välj havredryck. Andra fyllningen kan du göra med någon annan mouse eller sylt.
    Angående garnering så gör en smörkräm baserad på de ingredienser som hon faktiskt kan äta, alltså byt bara ut de hon inte tål mot de motsvarande. Du kan färga smörkrämen så spritsar du fina mönster
    Jag har testat att göra fluff av mjölkfri "grädde" (tror det var någon havre-variant), men det blev totalt misslyckat eftersom "grädden" inte längre var vispbar efter det att en värmts upp.

Det jag använt är smörkräm på mjölkfritt margarin, mosade bananer, sylt, finns även vanilj- och chokladpudding (Alpro Soya) som funkar som fyllning eller att täcka med.
  • zingoalla

glömde hon tål ej banan. och göra olika mousse ? Jag är usel i köket, men får googla lite.
    Smörkräm hur gör man det, är det gott? Har nog aldrig ätit det på tårta  

• zingoalla

hittade en nalleform i skåpet. Så behöver nu hjälp med vad jag ska ha på den så det ser ut som en nalle. Googlade o hittade att några spritsat så fint men hittade inget recept på med vad. Blir ju ganska mycket så det måste ju vara gott Funkar smörkräm då som någon tipsade om. Å snälla har ni nåt recept på det mjölkfritt då. Man kan väl göra choklad kräm så nallen blir brun men tänkte nån annan färg på tassar öron o mage borde ju gå med karamellfärg.

o min bakkunskap gjorde att botten nog bara går att delar en gång så det blir nog bara ett lager fyllning typ jordgubb 

Svar på tråden garnera tårta till 3-åring, två problem