• Oliwen

Fodrat regnställ i strl. 134-140?

Tråkig rubrik men den blir int roligare än så..
    Jo, min undrig är. Ni med  barn i strl. 134-140 ca 8 år (kille). Hur tänker ni inför kommande säsong av kyla å regn.
    Är det fodrat regnställ som gäller? Å vart köper ni i så fall ställen? Har letat som en gnu på nätet, å de fåtal tillfällen som jag hittar något så kostar det mellan 7-900:-. Kan jag säga är över min budget:P.
    Ett av märkena på ställen är Abeko. Vet att de säljs även på GKÅS.. Någon som vet om det går att få tag på där?

Ganska rörigt kanske men jag är väldans tacksam för all hjälp jag kan få vid det här laget:)

• Svar på tråden Fodrat regnställ i strl. 134-140?
  • Roland 600

Är han inte för gammal för galon?

• Höghus

Varför skulle man vara för gammal för galon vid 8 år? Min 7-åring åker kana och springer i vattenpölar och han lär fortsätta med det. Jag är f.ö 36 och har galonjacka...

• Höghus

Kappahl har galon i 140 för ca 250/del. Iofs inte fodrat men man kan ju ha fleece under

• Roland 600
    Höghus skrev 2012-08-30 12:02:48 följande:
    Varför skulle man vara för gammal för galon vid 8 år? Min 7-åring åker kana och springer i vattenpölar och han lär fortsätta med det. Jag är f.ö 36 och har galonjacka...
    Du har ingen som helst andning i materialet galon, Lika tätt som en plastpåse.
    Barn springer och leker och blir svettiga , sen blir de kalla.
    Dessutom kyler galon vid kallt väder.
    Skillnad för dig som inte hoppar omkring.
    Ett par bra vattentäta skalbyxor plus fleece under är bättre.
    Luftlagret mellan plaggen ger oxå värme.
    Ett par skalbyxor är han dessutom rörligare i.
  • Höghus

Skalbyxor håller inte tätt ordentligt i ösregn och är betydligt krångligare för ett barn att ta på sig. Att barn blir JÄTTESVETTIGA av galon är en korkad myt som i de flesta fall inte stämmer. Gissar att du inte har några lågstadiebarn själv.

• Roland 600
    Höghus skrev 2012-08-30 12:22:04 följande:
    Skalbyxor håller inte tätt ordentligt i ösregn och är betydligt krångligare för ett barn att ta på sig. Att barn blir JÄTTESVETTIGA av galon är en korkad myt som i de flesta fall inte stämmer. Gissar att du inte har några lågstadiebarn själv.
    Mina barn är äldre. Det säger sig självt att man blir svett om man sätter på sig 100% tätt.
    Visst håller skalbyxor tätt om man köper av god kvalitet.
    Varför skulle skalbyxor vara svåra att ta på.

• Oliwen
    Roland 600 skrev 2012-08-30 11:23:34 följande:
    Är han inte för gammal för galon?
    Det var det jag undrade..
    Mest för at det skulle vara känsligt i den åldern att kanske bli klädd som en bäbis. Sen ser jag helst som förälder att han skulle ha ett ställ, just för att han som sju och ett halvt åring inte har koll på vad han ska ha på sig i alla lager å klär sig själv i skolan. Och att det är en skola som har uteskola ett par dar i veckan. Jag kanske kan få honom att komma ihåg det där med fleecen under jackan. Men vad har de så fall på benen när de ska kunna sitta direkt på marken. Jag känner att jag kan fetglömma att han ska ha långkalsingar på sig. Eller att han ska ta på sig en fleecebyxa över jeansen innan han tar på sig regnbyxorna...
  • Höghus

Barn svettas inte så som vuxna. Att barn skulle ha det bättre i funktionsplagg pga svett är bara smart marknadsföring. Funktionsplagg har också över lag sämre vattenavstötningsförmåga, är mindre nötningståliga och har sämre rivstyrka. Källa: senaste Råd och Rön som kom i brevlådan idag

• Oliwen
    Höghus skrev 2012-08-30 13:49:29 följande:
    Barn svettas inte så som vuxna. Att barn skulle ha det bättre i funktionsplagg pga svett är bara smart marknadsföring. Funktionsplagg har också över lag sämre vattenavstötningsförmåga, är mindre nötningståliga och har sämre rivstyrka. Källa: senaste Råd och Rön som kom i brevlådan idag
    Gööt! Har det gjort tester oxå? Inväntar tidningen... Tycker att det känns mer praktiskt faktiskt. Å som du säger killar i den åldern kan ju beta av ett par ställ per säsong om setet inte tål lek. Som äldsta barnet som han är i skaran så har man ju lärt sig ett å annat på vägen. Triel and error.. Dyrt ibland men ofta är det gamla metoder som funkar bäst:P
    Kom på att Granngården kanske har? Får kolla..
  • Höghus

De har testat galon. Didrikson toppade.

Svar på tråden Fodrat regnställ i strl. 134-140?