• Anonym (nedstämd)

Nybliven mamma - var är lyckoruset?

Jag skulle inte kalla mig deprimerad för det vore en överdrift men nedstämd och väldigt nere just på kvällarna är en bättre beskrivning (just för att jag vet att nätterna ser ut som de gör kommer känslan just på kvällen). Jag är nybliven mamma sen några veckor itllbaka och har svårt att finna den där lyckokänslan. Min lilla bebbe har problem med magen (inte kolik dock) och är ofta vaken flera timmar om natten vilket gör att jag och maken redan nu efter bara nåtgra veckor är rätt trötta. Vi har fått råd att testa olika saker (massage, sova med bebben på bröstet osv) för att få honom att komma till ro. Det verkade som att sova med honom på sig var bra för det gjorde jag ohc maken inatt och då skrek han inte alls, men då sover man i gengäld själv väldigt illa. Nu undrar jag om det finns fler som känner/känt så här och hur länge man kan räkna med att det pågår? Har en underbar man som stöttar mig maximalt så det finns inget att klaga på där (han försöker få mig att sova dagtid när bebben och tar sitt ansvar även på natten fast han ska jobba dagen efter).

Jag är bara så nere över hela situationen, förut hade jag ett rätt aktivt liv och nu har det förändrats till att jag bara är hemma nästan jämt och dessutom får jag knappt sova på natten. Är lite orolig för RS-virus så det gör ju att man inte gärna går ut på stan på dagarna heller med vagnen.

Söker väl främst lite peppning och stöd från andra som känner igen sig eller varit med om detta!

• Svar på tråden Nybliven mamma - var är lyckoruset?
  • Lola Jämtland

Det är jättevanligt med sk "baby-blues"!

Man undrar vad tusan man gett sig in på o man undrar om livet alltid ska kännas så jäkla fel. Men det går över.

Känner man att det trots allt inte blir bättre så ska man prata med sin BM/MVC för då kan det vara en förlossningsdepression man drabbats av o det är inte heller ovanligt att få.

• Anonym (nedstämd)

Tack så mycket - det verkar ju vanligare än jag trott, alla verkar så superlyckliga coh glada över allting, känns som att jag är den enda som längtar bort från amningsstadiet och tills bebben blir lite större och jag blir lite friare igen

• Anonym

För mig har den där riktiga lyckokänslan kommit lite efterhand. I början var jag mest trött, osäker, orolig för det ena och det andra och rädd för att jag inte skulle klara av det. Nu, när min som är fem månader och har börjat sova bättre på nätterna och dessutom visar mer av sin personlighet kan jag känna en lyckokänsla som jag inte hade tidigare. En stor del av det du känner beror säkerligen på trötthet. Om man är helt slut kan man inte fungera normal utan går på ?autopilot? och gör det man måste men utan verkligt engagemang. Hoppas att ert barn snart börjar sova bättre, och oroa dig inte, du är helt normal och lyckan kommer så småningom när du hummit landa och vänja dig vid det otroliga att du nu är mamma! *Kramar*

• stinalina

Har du några bra vänner i närheten?
    Om ni har mammagrupper kanske du kan föreslå någon mamma att ta en promenad eller så. Man behöver ju inte gå till stan eller åka buss om man är orolig för virus.
    Det hjälper att få prata lite och komma ur hemmet en liten stund.

Sen vet jag inte om man kan tala om lyckorus som en tillstånd. Jag kände enormt lyckorus ibland och en enorm trötthet ibland. Det går liksom hand i hand.
    Det som kanske är viktigt att förstå som förstagångsförälder är att det går över. Det tror man inte för det känns inte så men du kommer att få sova igen, detta är när man ser i backspegeln en relativt kort period. Ta hand om dig och njut av bebistiden.

Det jobbiga med att vara hemma med barn är just den sociala biten, kunde själv känna mig avundsjuk på min sambo ibland som fick prata med vuxna på dagarna och dricka kaffe i lugn och ro. Ibland kunde det gå flera veckor utan att jag träffade någon annan vuxen än min sambo. Även om det är underbart att vara med sin bebis tror jag man mår bättre av att få vara sin egen ibland, så ett råd är just att försöka umgås mer med riktigt bra vänner. Även om man bara orkar en kort stund.

Och du, sov när bebisen sover, strunta i disken!!!

KRAM

• Teskedsmamman

Ja du, den kommer när tillvaron börjar fungera igen... för mig har det varit runt 3-4 mån ålder båda gångerna...

Svar på tråden Nybliven mamma - var är lyckoruset?