Mamma till 3 åring med Alopecia Ariata
Det började i april då vi duschade vår sessa, maken upptäckte en fläck lika stor som en 50 öring på skallen. Vi förstod inte riktigt vad det kunde vara så vi gjorde inte så mycket åt det. Det gick ca 1 vecka och vi upptäckte att fläcken blev stor som en 5 krona. Där började vi bli oroliga och uppsökte läkare på engång. På läkarbesöket konstaterade dom att vår lilla flicka hade fått Alopecia Ariata. Vi fattade ingenting, aldrig någonsin hade vi hörts talas om det. Vår flicka fattade ingenting och för henne spelade det ingen roll om hon tappat hår eftersom vi fick henna att förstå att det var en normal sak som kan hända. Men däremot har det tagit koll på oss föräldrar. Jag gråter mig till sömns varje natt, vet att jag måste vara stark för hennes skull och det visar jag självklart till henne men det är när jag är ensam som jag bryter ihop. Enligt läkaren så finns det inget att göra åt hennes sjukdom och den finns en chans att det växer tillbaks och det finns även en chans att det inte gör det. Idag 4 månader senare har hon tappat mer än 50% av sitt hår. Jag läser varje dag om människor som har samma sjukdom men inte någonstans finner jag någon som haft det och fått sitt hår tillbaks. Behöver skriva av mig lite med hopp om att någon med samma sjukdom kan ge mig lite hopp pm att min lilla flicka någon gång får tillbaks sitt fina hår.