Min flicka kommer nog inte kunna få biologiska barn
Min dotter har genomgått cellgiftsbehandlingar så starka att läkarna har dömt ut hennes reproduktionsförmåga längre fram i livet. Vi har dock inte gjort några undersökningar, utan detta var info vi fick i samband med att behandlingarna skulle starta. Där och då struntade vi såklart i detta, vi ville bara ha kvar henne i livet!
Nu börjar jag dock fundera. Snälla hjälp mig att resonera kring några av mina frågeställningar. Jag föredrar svar från personer som varit i denna sits själva, men är tacksam för alla kloka tips och råd.
- När/hur berättar man för sitt barn om detta?
- Hur kan man redan nu linda in öppenheten för olika sätt att bli förälder på?
- När gör man en undersökning för att få detta bekräftat? (barnet är idag mellan 3-5 år)
Troligen kommer det falla sig naturligt hur jag ska ställa mig till allt när vi vet, och ju äldre mitt barn blir och desto mer hon förstår själv.
Jag försöker mest förbereda mig själv. Även om det på sikt kommer vara jobbigast för henne, så lever jag med vetskapen redan nu. Jag försöker bearbeta det lilla stygn av sorg jag faktiskt känner över hela situationen för att jag längre fram ska kunna vara en trygg och stöttande mamma.
Jag vill bara tillägga att jag är jättetacksam över att jag ens har min flicka vid liv, det har inte alltid varit självklart under resans gång. Detta är en serös och viktig frågeställning för mig och jag uppskattar om vi i tråden kan hålla oss till ämnet så gott det går.