• Anonym

Fett och LCHF, blir ni inte illamående?

Jag är inte intresserad av att följa någon diet själv men jag har kollegor som kör med LCHF och blir själv lite smått illamående när de tar fram sin lunch som till stor del består av t.ex baconskivor i mängder, majonnäs och feta såser. Sällan grönsaker i någon stor mängd. Jag köper att det inte är bra med kolhydrater i stora mängder, mår själv bäst om jag undviker det. Men allt detta fett? Varför skulle det vara bra? Mina kollegor ger inte några vettiga svar. Det bara är så för det säger kostdoktorn eller någon annan LHCF- profil typ. Vad säger ni som är pålästa? Blir ni inte illamående?

• Svar på tråden Fett och LCHF, blir ni inte illamående?
  • Anonym
    The past is now skrev 2012-08-30 19:28:44 följande:
     Dom kommer att bli sjuka...

De mår bättre. Frågan är om det är bra lågsiktigt?
  • Anonym

Bacon, majonäs och sås kombinerat har jag aldrig sett någon äta och hoppas jag slipper, låter sjukt äckligt. 

Men en gissning är att de är nybörjare.
    För det första äter man mer i början innan kroppen ställt om sig, man behöver kanske mer fett för att hålla sig mätt, och dessutom vet man i början inte vad man kan eller bör äta och då är det klassiska ägg och baconet lätt att ta till   

Fett mättar alltså bra och det är därför man ökar på det, men man måste inte ösa på fett. Det som rekommenderas är tex att steka köttbiten med fettranden kvar, istället för att skära bort fettet och därefter steka i margarin. Använder man mättat fett ökar energiprocenten automatiskt, utan att mängden nödvändigtvis måste öka.

• Anonym (iris)
    Anonym skrev 2012-08-30 19:38:56 följande:
    De mår bättre. Frågan är om det är bra lågsiktigt?
    Antagligen inte. Men det lär framtiden utvisa...
  • Anonym

Tycker lchf verkar vara en äcklig diet.

• Anonym (T)

Jag mådde jätte dåligt när jag testade det tillsammans med en vän..
    fyfan asså!  

nej, jag ska äta varierat, och däribland även kolhydrater i rimlig mängd. 
    man ska inte vara så jävla rädd för kolhydrater egentligen, det är inte allt som är dåligt, vissa sorter är bra för en (men inte alltid för alla)
    men klart som fan att man mår dåligt när man äter överdrivet mycket av något! 

och det är aldrig bra att äta för mycket av något (inte ens vatten!)    

• Anonym

Jag tror att många har missuppfattat LCHF, och främst då dem som själva äter enligt LCHF.
    Det vräks på med extra smör och feta såser helt i onödan. Inte undra på att så många säger att LCHF inte var något för dem och att de gick upp i vikt när de testade.

De första två veckorna lade jag på en extra liten smörklick till köttbiten just för att vänja mig vid en ny slags mättnadskänsla. Sedan krävdes inte längre den smörklicken utan jag åt bara helt vanliga portioner men valde ett mer energirikt kött och jag stekte i normal mängd smör. Det är sällan jag äter sås till maten och när jag väl gör det vräker jag inte på med grädde och creme fraiche utan jag skippar bara mjölet och kan istället reda med en äggula och liten mängd grädde.
    En del behöver det extra fettet men är väldigt fantasilösa och proppar i sig bacon och annat mindre nyttigt. 

• yena89

Ser detta äckligt ut?

EN liten fläskkotlett som har stekts med champinjoner och lök, nej, inte i en jävla massa smör. Mos på broccoli, blomkål och grönkål. Sallad på tomater, paprika, lite majs, gurka och fetaost.

Tacos. Normalt med kött, grönsaker, creme fraiche och tacosås. Mjölfri tortilla.

LCHF handlar om att ha en hög energiprocent fett. Inte att vräka i smör. Alla som har kommenterat det är äckligt, jag slår vad om att dom tror LCHF går ut på att vräka i beasås och äta 5kg som simmar 100 meter frisim i en blandning av smör och bea, sen skölja ner allt med grädde.....tragiskt....
    I'm only responsible for what I say, not what you understand.
  • Anonym (T)
    Anonym skrev 2012-08-30 22:42:10 följande:
    Jag tror att många har missuppfattat LCHF, och främst då dem som själva äter enligt LCHF.
    Det vräks på med extra smör och feta såser helt i onödan. Inte undra på att så många säger att LCHF inte var något för dem och att de gick upp i vikt när de testade.

De första två veckorna lade jag på en extra liten smörklick till köttbiten just för att vänja mig vid en ny slags mättnadskänsla. Sedan krävdes inte längre den smörklicken utan jag åt bara helt vanliga portioner men valde ett mer energirikt kött och jag stekte i normal mängd smör. Det är sällan jag äter sås till maten och när jag väl gör det vräker jag inte på med grädde och creme fraiche utan jag skippar bara mjölet och kan istället reda med en äggula och liten mängd grädde.
    En del behöver det extra fettet men är väldigt fantasilösa och proppar i sig bacon och annat mindre nyttigt. 
    Jag kan inte äta rött kött överhuvudtaget
    varken mina smaklökar eller mage klarar av det, värst är ko

äter enbart kyckling, fisk, skaldjur och ev lite bacon ^^ men det måste vara superkrispigt!    
  • Anonym (T)
    yena89 skrev 2012-08-30 22:45:52 följande:
    Ser detta äckligt ut?

EN liten fläskkotlett som har stekts med champinjoner och lök, nej, inte i en jävla massa smör. Mos på broccoli, blomkål och grönkål. Sallad på tomater, paprika, lite majs, gurka och fetaost.

Tacos. Normalt med kött, grönsaker, creme fraiche och tacosås. Mjölfri tortilla.

LCHF handlar om att ha en hög energiprocent fett. Inte att vräka i smör. Alla som har kommenterat det är äckligt, jag slår vad om att dom tror LCHF går ut på att vräka i beasås och äta 5kg som simmar 100 meter frisim i en blandning av smör och bea, sen skölja ner allt med grädde.....tragiskt....

den första måste jag faktiskt säga ser ganska äckligt ut.. och alla jag träffat som snackar om LCHF säger att man absolut inte ska äta paprika då det är fullproppat med socker? andra förstår jag inte överhuvudtaget varför du ska ha tortilla till? är väl mycket smidigare och godare utan?
  • yena89
    Anonym skrev 2012-08-30 19:21:37 följande:
    Jag är inte intresserad av att följa någon diet själv men jag har kollegor som kör med LCHF och blir själv lite smått illamående när de tar fram sin lunch som till stor del består av t.ex baconskivor i mängder, majonnäs och feta såser. Sällan grönsaker i någon stor mängd. Jag köper att det inte är bra med kolhydrater i stora mängder, mår själv bäst om jag undviker det. Men allt detta fett? Varför skulle det vara bra? Mina kollegor ger inte några vettiga svar. Det bara är så för det säger kostdoktorn eller någon annan LHCF- profil typ. Vad säger ni som är pålästa? Blir ni inte illamående?
    Nu ska jag tala om för dig hur det är. Dina kollegor äter FEL! Det kan du hälsa dom. Meningen med LCHF är att inte längre vara rädd för fett, inte att vräka i fett, det är många nybörjare som missförstår. Dessutom får man plats med 500g grönsaker i en strikt LCHF-diet. Har du nått vikten och är aktiv kan du även äta små mängder potatis, rotfrukter eller råris efter träningen.
    Om maten simmar i fett så gör man fel. Man ska byta till fullfeta mejerier, det gör att mängden fett ökar, men mängden av livsmedlet ska inte öka. Du ska alltså inte steka i 1dl smör utan det räcker att steka i 1-3 tsk beroende på hur många man lagar till.

Bacon kan jag dessutom tala om...eller ja...jag vet inte varför bacon ska va bra, men kollar man närmre så är de flesta emot bacon. inklusive jag. Vi äter bacon 2-3 gånger i månaden här hemma som mest. Samma med korv och andra charkuterier.
  • yena89
    Anonym (T) skrev 2012-08-30 22:52:16 följande:

den första måste jag faktiskt säga ser ganska äckligt ut.. och alla jag träffat som snackar om LCHF säger att man absolut inte ska äta paprika då det är fullproppat med socker? andra förstår jag inte överhuvudtaget varför du ska ha tortilla till? är väl mycket smidigare och godare utan?
    Nåhja, vad som är äckligt eller inte är ju en smaksak. Kan bero på att upplägget inte är som på en exklusiv restaurang.
    Jo, visst kan du äta paprika, i rimliga mängder.
    Varför skulle jag inte ha tortilla till? Såg receptet och blev nyfiken på att testa.

Känns som att du säger emot för att jag visade att LCHF inte är fettdrypande måltider vilket 90% av folket här verkar tro.
  • Anonym (T)
    yena89 skrev 2012-08-30 22:57:21 följande:
    Nåhja, vad som är äckligt eller inte är ju en smaksak. Kan bero på att upplägget inte är som på en exklusiv restaurang.
    Jo, visst kan du äta paprika, i rimliga mängder.
    Varför skulle jag inte ha tortilla till? Såg receptet och blev nyfiken på att testa.

Känns som att du säger emot för att jag visade att LCHF inte är fettdrypande måltider vilket 90% av folket här verkar tro.
    säger emot för att jag är av en annan åsikt?

jag vet att LCHF inte är det men jag tycker fortfarande inte om det, och det är absolut inte något för mig!
    sorry att jag inte vill eller kan vara med i  eran "religion"    

yesch hela tiden asså.. man kan inte fråga någonting utan att man automatiskt blir ett hot..

är det bara en slump eller är alla LCHFare otrevliga?
    menar inte nödvändigtvis DU men typ alla jag träffat är så..    
  • Anonym (T)

Dessutom så äter inte alla som äter varierat och normalt flera kilo vitt mjöl om dagen om du trodde det..

• yena89
    Anonym (T) skrev 2012-08-30 23:01:43 följande:
    säger emot för att jag är av en annan åsikt?

jag vet att LCHF inte är det men jag tycker fortfarande inte om det, och det är absolut inte något för mig!
    sorry att jag inte vill eller kan vara med i  eran "religion"    

yesch hela tiden asså.. man kan inte fråga någonting utan att man automatiskt blir ett hot..

är det bara en slump eller är alla LCHFare otrevliga?
    menar inte nödvändigtvis DU men typ alla jag träffat är så..    
    Sorry att du inte vill? Religion? Förlåt men ha rjag nånstans skrivit att du ska äta som jag? Jag försvarar bara min kost och förklarar hur den ser ut egentligen.

Sen kan jag hålla med att det finns en hel del otrevliga LCHFare. Precis som inom andra koster. Men kan bero på att dom i årtal ätit en kost som dietister föreskriver och bara blir sjukare och sen när de gör tvärtom blir de friska.
    Jag har sökt hjälp för mina magproblem men ingen läkare kunde hjälpa. Allt de sa gjorde att det blev värre. När jag gjorde tvärtom de dom sa försvann mina magproblem. Jag tror det är rätt självkalrt att man är misstänksam och tjurig.

Sen finns det dom som anser att kolhydrater är från helvetet. Det gör inte jag. Jag tror inte det är farligt att äta bra kolhydrater, men jag kan inte det.

Det jag tycker är dåligt är de stora mängderna och framförallt av fel sort och att man ska äta kemiska lightprodukter istället för att använda riktigt smör och grädde.
  • yena89
    Anonym (T) skrev 2012-08-30 23:02:56 följande:
    Dessutom så äter inte alla som äter varierat och normalt flera kilo vitt mjöl om dagen om du trodde det..
    Det tror jag inte, vet inte vart du fick det ifrån? Däremot är det mer vanligt än vad man tror. Jag tror inte att det är LCHF eller sockerfrossa. Det finns varianter mittemellan också. GI tycker jag är bra, sålänge man skippar lightprodukter.
    Jag tror dock 100% på en lågkolhydratskost. Alla behöver definitivt inte LCHF, däremot skadar det inte att dra ner något på kolhdydraterna.
    Tycker tvärtom det är du som är lite ottrevlig och har förutfattade meningar om mig. Bara för att det finns extremister inom en diet så är inte alla likadana.
Svar på tråden Fett och LCHF, blir ni inte illamående?