• Josefine871

Rakning av tovor hos veterinär

Jag har en treårig honkatt här hemma som har fått två stycken jättehårda tovor på ryggen precis ovanför svansen. Jag var hos veterinären i veckan för att vaccinera henne och skulle samtidigt raka bort tovorna. Min lilla madame var inte alls på humör och det hela slutade med att veterinären ville att jag skulle boka en ny tid för att söva och raka hela henne. Är det verkligen nödvändigt att raka hela katten? Jag trodde att man kunde raka bort enbart tovorna, men det var tydligen inte ett alternativ. Någon som har koll på detta?

• Svar på tråden Rakning av tovor hos veterinär
  • Petrol

Jag ser ingen anledning till varför man inte skulle kunna raka bort bara tovorna.

Du verkar dock inte sköta pälsen, så katten kanske skulle må bättre om den var rakad ändå förvisso.

• TaSe

Grannens katt rakas ofta fläckvis hos vetrinären. Verkar märkligt att ta hela katten?

• Anna86

Jag rakade våran långhåriga katt själv härhemma. Har borstat osv men han fick tovor hela tiden. Han blev inte snygg efter att jag bara rakat bort tovorna och lämnat resten men han blev piggare och gladare iaf :)

• Litet My

Är katten snäll och ligger still kan det fungera att skära bort tovorna försiktigt med ett rakblad. Jag gjorde det på grannkatten, men då var han väldigt trygg och lugn så det gick utmärkt att skärna mellan tovan och huden. Däremot blev det inte snyggt men tovorna försvann iaf och jag skulle inte gjort det om jag inte var 100% på att katten var still.

• EnKoppKaffe

Min katt fick en spruta lugnande  så att jag kunde ta med mig katten hem och själv klippa och raka bort tovorna.

• LillaEmlaan

Min väninna klippte bort tovorna som blev på hennes kisse. Tog kökssaxen.  Hon borstade sin katt dagligen men eftersom katten var utekatt kom den ofta hem med rediga tovor med skräp och sånt i och då klippte hon lite försiktigt.

• Josefine871

Jag har inga planer på att ge mig på att raka henne själv utan överlåter det till veterinären. Hon har aldrig haft problem med tovor tidigare, utan dessa två uppkom under kort tid det senaste. Hade jag vågat mig på att klippa henne själv så hade det säkert gått, men det var så hårda att jag ville kolla upp att det inte var något annat än just tovor. Kanske kan vara värt att kolla med någon annan veterinär då eftersom hennes päls är fin i övrigt, känns ganska så onödigt för två tovor.

• nemo1
    Josefine871 skrev 2012-08-30 21:06:59 följande:
    Jag har inga planer på att ge mig på att raka henne själv utan överlåter det till veterinären. Hon har aldrig haft problem med tovor tidigare, utan dessa två uppkom under kort tid det senaste. Hade jag vågat mig på att klippa henne själv så hade det säkert gått, men det var så hårda att jag ville kolla upp att det inte var något annat än just tovor. Kanske kan vara värt att kolla med någon annan veterinär då eftersom hennes päls är fin i övrigt, känns ganska så onödigt för två tovor.
    Har du provat att sätta en kam mellan sax/rakblad och skinnet. Gör alltid så då det är lätt att klippa i skinnet.
  • Josefine871

Nemo1: det är därför jag inte vill göra det själv, är lite rädd för att klippa henne i skinnet nu när de är så hårda. Men tack för tipset, kan nog göra så ifall det skulle uppstå vanliga små tovor.

• jaså

Konstigt vi rakade vår katt hos veterinären och hon tog bara ett par ställen under magen där det behövdes. Hon sa redan när vi bokade tiden att lugnande behövdes så det fick katten. Sen fick vi tips om en jättebra borste som vi använder så fort en liten tova börjar bildas och har aldrig behövt raka honom igen. Ta den till en annan veterinär låter vansinnigt att raka hela djuret!

• Josefine871

Jag ringde till en annan veterinär imorse som tyckte det lät vansinnigt onödigt att raka hela katten, så jag tar mig dit istället. Tack för era svar!

• Lajkie

Vi rakade vår katt när vi bodde i skogen både hela och fläckvis. Brukade raka hela katten på försommaren så höll han sig fin.
    Nu har vi flyttar till samhället och då är han inne mycket mer och håller sig fin!

Rekommenderar fläckvis rakning då katten ser förjävlig ut helrakad, hihi

Vi har förresten världens lugnaste katt som njuter hemma på golvet vid all typ av pälsvård, såsom rakning, kamning, föning och även bad med schampo och balsam! Rekommenderar Espree kattartiklar, pälsen blir oslagbar efter balsam!

Svar på tråden Rakning av tovor hos veterinär