• mamalolo

Hjälp! Min 3-mån son vägrar sova liggandes på dagen.

Min yngsta son som snart är 3 månader har sedan födseln vägrat att sova liggandes. Varken rygg eller mage funkar. Han somnar bara i babybjörn när man är i rörelse (sitta ner funkar ej). I vissa fall kan han också somna i famnen.

Det funkar inte heller att lägga ner honom efter att han somnat. Hur djupt han än sover vaknar han mer eller mindre omedelbart efter att man lagt ner honom. 

Han verkar generellt sett vara väldigt orolig. Trodde först att han har mild kolik då han skriker mycket men numera känns det mer som att han bara är väldigt orolig och rädd. Som nyfödd avskydde han att ligga ner överhuvudtaget. Nu trivs han med det ibland (när han är nymatad och vaken). Dock ej länge stunder. 

Någon med liknande erfarenheter? Tips/råd? Är så trött på att aldrig kunna lägga ner honom... 

Hjälp! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-08-30 21:01
    Glömde nämna att han somnar bra på kvällen (inför natten) och även sover bra under natten. Detta gäller dagen.

• Svar på tråden Hjälp! Min 3-mån son vägrar sova liggandes på dagen.
  • mamalolo

Nej, han vägrar vagn. Blir bara rädd av rörelserna. 

Lilla fjunet skrev 2012-08-30 21:20:57 följande:
    Han gillar inte sin vagn?? vi hade alltid våran lille i den och drog runt inne.
    Nej, tyvärr. Han blir bara rädd av rörelserna. 
  • fågelungarna

Att bebisen får sova på en i stället för i säng under dagen är på många sätt praktiskt. Man behöver inte vänta tills den vaknar innan man går ut om man har en tid att passa etc. Men det blir snabbt tungt när man använder Babybjörn, och dessutom är det otympligt och ivägen att ha bebisen på magen, åtminstone när den börjar bli några månader gammal. Om jag var i din sits, skulle jag skaffa en ergonomisk bärsele i stället för att försöka strida med barnet om att somna i säng. Det brukar finnas billiga på tradera om man inte vill köpa en ny som går på 700 eller mer. Ergobaby, manduca och beco är välkända märken. De är mycket avlastande och sköna både för barnet och bäraren. Sätt bebisen i selen på ryggen, känns läskigt första gången eller så, men sen blir det en snabb vanesak. Barnet får vara nära och sova tryggt, men du kan ändå få saker gjorda hemma. Trendigt med ergonomisk sele är det med!

Min tvåa har i princip sovit alla sina dagsovningar i sele fram tills han var ca tio elva månader, då han började bli glad för att sova i sängen även på dagen. Tidigare kunde han iofs göra det, men vaknade ofta för tidigt, och dessutom blir man låst om sovet krockar med t ex hämtning av stora på förskolan o dyl.

Lycka till!

• Flickan och kråkan

Med tanke på att han somnar bra på kvällen och sover bra under nätterna så låter det inte som något fysiskt som ont i magen eller likande (inte i någon större utsträckning i alla fall). Han kanske bara tillhör de aktiva och närhetstörstande barnen . Min yngsta är sådan - visar sig fortfarande på många sätt och han närmar sig 3,5 år. Han bodde i sjal som spädis. Han sov dock inte på nätterna som din .

Skaffa sjal eller ergonomisk bärsele är mitt tips .

• mamalolo

Ja, får nog bli en bra sele. Har spanat in mig på Ergo Baby. Babybjörnen är för begränsande...

• fågelungarna
    mamalolo skrev 2012-08-31 16:14:50 följande:
    Ja, får nog bli en bra sele. Har spanat in mig på Ergo Baby. Babybjörnen är för begränsande...
    Blir nog toppen!
  • mkex

Hej! Jag vet att detta är ett gammalt inlägg men jag undrar hur det har gått?

Jag har själv en 3 månaders som är exakt likadan! Han har stort sömnbehov men vill verkligen inte sova utan får panik. Han kan inte slappna av och blir då övertrött istället. Kvällarna och nätterna fungerar dock någorlunda Tack vare rutider tror jag men på dagen går bara bärselen.

Blir det bättre? Hur är det för er nu? Det är mysigt att ha honom på magen men man vill ju inte ha det så jämt!

• Bebislängt

Detta skulle jag också vilja veta! Min kille kan dock sova i vagn (men ej i sele) men vaknar så fort man kommer in och kan inte somna inne på dagarna och om han gör det sover han bara ca 20 min och vaknar lika trött. Skulle vara skönt om han kunde somna inne i sin säng ordentligt snart då det är kallt att gå ute flera timmar om dagen, och särskilt jobbigt eftersom jag fortfarande har så ont efter förlossningen och på det här sättet aldrig får läka..

På nätterna sover han dock som en dröm! Även om han gärna skulle få somna tidigare än 23 efter ca två timmars gnäll och skrik. Det känns som om han är alldeles för nyfiken för att sova.

Svar på tråden Hjälp! Min 3-mån son vägrar sova liggandes på dagen.