• Anonym

Ägglossningstest

Hur funkar dem? Och hur starkt ska strecket vara för att räknas som positivt? Och om man får positivt, när ska man då passa på att ha sex? Någon som kan dela med sig av bilder på äl-test? Positiva och sådana som är på väg att bli positva.. :)

• Svar på tråden Ägglossningstest
  • Pimpinellan

De visar hormonet lh som finns i kroppen precis innan ägglossningen. Men de är helt onödiga om du har regelbudnen mens,man blir ju inte lättare gravid ö.h.t bara för att äl-testet är positivt och man sexar just då. Har man äl och sex runt varannan dag äl-perioden så är chansen precis lika stor-eller liten ifall man har svårt. Om du har oregelbunden mens och inte orkar sexa "jämt" kan de ju vara en hjälp,men man ska inte vänta med sexet tills testet blir positivt utan har man en hum om ungefär när äl infaller så sexa innan också så finns det redan spermier där inne när ägget släpper och sen kan man sexa lite extra när testet visar poitivt. F.ö tycker jag test med streck att tyda är värdelösa för det finns tusentals trådar av tjejer med svårtydbara test så ska du testa köp digitala test. Då slipper man grubbla-raka besked!

• Thunderkatten

Håller med, digitala test är överlägset bäst. Blir ruskigt dyrt om man inte är regelbunden dock. Står rätt bra på förpackningen när man har bäst chans att bli gravid i förhållande till vad testet visar. (Testet triggar på ett hormon som stiger kraftigt typ 36 timmar innan ägget släpper.)
    Lycka till!

• Anonym
    Pimpinellan skrev 2012-08-31 13:29:22 följande:
    De visar hormonet lh som finns i kroppen precis innan ägglossningen. Men de är helt onödiga om du har regelbudnen mens,man blir ju inte lättare gravid ö.h.t bara för att äl-testet är positivt och man sexar just då. Har man äl och sex runt varannan dag äl-perioden så är chansen precis lika stor-eller liten ifall man har svårt. Om du har oregelbunden mens och inte orkar sexa "jämt" kan de ju vara en hjälp,men man ska inte vänta med sexet tills testet blir positivt utan har man en hum om ungefär när äl infaller så sexa innan också så finns det redan spermier där inne när ägget släpper och sen kan man sexa lite extra när testet visar poitivt. F.ö tycker jag test med streck att tyda är värdelösa för det finns tusentals trådar av tjejer med svårtydbara test så ska du testa köp digitala test. Då slipper man grubbla-raka besked!
    Om spermierna inte är av bästa kvalitet så kan det hjälpa att ha sex precis på ÄL.
  • Pimpinellan
    Anonym skrev 2012-09-01 11:36:40 följande:
    Om spermierna inte är av bästa kvalitet så kan det hjälpa att ha sex precis på ÄL.

Ja,kanske,men man får se upp så man inte missar äl vilket är fullt möjligt om man väntar med allt sex tills positivt äl-test. Finns kvinnor som haft konstaterad äl före testet visat positivt,vanligare ju äldre man blir. Och män bör ha haft minst en utlösning innan sexet för att göra kvinnan gravid för gammal sperma är inte bra det heller. F.ö är det ju så att har mannen väldigt få och/eller dåliga  spermier kan man ju hur som helst inte bli gravid spontant så då kvittar ju alla äl-test i världen.
  • Anonym

Kan tillägga att vi båda två är väldigt unga och helt friska. Jag har en menscykel på 28 dagar, men har ingen aning om när jag har ägglossning, men jag tror att jag har en lutealfas på 18 dagar, alltså en väldigt lång lutealfas och vill därför kolla med äl-test. :)

Svar på tråden Ägglossningstest