Mäklares myglande om radon och Blåbetong
Det var ett jäkla myglande förut och nu verkar de flesta ha en mätning gjord, det kanske är en ny lag på det?
Ganska löjligt då det finns mer eller mindre radon i alla hus, att ingen kan säga det då många mäklare menar sig vara så ovetande.
Sanerade hus har haft protokoll, osanerade har man inget vetat, men ofta visat sig vara fel.
Tittade på ett hus förra året, ingen mätning gjord sa mäklaren. Då tog jag med mig egen mätare som började tjuta i en tillbyggnad där allt var gjort i Blåbetong. Senare kom det fram en gammal radonmätning gjord efter en sanering. Vi diskuterade detta länge med mäklare och säljare, mätte flera gånger och gav upp så det såldes till andra månader senare.
Jag ville få fram ett jämförpris och kontaktade ägaren nyligen, de hade frågat samma sak och säljarna visste inget om Blåbetong sa de. Det upptäcktes vid besiktning. Köparna fick pruta 100.000 när en sanering kan kosta miljonbelopp för att byta väggar, de har bytt 2 väggar mm nu, så minskar strålning och gas. Strålningen var problemet, gasen kan man få ut billigare.
Nu har vi skriftligt så mäklaren kan anmälas men det ger inga pengar, han har dessutom slutat där.
Har det varit värre myglande än just om radon från mäklare?