• Anonym (????????????????)

Familjerätten

Ligger i vårdnadstvist.

Familjerätten säger de ska kolla upp med socialen inför rättegången.

Vad kollar de där? Hur långt tillbaka går de?     

• Svar på tråden Familjerätten
  • Anonym
    Anonym (????????????????) skrev 2012-08-31 10:24:17 följande:
    Ligger i vårdnadstvist.

Familjerätten säger de ska kolla upp med socialen inför rättegången.

Vad kollar de där? Hur långt tillbaka går de?     
    Frågan är väl mer varför dom ska kolla med soc, har du eller ditt ex haft någon orosanmälan på er och i såna fall vilken anledning till anmälan?
    Om det hade rört sig om att göra en ny orosanmälan så tas även alla anmälningar som inkommit senaste 2 åren med i den nya utredningen, jag vet inte om det blir samma sak när fr ska undersöka eftersom det inte framkommer i ts om någon av föräldrarna borde anses som olämpliga.

nej nej inget har vi gjort varken jag eller fd mannen men de sa att de alltid tar ut ett utdrag från socialen och polisens belastningsregister så därför undrade jag....mina frågorstår kvar

• Anonym

Ok, men då bör ju allt gå fort om det inte finns något aktuellt på soc och troligtvis inget hos polisen heller. Men även jag undrar varför dom ska ta in sån information, har fr fått i uppdrag av rätten att göra en vårdnads/boendeutredning? Annars förstår jag inte alls.

• Anonym (***)

Dom tar ut all historik. Tex om någon av er tidigare haft ekonomiskt bistånd, förkommit i andra vårdnads utredningar etc etc

• Anonym (***)

Ehhh.... Varför är du orolig kanske är frågan från mig...?
    Har du något i historiken?

Anonym (***) skrev 2012-09-03 11:45:30 följande:
    Dom tar ut all historik. Tex om någon av er tidigare haft ekonomiskt bistånd, förkommit i andra vårdnads utredningar etc etc
    Hur långt tillbaka går de då?
  • Anonym
    Anonym (????????????????) skrev 2012-09-03 12:11:14 följande:
    Hur långt tillbaka går de då?
    Ekonomiskt bistånd påverkar inget, däremot om man förekommit i deras register p.g.a. tidigare anmälningar och misskötsel av barn. I teorin så ska dom bara gå 3 år tillbaka men i praktiken så kan vad som helst ligga till last sedan man kom upp i vuxen ålder såsom psykiska besvär, svårigheter att tygla sitt temperament, missbruk av alkohol, narkotiska preparat eller tabletter.

Har inget av det, vad menar du med i praktiken? går de treår tillbaka men kan ändå se annat som se de tar upp?

• Anonym
    Anonym (????????????????) skrev 2012-09-03 12:27:58 följande:
    Har inget av det, vad menar du med i praktiken? går de treår tillbaka men kan ändå se annat som se de tar upp?
    Mindre än 3 år gamla saker klassas som "aktuella" och historiken kring utredningsobjekten påverkar.

men hur länge sparas historiken?

När de begär ett utdrag, tas det med saker som hänt för 10 tal år sedan? Syns de t i historiken  

• Anonym
    Anonym (????????????????) skrev 2012-09-03 12:35:22 följande:

När de begär ett utdrag, tas det med saker som hänt för 10 tal år sedan? Syns de t i historiken  
    vad du gjort senaste decennierna kan påverka utgången av sammanställningen, det gäller att ha ett fläckfritt förflutet eller hoppas på att dom håller sig till senaste tre åren som dom egentligen ska göra. Allt beror ju på VAD du har i bagaget om det kan påverka utgången av tingsrättens utslag.

Har absolut inga stora saker alls men vet inte hur de kan svänga till vissa saker.

• Anonym
    Anonym (????????????????) skrev 2012-09-03 12:35:22 följande:

Det finns kvar för evigt men sållas efter 5 år.

Hur menar du med att de sållas

• Anonym
    Anonym (????????????????) skrev 2012-09-04 09:25:59 följande:
    Hur menar du med att de sållas
    De sorteras ut från de aktuella akterna men förvaras så att de är åtkomliga vid behov ändå.

Så då innebär de att allt sparas-även om det ligger 10-15 år tillbaka- för att sedan-vid behov- tas upp igen och dåanvänder de sig av det som anses viktigt för just ändamålet som i nuläget är aktuellt? Har jag förstått dig rätt då?

• Anonym
    Anonym (????????????????) skrev 2012-09-04 23:14:56 följande:
    Så då innebär de att allt sparas-även om det ligger 10-15 år tillbaka- för att sedan-vid behov- tas upp igen och dåanvänder de sig av det som anses viktigt för just ändamålet som i nuläget är aktuellt? Har jag förstått dig rätt då?
    Exakt så ja
Svar på tråden Familjerätten