• LittleMissSunshine

Erfarenhet krävs!! jaha? Hur ska man få den då om man inte får lov att börja någonstans?!

Hej!

Är arbetssökande efter att ha tagit min kandidatexamen och jag känner mig lite halvt förtvivlad. I varje jobbannons som ligger ute så kräver de minst så och såmånga års erfarenhet, eller kännedom om yrket, eller någon form av liknande arbetsuppgifter sedan tidigare. Jag har ingen erfarenhet från det jag har utbildat mig till, enbart inom kundserviceyrken osv. Jag vet att jag skulle göra så bra ifrån mig och jag har lätt att lära. Jag VET att om jag bara får upplärning, som alla andra får på nya jobb så skulle jag kunna utvecklas och bli riktigt bra på mitt jobb. Nu känner jag dock bara att det är hopplöst.

Någon här som har lyckats få erfarenhet utan att från början "ha den" som alla arbetsgivare verkar efterfråga?

Mvh  

• Svar på tråden Erfarenhet krävs!! jaha? Hur ska man få den då om man inte får lov att börja någonstans?!
  • Strumpans

Ja absolut. Genom att kunna visa upp andra "meriter" engagemang vid Sidan av studierna etc.

Vad r jobb söker du?

• LittleMissSunshine

Jag har inte varit engagerad i något som hör min utbildning till, jag har inte ens jobbat under min utbildning då jag velat fokusera helt och hållet på den. Inser nu att jag kanske borde gjort det...

Jag söker jobb som behandlingsassistent, inom HR/rekrytering, jobbcoaching mm. Beteendevetenskaplig grund. Tyvärr fick vi ingen praktik på vår utbildning, vilket jag mer än gärna hade haft då det är en bra väg in i arbetslivet.  

• JA77

Sök jobb spontant istället för annons.

• Strumpans

Ja det är inte lätt försök få praktikplats nu prata m arbetsförmedlingen.

Och tyvärr är det så att enbart plugga idag räcker inte långt.

• pacta sunt servanda

Inventera hela ditt nätverk och dra i alla kontakter du har att. Att få jobb på annons utan nån som helst relevant erfarenhet förutom teori är nog tyvärr inte så enkelt. Du kanske kan söka som t.ex. personalassistent nånstans och jobba dig uppåt, konsultchef på bemanningsföretag kanske också kan vara lite enklare att få med tanke på att du skriver HR o.s.v.

• LittleMissSunshine

Jag har arbetat nästan hela mitt vuxna liv med olika saker så jag har ganska stor bredd, men dock inte inom något människovårdande/behandlande yrke som jag nu söker...

Tyvärr har jag ingen i släkten som känner någon som känner någon som jobbar inom detta område som kan få in mig på området...

:/ 

• cattus

Undvik att uttrycka dig  -" har lätt att lära mig", i mina öron som arbetsgivare så låter det som om den sökande inte kan någonting! De ansökningarna blir snabblästa.

Det du skall skriva eller tala om, är vad du KAN, hur du ÄR. Tex; jag har lätt att prata med folk, ärlig, pålitlig, kommer alltid i tid, noggrann, tycker om ordning  och reda, jag är duktig på att...... egenskaper som är till gagn för just det arbete du skall förväntas utföra.

• Krokuss

Jag hade inte heller nån direkt erfarenhet inom mitt område när jag tog examen och ingen "titel" heller. Började som receptionist, bättrade på mitt cv med kvällskurser med specifik inriktning och jobbade mycket med formalia i mina ansökningar. Efter 1,5 år dök tillfället upp och jag fick jobb inom det jag är utbildad för och passar som, marknadsförare !

• Madbe

Ta kontakt med bemanningsföretagen. Det är mycket meriterande med konsultuppdrag. Många av tjänsterna hinner inte annonseras ut - så här är det jätte viktigt att man ligger lite på. Be om att få träffas för ett förutsättningslöst möte.

Har man drivet, viljan, engagemanget så brukar det alltid ordna sig.

• MickeN1973
    Madbe skrev 2012-09-01 18:54:05 följande:

Ta kontakt med bemanningsföretagen. Det är mycket meriterande med konsultuppdrag. Många av tjänsterna hinner inte annonseras ut - så här är det jätte viktigt att man ligger lite på. Be om att få träffas för ett förutsättningslöst möte.

Har man drivet, viljan, engagemanget så brukar det alltid ordna sig.

De flesta tjänsterna är för studenter eller att man redan har sysselsättning
  • LittleMissSunshine

Tack för alla tips!

Jag har tidigare jobbat som konsult, men inte inom detta och som Micke säger är det ofta de söker studenter för extrajobb. Annars har de exakt samma krav som alla andra arbetsgivare i annonserna - erfarenhet. Tänkte skicka ut spontanansökningar som någon här sa, men vet inte riktigt hur jag ska formulera mig när de inte aktivt söker personal. Någon som har tips?

Tänkte även ringa runt till lite Hvb-hem för att kolla hur behovet är efter behandlare/behandlingsassistenter, men är osäker på hur jag ska uttrycka mig. Var ett bra tag sedan jag ringde runt på detta sättet eftersom jag aldrig tidigare behövt kämpa mig till jobb. Det har liksom bara flutit på =)

• The Seeker

Ring och fråga om de har en speciell mailadress där du kan skicka in din spontanansökan.

Då kan du passa på att fråga lite om arbetsplatsen; arbetstider,gemenskap efter arbetstid  mm 

• LittleMissSunshine

Nu har jag författat en intresseanmälan till ett ställe, men jag undrar hur de kommer att tänka när de ser att mitt personliga brev där jag påpekar mitt stora intresse och mina goda kvalitéer för deras verksamhet inte överrensstämmer med mitt CV som bara innehåller arbetsliveserfarenhet från kundserviceyrken. Kommer de tänka att det inte är väsentligt att ha med? För isåfall skulle jag ju inte beskriva någon arbetslivserfarenhet vilket jag har en del av. 

• LittleMissSunshine

Jag har gått en beteendevetenskaplig utbildning med inriktning sociologi

• BuoBä

Tricket är att man söker alla intressanta jobb man tror man klarar av, trots att man saknar erfarenhet. 

(Och innan någon hackar på det, så ska det såklart vara inom rimlighetens gräns. Är man inte ens utbildad läkare ska man givetvis inte söka jobb som kirurg bara för det låter kul och man har erfarenhet från slakteri.)

Se kraven de listar i annonsen som en önskelista. Det är extremt sällan en arbetsgivare hittar en person som matchar exakt alla punkter, och även om de gör det så ska ju personkemin stämma också. Ofta kan de tumma på krav om de hittar "rätt person" eller så upptäcker de under processens gång att kraven var helt fel.

I väntan på jobb, gör vad du kan för att göra dig mer attraktiv. Vilket småjobb som helst är bättre än att ha gått hemma och väntat på "drömjobbet". 

Svar på tråden Erfarenhet krävs!! jaha? Hur ska man få den då om man inte får lov att börja någonstans?!