• BlommanFörDagen

Jag ångrar så fruktansvärt att jag lämnade tillbaka kattungen...

Hej!
    Måste skriva av mig lite...

Vi har sedan tidigare en kastrerad hona på 1 år.
    Vi tänkte i somras att hon skulle få en kattkompis och åkte iväg och köpte en lite kattpojke på 12 veckor. Han var helt underbar.
    Så började min man nysa direkt...trots att han tål våran katt vi redan har sedan ett år och hon har semilång päls och är ragdoll/skogskatt.
    Denna lilla kattunge var också blandras med lite längre päls.

Jag kan inget om pälsdjursallergi, men fick panik och trodde det var kattungen min man reagerade på. Så för att slippa fästa oss för mycket hela familjen så fick han åka tillbaka till ägaren vilket gick bra.

Nu ångrar jag mig fruktansvärt och saknar den lille. Dessutom kom vi på SEN efter att det troligen var det starkt doftande j-kla kattschampot som jag köpt som min man reagerade på och inte på kattungen.

För varför skulle han vara allergisk mot den lille och inte mot vår andra katt vi redan hade?

Eftersom det gått snart tre veckor och jag vet att många stod på kö till katten så är han säkerligen såld....

Men jag ångrar mig nu att jag agerade så snabbt...och lämnade honom....

Känns som om även ifall jag skaffar en annan nån gång så blir den kanske inte alls lika kelen och "pussglad" som honom. Gråter

• Svar på tråden Jag ångrar så fruktansvärt att jag lämnade tillbaka kattungen...
  • Neko

Det kan ju vara schampoot men just skogskatter är extra bra för allergiker. Jag är jätteallergisk för katter och hade en som var blandras skogskatt utan problem. Sedan när vi tog in en kattunge blev jag jätteallergisk och det gick inte alls =/ Så låt din sambo testa sig hos läkare om han är allergisk... ger ju dig lite sinnesfrid om inte annat om det visar sig att han är det.

• IceJossan
    Neko skrev 2012-08-31 14:31:00 följande:
    Det kan ju vara schampoot men just skogskatter är extra bra för allergiker. Jag är jätteallergisk för katter och hade en som var blandras skogskatt utan problem. Sedan när vi tog in en kattunge blev jag jätteallergisk och det gick inte alls =/ Så låt din sambo testa sig hos läkare om han är allergisk... ger ju dig lite sinnesfrid om inte annat om det visar sig att han är det.

Nej, "skogskatter" är inte extra bra för allergiker om det är Norsk Skogkatt du tänker på eller långhårig huskatt (som felaktigt ofta kallas för skogskatt). Däremot är Sibirer ofta mildare för allergin. Faktum är att det är vanligare att folk är mer allergiska mot långhåriga katter än korthåriga. Även färg kan spela in, där är svart den färg flest reagerar mot. Men det finns folk som bara tål långhåriga katter, de som bara tål svarta, de som bara tål vuxna katter, osv. Sen är det olika mellan individer. Jag vet till exempel en ung cornish rex-hane (den rasen anses också allergivänlig) som är röd med mycket vitt och honom reagerar många på trots att de tål andra cornishar. Det är individuellt både med katt och för människa gällande hur allergiframkallande varje katt är och vad varje människa är känslig mot.

• nemo1

Det kan även vara så att man har en allergi som ligger latent och som bryter ut du det finns ytterligare en katt i hushållet. En kanske är nog för din man att klara av.

• sötare

Hej hej!
    Det kan faktiskt vara så att han är allergisk mot kattungen. Min sambo är allergisk mot kattungar men tål vuxna.
    MVH

• Regnig måndag
    IceJossan skrev 2012-08-31 17:15:04 följande:

Nej, "skogskatter" är inte extra bra för allergiker om det är Norsk Skogkatt du tänker på eller långhårig huskatt (som felaktigt ofta kallas för skogskatt). Däremot är Sibirer ofta mildare för allergin. Faktum är att det är vanligare att folk är mer allergiska mot långhåriga katter än korthåriga. Även färg kan spela in, där är svart den färg flest reagerar mot. Men det finns folk som bara tål långhåriga katter, de som bara tål svarta, de som bara tål vuxna katter, osv. Sen är det olika mellan individer. Jag vet till exempel en ung cornish rex-hane (den rasen anses också allergivänlig) som är röd med mycket vitt och honom reagerar många på trots att de tål andra cornishar. Det är individuellt både med katt och för människa gällande hur allergiframkallande varje katt är och vad varje människa är känslig mot.

Utmärkt information. {#emotions_dlg.flower}
    Om det inte är besvärligt redan här så är okastrerade katter mer allergena än kastrerade, unga mer än äldre och hanar mer än honor.

Med andra ord: är man allergisk ska man undvika långhåriga svarta okasterare unga hanar.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • icy

Tråkigt att han är allergisk om han nu är det.

Jag själv är pälsallergiker (allergisk mot katt o hund) och katter är värst för mig, själv har jag  två hundar här hemma och två katter. Har haft 5 katter tidigare när mina katter fick ungar.

Du kan ju passa på med en ny kattunge, jag själv ska få en drös med kattungar snart då mamma katt e dräktig :)

Allergier kan alltid lösa sig, tabletter, sprutor osv.

Jag själv tog allergitabletter i början och nu har min allergi försvunnit helt. Sjukt.

Svar på tråden Jag ångrar så fruktansvärt att jag lämnade tillbaka kattungen...