• Anonym

Svamp i underlivet hos barn!

Min dotter har fått besvär med svamp i underlivet och vi har inte möjlighet besöka bvc för vi är utomlands, vad kan man själv göra? Kan hon också använda canesten? Hon är 5 år.

• Svar på tråden Svamp i underlivet hos barn!
  • Paisley

Hon är ju ett barn, så då får man ta oral medicin mot svampinfektion. Vilket land är ni i?

Detaljerna är helheten
  • Anonym

Vi är i Turkiet, vad då för oral medicin?

• Anonym

Är du säker på att det är svamp?

• Anonym

Jo för jag har precis samma symtom när jag har det! Det kliar, hon är röd och irriterar där!

• Paisley
    Anonym skrev 2012-08-31 16:31:40 följande:
    Vi är i Turkiet, vad då för oral medicin?

Då är det enkelt att fixa tror jag. Kollar vad den kan heta i Turkiet...
    Detaljerna är helheten
  • Paisley

Diflucan heter den där (som i många andra länder)

Hur gammal är hon och vad väger hon? 

Detaljerna är helheten
  • Paisley

Oj 5 år såg jag i TS. Men vikten?

Detaljerna är helheten
  • Anonym

Hon väger 17,5 kg.

• Paisley

Det verkar vara svårt att hitta rätt dos just för jästinfektion, det är ju inte så jättevanligt att barn får det. Men jag minns att min dotter fick sån flytande Diflucan när vi var utomlands för samma sak. Hon hade exakt samma symptom.

När det gäller vuxna är det i alla fall en större engångsdos som man får. Fråga på apoteket där och om de inte vet så kontakta läkare. Det är bättre än att råka ge för stor dos (eller för liten för den delen). 

Tar du bara kräm typ Canesten utvärtes hjälper inte det ett dug eftersom infektionen kommer inifrån. 

Detaljerna är helheten
  • Paisley

Det normala är att man tar en dos och sedan en annan efter 2 veckor för att förhindra återkomst av besvären.

Detaljerna är helheten
  • Anonym

Ett husmorstips är ju att ta på filmjölk, de borde väl ha nån form av sur youghurt eller liknande även där? Lite kladdigt och låter äckligt, men det fungerar för att ta ner ph-värdet.. sen ska hon ju inte använda tvål i underlivet utan bara rengöra med vatten, men det vet ni kanske.. det gäller ju inte bara nu utan alltid. 

• Paisley
    Anonym skrev 2012-08-31 17:06:43 följande:
    Ett husmorstips är ju att ta på filmjölk, de borde väl ha nån form av sur youghurt eller liknande även där? Lite kladdigt och låter äckligt, men det fungerar för att ta ner ph-värdet.. sen ska hon ju inte använda tvål i underlivet utan bara rengöra med vatten, men det vet ni kanske.. det gäller ju inte bara nu utan alltid. 

Det fungerar inte. Äppelcidervinäger fungerar bäst (blandat 50/50 med vatten) av de naturliga grejerna.
    Detaljerna är helheten
  • Anonym

Tack för svaren, nu ska jag uppsöka ett apotek eller en affär! =)

• Paisley

De har nog inte det i affärer. Och skulle de ha det så är det ändå bättre att gå till ett apotek med kunnig personal. Du kan ju posta vad du fick för något och vilken dos så kan vi kolla om det verkar rimligt. Tyvärr är det ju så att man ibland kan få fel utomlands, det har hänt ganska ofta.

Detaljerna är helheten
  • Anonym
    Paisley skrev 2012-08-31 17:09:39 följande:

Det fungerar inte. Äppelcidervinäger fungerar bäst (blandat 50/50 med vatten) av de naturliga grejerna.
    Funkade på mig, så det är nog olika. Barn kan ju dessutom svara snabbare på förändringar man gör.. 
  • Anonym

det e ju bara att ga till apoteket i turkiet..hur svart kan de vara..de har oftast battre produkter utomlands an i sverige med

Svar på tråden Svamp i underlivet hos barn!