• Anonym

Får de neka oss donatorinsemination istället för ivf?

Vi var på besök på sahlgrenska i våras inför assisterad befruktning. Min man är gravt infertil och de hittade bara ett fåtal spermier i provet.

Vi pratade då om ivf och donatorinsemination och vi sa direkt att vi ville göra max ett försök med ivf och sedan gå över till donation. Detta pågrund av riskerna med ivf och den psykiska påfrestning som det innebär. Min man har gått igenom processen en gång tidigare och det ledde till överstimulering och att de bröt upp. Det skulle gå att ordna sa hon men visste inte om man fick stå i kö samtidigt till båda.

Efter att ha gjort ett privat försök med insemination i danmark ringde vi sahlgrenska och sa att vi vill stå i kö till enbart donation. Inga problem sa de då och vi skulle säkert få tillgodoräkna den tid vi stått i kö till ivf.

Idag fick vi ett brev från vår läkare där hon skriver att vi inte får stå i kö för donatorinsemination eftersom min mans spermier teoretiskt sett skulle kunna fungera vid en ICSI-ivf.

Vi blev helt paffa. Va? Är det nej nu helt plötsligt????

Om vi ska få barn genom vården i sverige MÅSTE vi alltså välja alternativet som innebär kraftig hormonstimulering, en massa blodprover (jag är extremt nålrädd), en smärtsam uttagning av ägg (+ åter igen nålar), risk för överstimulering osv. när vi vill välja donatorinsemination som vi båda är överens om är det bästa alternativet för oss.

Får de neka oss såhär när det låtit positivt hela tiden? Borde inte ivf vara en dyrare behandling för dem???

Visst, vi kommer ju ändå kunna fortsätta i danmark men vi bor i mellersta sverige så det blir ju en dyr historia för oss....

Svar på tråden Får de neka oss donatorinsemination istället för ivf?