• Qarolinee

    Spanien med barn (barnpassning)

    Jag är lite nyfiken på livet i Spanien. Finns här småbarns föräldrar bosatta i Spanien? Det jag främst just nu vill veta är - hur gör ni med barnomsorg/barnpassning? Min dotter är snart (i november) 2 år. Som jag förstått det finns det ingenting som kallas "vård av sjukt barn" från arbete i Spanien. Detta talar för mig att det säkraste är att ha en barnflicka. Ni som har barnflicka/aupair. Hur går det till? Hur hittade ni henne? Vad betalar ni henne i månaden? Och hur är det med bostad - bor hon hos er på heltid? Om annanstans - vem betalar den kostnaden? Tacksam för svar.

  • Svar på tråden Spanien med barn (barnpassning)
  • nalg
    Qarolinee skrev 2012-08-31 23:49:13 följande:
    Jag är lite nyfiken på livet i Spanien. Finns här småbarns föräldrar bosatta i Spanien? Det jag främst just nu vill veta är - hur gör ni med barnomsorg/barnpassning? Min dotter är snart (i november) 2 år. Som jag förstått det finns det ingenting som kallas "vård av sjukt barn" från arbete i Spanien. Detta talar för mig att det säkraste är att ha en barnflicka. Ni som har barnflicka/aupair. Hur går det till? Hur hittade ni henne? Vad betalar ni henne i månaden? Och hur är det med bostad - bor hon hos er på heltid? Om annanstans - vem betalar den kostnaden? Tacksam för svar.
    Har bott i Spanien men åkte hem en månad innan BF. Kollade dock upp allt du frågar efter innan. Har också vänner med små barn där nere.
    Barnflicka är att föredra, det finns dock lite svenska barngrupper här och där som "turas om" att vara dagmamma. Du får söka och googla runt området du ska bo. Sedan har du spanskt dagis (för detta måste du ha seguridad social och uppehållstillstånd men sedan är det rätt billigt men lång kö till plats). Det finns även privatskolor som har dagis för barn ner till 1års åldern. Dessa kan man dock räkna med att betala en bra slant för. Svenska skolan har förskola från 3år.
    Barnflicka går att hitta både lokalt (genom bekanta och lappar som sätts upp överallt) och genom au-pair. Det är dock svårt att hitta svensktalande på plats, då blir det britter eller spanjorskor (som förvisso ofta talar engelska). En bra sida att leta är www.greataupair.com 
    Betalningen är väldigt varierande beroende på erfarenhet utbildning osv. Men räkna med runt 1000€/månaden för en heltidsanställd, om hon är inneboende blir det lägre lön med då bör mat ingå. Bor hon själv betalar hon det själv. En vid behov barnflicka tar mellan 10-30€ i timmen, igen beroende på erfarenhet. Svenska barnflickor tenderar till att vara väldigt dyra i jämförelse med spanska och brittiska.

     
  • zest

    Bor i Spanien med min man och dotter (också 2 i novermber) , vi valde vägen att låta en förälder (mannen) vara hemma med barnet. Vi klarar oss på en lön eftersom jag arbetar i Gibraltar.
    Vi tycker även att det är skönt för henne att få vara hemma ett tag till.

    Du har rätt att det inte finns vård av sjukt barn, dock har du själv rätt till x antal sjukdagar ;)

  • Uskus

    Här i Barcelona betalar vi 7€ i timmen för svensk barnvakt som kommer per timma, det finns många svenska tjejer här som vill jobba som barnflicka/barnvakt, Barcelona är superpopulärt! Spansktalande barnflicka kostar på heltid ca 800 - 1000€ om de inte är inneboende. Dagis här är ganska svårt att komma in på (de kommunala) men privata finns många och varierar i pris. Jag betalar 290€ i månaden för 3.5 timmar om dagen.

  • Juliaaaaaaa

    Hej! Jag bor för närvarande i Barcelona och skulle hemskt gärna vilja arbeta som barnflicka, om någon är intresserad är det bara att skicka ett e-mail om mer info! Min e-mail adress är cool_J93@hotmail.com Tack på förhand!

  • signefreiman

    Hej! 
    Ser att det var länge sen någon skrev i denna tråd, men om någon svensk familj som behöver barnpassning skulle råka ramla in här så finns jag till förfogande!
    Har stor erfarenhet av barnpassning (både privat, med två yngre bröder, och professionellt) 


    Skicka ett mail så bifogar jag cv och personligt brev!


    signe.freiman@hotmail.com 

  • JonasoMimi

    Hej! Om någon svensk familj snubblar in här och söker barnpassning så är jag och min fru till förfogande. 17-20 augusti kommer vi befinna oss i och omkring Barcelona. Vi reser mycket tillsammans och älskar barnpassning då vi kommer från stora familjer och kan sakna lite stoj o stim.

    Vi kan träffas och äta en middag och lära känna varandra och ta det från där..

    //Jonas jlengqvist@gmail.com

Svar på tråden Spanien med barn (barnpassning)