• Vintermamma88

Varför blir inte magen stor...? :O

Hej!

Jag är nu gravid i vecka 24 och funderar lite över varför min mage inte vill växa till sig som så många andras. Jag var normalviktig och någorlunda vältränad innan jag blev gravid, men vet inte om det spelar så stor roll. De flesta som ser mig tycker inte alls att jag ser ut att ha gått så långt som jag har gjort, och nu börjar jag ju bli rädd att magen bara ska ta fart och TOKVÄXA sista tiden! :/ Det vore ju inte någon höjdare precis.

Så nu undrar jag, är det någon här som har erfarenhet av att faktiskt inte bli så jättestor under första graviditeten? Eller någon som fick en liten lagom kula som sedan växte jättefort efter 5e-6e månaden?

Jag skulle också jättegärna vilja höra, när jag ändå har er på tråden, hur ni upplevde era förlossningar. Jag är jättenervös inför min förlossning, har börjat gå hos aurorabarnmorska som stillat min oro något, men det känns fortfarande jobbigt och nu är det inte så himla lång tid kvar :/ Tycker tiden bara springer iväg..

Ni som orkar och vill får hemskt gärna dela med er av era upplevelser, skulle vara jätteroligt att läsa :) 

• Svar på tråden Varför blir inte magen stor...? :O
  • lightfish

Hej! Var inte orolig för att magen inte "verkar" stor. Du skriver att du var vältränad innan: det gör att musklerna håller in bebis. Du skriver inget om moderkakan är fram eller bak men det spelar också roll, precis som med magmusklerna håller moderkakan in bebis om den ligger fram, ligger den bak pressar den ut bebis .

• älskarminfamilj
    Vintermamma88 skrev 2012-09-01 08:48:38 följande:
    Hej!

Jag är nu gravid i vecka 24 och funderar lite över varför min mage inte vill växa till sig som så många andras. Jag var normalviktig och någorlunda vältränad innan jag blev gravid, men vet inte om det spelar så stor roll. De flesta som ser mig tycker inte alls att jag ser ut att ha gått så långt som jag har gjort, och nu börjar jag ju bli rädd att magen bara ska ta fart och TOKVÄXA sista tiden! :/ Det vore ju inte någon höjdare precis.

Så nu undrar jag, är det någon här som har erfarenhet av att faktiskt inte bli så jättestor under första graviditeten? Eller någon som fick en liten lagom kula som sedan växte jättefort efter 5e-6e månaden?

Jag skulle också jättegärna vilja höra, när jag ändå har er på tråden, hur ni upplevde era förlossningar. Jag är jättenervös inför min förlossning, har börjat gå hos aurorabarnmorska som stillat min oro något, men det känns fortfarande jobbigt och nu är det inte så himla lång tid kvar :/ Tycker tiden bara springer iväg..

Ni som orkar och vill får hemskt gärna dela med er av era upplevelser, skulle vara jätteroligt att läsa :) 
    Första grav jag gick igenom så blev jag inte så stor. Gick ändå upp nästan 20 kg. Barnmorskan sa att jag bar barnet bakåt/inåt.
  • Johans Pillerill

Väntar andra barnet nu, jag fick ingen fin bebiskula med första och det verkar jag inte få med denna heller. Förra barnet såg jag mest fet ut till slutet, blev bred istället för att växa så fint framåt som många gör... Men ut kom ändå en perfekt flicka!! Många säger att det är den typiska flickmagen ju, men denna gången har vi kollat och nu är det en lillebror som växer lika brett. Ang förlossningen så gjorde det jävligt ont, men jag tyckte det var en jättehäftig upplevelse och nu inför andra ser jag nästan fram emot den... Urkrafterna och den egokicken man får av att klämma ut sitt barn. De säger att det är som att bryta 20 ben i kroppen samtidigt rent smärtmässigt och att män förmodligen skulle dö av smärtan, varför det är fullt legalt att kalla barnets pappa mes en tid efteråt ;) finns så fina hjälpmedel idag, trevliga smärtlindringar och kunniga bm så du kommer klara det gallant!

• Lizzie 007

När jag väntade dottern så var jag så gott som platt i v.20 och en fin kula kom först 27-30 kanske. Blev inte så stor alls..men sista veckorna växer den såklart mycket. Tyckte det var jättemysigt med kulmagen!

Jag hade en snabb o intensiv förlossning. Vattnet gick hemma, strax därefter kom värkarna igång, två timmar efter vattnet gått kom vi in på förlossningen och 4 timmar senare var hon ute. Det var under dessa 4 timmar som värkarna var intensiva och gjorde riktigt ont. Det gjorde förbannat ont men det är en sån underbar känsla!!

• Vintermamma88

Jo absolut! Här är en bild från förra veckan, har inte förändrats direkt något sedan dess (v. 23+5 idag) :)

Vilken fin mage du har förresten! (:

• SoulChild

I min förra graviditet var jag så enormt stor, inge kul..

Denna grav har jag gått ner 46 kilo och har inte stor alls, jag såg inge ens gravid ut förens typ för nyss.. Nu är jag i v 31.. Ska se om jag kan slänga in en bild

ღ snart är du här mammas älskling ღ
  • Lili78

Jag har aldrig varit vältränad , däremot hade jag liten mage med både barnen , en aning större med nr 2.... Trots det har barnen vägt 3200 respektive 3900 , vet inte riktigt var de hade gömt sig

• Karin 748

jag började se gravid ut i vecka 25-26.. sen gick det dock rätt fort till stor mage efter vecka 30. 

• Aniko

Var glad istället för att du har en fin liten mage. Det är inte kul att ha en stor mage så att man känner sig otymplig, har svårt att komma ur sängen eller ta på sig skorna själv

• Vintermamma88

Jag är glad att jag inte har så stor mage, det är inget jag har något emot :) Det är bara det att man såklart blir nojjig och då kan st vara skönt att höra talas om fler som har erfarenhet av det :) Men jag börjar känna mig lugnare för som jag förstår är jag inte ensam om detta ;)

• treaönskas

Hej och grattis till liten i magen Jag är ganska kort men har mina två tidigare grav fått bebisnage först efter vecka 25, jag har nog någon tidigare grav mage bild i mitt galleri. Men det jag tänker på är att du ser både smal och framförallt lång ut på bilden, och är du lång har kroppen mer plats till allt annat i magen som bidrar till att putta ut bebisen. Du ser ut som min syster i den veckan och hon är 178 cm lång och smal sedan innan.

Angående förlossningar så är jag också en omfördelas som ser fram emot ännu en
    Och jag tycket så här:
    Värkar, är som kraftig mens smärta i början och ökar allt eftersom och ditt fokus lika så... Tar detta lång tid finns det fina medel att få mot smärtan. Jag hade lustgas första förlossningen för det bedövade min rädsla som förstföderska med andra körde jag utan, för då viste jag vad som skulle hända.
    Krystvärkarna: gör inte ont alls, man vill bara trycka på med min första så sved det då eftersom jag sprack i födelsekanalen och lite kring blygdläpparna. Med andra fick jag någon liten skråma, men inget som behövdes sys. Så fort bebis är ute glömmer man allt
    Efter förlossningen kommer oftast livmodern av sig själv, om inte trycker barnmorskorna på magen tills den kommer. Det är inte så skönt, men mest är det irriterande eftersom man då bara vill vara i fred med bebis i bland kan man få efterverkar några timmar efter förlossningen men då funkar det med Alvedon. Sedan trycker barnmorskorna dig regelbundet på magen för att känna att livmodern drar i hop sig som den ska och det är inte det mysigaste man är ju lite öm i magen, fast det är bara ett litet iterations moment

Detta blev långt! Hoppas du får en bra förlossning

• Vintermamma88
    treaönskas skrev 2012-09-04 08:34:10 följande:
    Hej och grattis till liten i magen Jag är ganska kort men har mina två tidigare grav fått bebisnage först efter vecka 25, jag har nog någon tidigare grav mage bild i mitt galleri. Men det jag tänker på är att du ser både smal och framförallt lång ut på bilden, och är du lång har kroppen mer plats till allt annat i magen som bidrar till att putta ut bebisen. Du ser ut som min syster i den veckan och hon är 178 cm lång och smal sedan innan.

Angående förlossningar så är jag också en omfördelas som ser fram emot ännu en
    Och jag tycket så här:
    Värkar, är som kraftig mens smärta i början och ökar allt eftersom och ditt fokus lika så... Tar detta lång tid finns det fina medel att få mot smärtan. Jag hade lustgas första förlossningen för det bedövade min rädsla som förstföderska med andra körde jag utan, för då viste jag vad som skulle hända.
    Krystvärkarna: gör inte ont alls, man vill bara trycka på med min första så sved det då eftersom jag sprack i födelsekanalen och lite kring blygdläpparna. Med andra fick jag någon liten skråma, men inget som behövdes sys. Så fort bebis är ute glömmer man allt
    Efter förlossningen kommer oftast livmodern av sig själv, om inte trycker barnmorskorna på magen tills den kommer. Det är inte så skönt, men mest är det irriterande eftersom man då bara vill vara i fred med bebis i bland kan man få efterverkar några timmar efter förlossningen men då funkar det med Alvedon. Sedan trycker barnmorskorna dig regelbundet på magen för att känna att livmodern drar i hop sig som den ska och det är inte det mysigaste man är ju lite öm i magen, fast det är bara ett litet iterations moment

Detta blev långt! Hoppas du får en bra förlossning
    Hej, tack så mycket! :) Ja, jag antar att jag inte är så himla annorlunda trots allt :P  Det verkar vara ganska vanligt att man inte får så stor mage förrän efter vecka 25, speciellt om man inte är stor sedan innan. Jag är faktiskt inte så jättelång, 1.67 :) Men det beror ju på vem man jämför med såklart ;)

Vad roligt att höra att du har så positiva upplevelser från förlossningarna, hoppas verkligen att det blir samma för mig! Jag hoppas verkligen att inte livmodern kommer ut, gissar att du menar moderkakan? :) Eller tänkte du på att livmodern drar ihop sig osv...?

Jag gissar att man, precis som du säger, glömmer smärtor och allt annat plågsamt när man väl ligger där med sin skatt på bröstet! :)

Tack för dina fina ord :) 
  • mamman08

Hej!

Har en kompis som var enbart aningens större än dig på den bilden du visa upp,och då var hon i v 40! Jag är i v 13 och är mycket större än hon var i v 40,det är så himla olika. Hur ens egen kropp ser ut,hur man bär barnet och hur stora föräldrarna är. Hon fick en dotter som inte var så lång och vägde 2800g fullt gången,och eftersom hon är så kort och liten själv så är hon helt normal stor :)

• GypsyModel

Hej!

Jag är idag i vecka 21 (20+6)
    Och jag är inte speciellt stor jag heller :)
    BM mäter ju magen vecka 24 ca och följer du inte kurvan så kommer hon hjälpa dej med det.
    Huvudsaken att du äter, barnet rör sej och du mår bra så tror jag allt växer som det ska :)

Bilden är någon dag gammal

• Wonderchild2009

Haha när jag var gravid i vecka 30 rynkade en i personalen på dotterns dagis på näsan och visste inte riktigt vad hon skulle tro när jag påpekade att jag var gravid :P
    Så jag var inte så värst stor med varken första eller andra!

• Jajja87

Jag var inte heller stor med första barnet, alla påpekade jämt hur liten magen var. bar barnet väldigt lågt också. (gravid med tredje barnet nu). det är kanske som du säger också att du bär barnet inåt? längs ryggen, då får man knappt någon mage. sen kan det säga poff också så har du större mage över en natt.

Svar på tråden Varför blir inte magen stor...? :O