• Novalie88

    När är det OK att låta sin dotter börja sminka sig?

    Undrar lite vad folk tycker om detta. När kan man börja tillåta att ens dotter börjar sminka sig enligt er?

    Kollade på ett program förut som hette dancemoms som handlade om 8-9 åringar som blev mkt kraftigt sminkade när de skulle uppträda. Inte okej enligt mig...
    Då började dessa funderingar komma. Själv var jag 12 år när jag började o nu när jag tänker tillbaka på det idag så känns det för tidigt.
    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden När är det OK att låta sin dotter börja sminka sig?
  • KlarasMamma10

    Var också 12 men använde dock bara mascara och brun ögonskugga då


    Banani
  • petit

    Jag skulle säga lagom till högstadiet, 13 år. Det är en nystart för många och kanske en chans att visa en annan del av sig själv. Jag började runt 12-13 när mina vänner började, man ville ju varken vara först eller sist med något i den åldern.

    Men helst skulle jag ju säga aldrig och att de ska vara nöjda med hur de ser ut. Men att NÖJA sig låter ju inte så himla fint, man vill ju vara SNYGGAST i den åldern.

  • Novalie88

    Ja mkt var de nog grupptryck som fick en att börja.. Iaf så var det så för mig vill jag minnas.

  • fortsätt paddla

    I början på tonåren. Här sminkar dom sig ( 8 åringar) men bara på lek än så länge.
    Men så bor vi på landet och barnen går på en mindre skola. ( upp till sexan)
    Har sett att dom som börjat sjuan har en helt annan stil.

  • Regnig måndag

    Jag tycker inte att det är ok att sminka upp någon som det du beskriver i programmet.
    Däremot är det ok att sminka sig när de vill och gör det själva. I det ligger att acceptera andra oberoende av utseende.


    Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • woopie

    Det beror på vad syftet med sminkningen är. I Dance moms är det ju smink i tävlingssyfte. För att framhäva ansiktsdrag och komplettera dem när de tävlar på en stor scen. Men det är ju USA! Vardagssmink kan vänta till minst högstadiet tycker jag


    KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • Novalie88

    Okej att de blir sminkade men inte på dedär viset.. Alltså ni skulle sett de avsnittet som var idag herreguuud...
    Extremt mkt smink, tupperat hår kortkorta kjolar o bara toppar o så daskade de sej på röven o skrevade i sin koreografi... Helt sinnes för o va 8-9 år gamla inte ok.

Svar på tråden När är det OK att låta sin dotter börja sminka sig?