• Karinso

Definitionen av begreppet akademiker?

Hur definierar ni begreppet "akademiker"? Min sambo anser att en akademiker endast är de som fullföljt en svår universitetsutbildning vid Chalmers, KTH, SU, GU, Lund och liknande, d.v.s. vid något av de större universiteten. Detta medan jag anser att en fullföljd universitetsutbildning oavsett vilken (med rimliga gränser), gör en till akademiker. Samtidigt tycker jag det är stor skillnad på att läsa till ett lågstatusyrke på typ sju terminer och en eftergymnasial utbildning med naturvetenskaplig inriktning på motsvarande längd. Vad tänker ni?

• Svar på tråden Definitionen av begreppet akademiker?
  • vitruviandude

"Akademiker" för mig är någon som är verksam på ett universitet eller högskola, dvs. någon som arbetar med forskning eller undervisning inom den akademiska världen. Så bara för att man genomgått en högre utbildning behöver man för den sakens skull inte vara en akademiker (Det är iaf. vad jag anser.)

• Tablettask

Jag tycker att en akademiker är någon som utbildat sig akademiskt, dvs på högskola eller universitet. 

Wikipedia säger:
    "

Akademiker, ett begrepp relaterat till akademi, har flera innebörder:

En yrkesarbetande med betyg i akademisk utbildning Lärare vid akademi (högskola eller universitet) Person som studerar, eller är utbildad, vid högskola eller universitet Ledamot av akademi i betydelsen samfund - kallas dock vanligen akademiledamot En finländsk titel inrättad 1969. Den utdelas av Finlands president på framställan av Finlands Akademi och får bäras av högst tolv personer samtidigt, enligt lagen om Finlands Akademi av 1994.[1]"  
  • Tigerliljaaa

och nej jag förstår inte alls vad skillnade skulle vara på ett "lågstatusyrke" och ett med naturvetenskaplig grund?

Är läkare mer akademiker än t.ex en lärare? Trams!

• mpermper

En person som fullföljt en utbildning på Musikhögskolan är en akademiker... Just sayin'....

• LakLak

Enligt saob är det någon som tillhör ett universitet, ss lärare eller lärljunge

• Tigerliljaaa
    mpermper skrev 2012-09-02 08:44:40 följande:
    En person som fullföljt en utbildning på Musikhögskolan är en akademiker... Just sayin'....
    haha vad menar du med det? :P

Anatar att du vet hur svår en utbildning vid musikhögskolan är va? :P
  • vitruviandude

Jag har märkt att den här frågan verkar vara väldigt viktig för vissa personer som precis har påbörjat en utbildning. När man sedan kommer ut i arbetslivet så blir det nog snabbt ganska ointressant huruvida man anser sig vara en akademiker eller inte. :)

• mpermper

Haha - jag var otydlig Tigerliljaaa. Det är snarare folk ser ner på kulturutbildade personer, men faktum är att de också är akademiker likväl som en läkare är det.
    När det gäller utbildningen på Musikhögskolan så är den förmodligen hyfsat knepig för någon som är tondöv...;)

• Dina08
    lennartsdotter skrev 2012-09-02 15:08:38 följande:
    En person som har en akademisk examen kort och gott dvs. man har en högskole- eller universitetsexamen.

• Karinso

Ja, vad innebär "svår" egentligen? Det kan man ju diskutera. Läkare, jurist, ingenjör etc känns ju givna, men jag vet inte hur den allmänna bilden ser ut inom mitt yrkesområde journalistik. Att studera till ett yrke med hög status är inte mitt livs största prioritet, men det är inte heller helt oviktigt hur man blir bemött utifrån, tycker jag. Beundrar verkligen min sambo som inte bara har fullföljt en tung ingenjörsutbildning inom bl.a. reglerteknik, utan även har doktorerat i ämnet. www.expressen.se/utbildning/sa-hog-status-har-ditt-yrke/ - Inrressant läsning i ämnet. Är förresten akademikeryrke alltid synonymt med hög status?

• lennartsdotter
    Karinso skrev 2012-09-02 18:25:02 följande:
    Är förresten akademikeryrke alltid synonymt med hög status?
    Knappast. Läraryrket har ju inte direkt hög status. Min utbildning, biolog, har inte heller särskilt hög status. Socionom. Sjusköterska...
  • Lavish

Att man har en universitets eller högskoleexamen som man håller "aktiv" på något sätt.

Svar på tråden Definitionen av begreppet akademiker?