• Delilah805

Vinterskor/stövlar till 10-åring?

Vad har era barn i den åldern på fötterna när det blir lite kallare?

• Svar på tråden Vinterskor/stövlar till 10-åring?
  • stresss

Mina har bara gympadojor, vägrar allt annat. Lite tjockare, ibland fodrade...

• Isola02

Ok, men om det är snöslask eller de åker pulka i snö då?  Blir de inte blöta och kalla?

Min son vägrar också ha något annat än gympaskor, därför jag frågar!   

Har köpt riktigt bra fodrade regnstövlar och varma vinterkängor till lillebror, men den äldsta vägrar...  Gummistövlar använder han bara om han måste, annars är det gympaskor.  Sambon tycker inte det är något konstigt, han går själv i gympaskor året runt nästan. 

• stresss
    Isola02 skrev 2012-09-01 21:42:32 följande:
    Ok, men om det är snöslask eller de åker pulka i snö då?  Blir de inte blöta och kalla?

Min son vägrar också ha något annat än gympaskor, därför jag frågar!   

Har köpt riktigt bra fodrade regnstövlar och varma vinterkängor till lillebror, men den äldsta vägrar...  Gummistövlar använder han bara om han måste, annars är det gympaskor.  Sambon tycker inte det är något konstigt, han går själv i gympaskor året runt nästan. 

Fram till förra året har jag köpt dyra vinterskor som inte har använts, så i år har jag tänkt skippa det.

Ja, visst blev han blöt... Men vill han inte så är det bara att ge upp.

Årets gympadojor är i konstskinn, så de kanske håller lite för väta...
  • dontworrybehappy

Är det en tjej så är ju "Hunter" stövlar inte helt fel med en ullsula i. Vi klickade nyligen hem ett par till största tjejen. Vi beställde även fodrade puma gympadojor + ett par skitsnygga vita vinterskor med pälskant. Allihopa från Brandos. Redo för kylan!!

• bustjejen

Min dotter brukar ha 2 par skor att välja på under vintern. Ett par stövlar och ett par rejäla vinterkängor.

Just nu växer fötterna så det knakar, så det blir inga jättedyra skor iår. 

• Indianica

Nuförtiden finns det ju fodrade gymnastikstor och t.om "converse" (även foppatofflor ) men de har inte så höga skaft så leker de i snön lär det bli blöta fötter, så det är mer "gå-på-stanskor" tycker jag.

Tycker inte barn ska ha gympaskor i skolan på vintern om det är snö. Är man förälder så bestämmer man rent krasst över barnens utrustning, de kan väl knappast vägra ha de vinterskor man köper. De är bara att ställa undan gympaskorna. Min dotter ska få Sorel kängor:www.zalando.se/sorel-super-trooper-snowboots-lila-so616c004-404.html

eller så blir det dessa kängor Mukluk ifrån Timberland, men de är ju lite dyrare, så vi får se, de är ju himla snygga: enchant.se/marken/timberland/timberland-barn-holderness-mukluk-grape/

• Isola02

Jag har köpt ett par varma, vattentäta skor som jag tyckte var snygga till min tioåring till slut.  Och han vill använda dem redan nu!   Så det blir nog inga problem att ställa undan favoritgympaskorna.  

• Indianica
    Isola02 skrev 2012-09-26 21:09:17 följande:
    Jag har köpt ett par varma, vattentäta skor som jag tyckte var snygga till min tioåring till slut.  Och han vill använda dem redan nu!   Så det blir nog inga problem att ställa undan favoritgympaskorna.  
    Mycket pedagogiskt och bra. Ett hett tips till alla: köp så snygga som möjligt och varma och vattentäta!
  • Mamma020413

Ja visst är det svårt när de börjar bli så stora att de själva vill bestämma och vägrar ha gummistövlar, varma fodrade skor tex.
    Min son vägrar ha några andra långärmade tröjor än munkjackor på sig.
    Han vägrar gummistövlar när det regnar (pinsamt ju :) )
    Han vägrar ha på sig mössa. Men när det blir vinter kommer jag tvinga honom o ha mössa.
    Mycket motvilligt tar han på sig vantar när han cyklar till skolan ¨på morgonen och det är kyligt.

Så jag undrar lite nu hur det kommer gå med vinterstövlar...
    Kommer iaf inte köpa eller beställa nåt över hans huvud, utan han får själv vara med och bestämma.          

• 010306

Dessa köpte vi nyss till 11 åriga tjejen nyss : shop.skohusetsverige.se/barnungdom/flick-stovlar/kangor-6.html  kommer att lägga i extra sula och ha ullstrumpor så borde hon klara -20 .

Förra året som 10 åring gick hon fortfarande med på att ha Kouma skor men i år var det annat ljud i skällan:p hitta ett par som även fanns i liknande stuk på vuxenavdelningen så hon godkände dem  ..

• Isola02
    Indianica skrev 2012-10-14 23:04:12 följande:
    Mycket pedagogiskt och bra. Ett hett tips till alla: köp så snygga som möjligt och varma och vattentäta!
    Är glad att jag hittade dem.   Det är knappast någon idé att låta honom vara med och bestämma. Han är inte intresserad av kläder eller skor, det enda viktiga är att han kan spela fotboll i dem.

Tyvärr så tror jag inte att han är lika glad åt skorna längre, eftersom hans pappa ofta kommer med tråkiga kommentarer när jag köpt något åt barnen.  Inget duger i hans ögon.  När sonen visade de nya skorna  ryckte han bara på axlarna och sa "jaha", eller något liknande.  
    Men jag hoppas han struntar i det och vill använda dem i alla fall. 
  • Indianica
    010306 skrev 2012-10-15 12:51:28 följande:
    Dessa köpte vi nyss till 11 åriga tjejen nyss : shop.skohusetsverige.se/barnungdom/flick-stov...  kommer att lägga i extra sula och ha ullstrumpor så borde hon klara -20 .

Förra året som 10 åring gick hon fortfarande med på att ha Kouma skor men i år var det annat ljud i skällan:p hitta ett par som även fanns i liknande stuk på vuxenavdelningen så hon godkände dem  ..
    Tycker det finns snyggare och snyggare vinterskor för just tjejer, det är inte som när jag var liten och alltv intrigt i skoväg verkligen var jättetrist för 10-åringar. Det finns ju numera t ex både rosa skor med fluffig pälskant för dem som gillar sådant och jag köpte en liknande modell som du köpt ifrån Kamik, lila med pälskant där uppe, tror hon kommer gilla dem stenhårt.
  • Indianica
    Isola02 skrev 2012-10-16 15:16:19 följande:
    Är glad att jag hittade dem.   Det är knappast någon idé att låta honom vara med och bestämma. Han är inte intresserad av kläder eller skor, det enda viktiga är att han kan spela fotboll i dem.

Tyvärr så tror jag inte att han är lika glad åt skorna längre, eftersom hans pappa ofta kommer med tråkiga kommentarer när jag köpt något åt barnen.  Inget duger i hans ögon.  När sonen visade de nya skorna  ryckte han bara på axlarna och sa "jaha", eller något liknande.  
    Men jag hoppas han struntar i det och vill använda dem i alla fall. 
    Usch, vad trist. Nej, vi får hoppas han kommer använda dem ändå, det är ju superviktigt med bra på fötterna tycker jag
  • Isola02
    Indianica skrev 2012-10-17 14:33:36 följande:
    Tycker det finns snyggare och snyggare vinterskor för just tjejer, det är inte som när jag var liten och alltv intrigt i skoväg verkligen var jättetrist för 10-åringar. Det finns ju numera t ex både rosa skor med fluffig pälskant för dem som gillar sådant och jag köpte en liknande modell som du köpt ifrån Kamik, lila med pälskant där uppe, tror hon kommer gilla dem stenhårt.
    Å, det får mig att tänka på ett par vinterskor jag fick när jag gick på lågstadiet.  
    Turkosa lite glansiga snowjogging med fluffig vit pälskant med glittertrådar i!   Det finaste jag någonsin sett!  

• Indianica
    Isola02 skrev 2012-10-17 14:55:32 följande:
    Å, det får mig att tänka på ett par vinterskor jag fick när jag gick på lågstadiet.  
    Turkosa lite glansiga snowjogging med fluffig vit pälskant med glittertrådar i!   Det finaste jag någonsin sett!  

Oj, vad snygga snowjogging du fick då, mina var jättettrista Ja, det är ju så att för många flickor(även pojkar) är det viktigt med fina skor, även vinterskor. Bra att företagen börjar inse detta tycker jag, mer valfrihet åt folket!
  • Isola02
    Indianica skrev 2012-10-17 14:59:47 följande:
    Oj, vad snygga snowjogging du fick då, mina var jättettrista Ja, det är ju så att för många flickor(även pojkar) är det viktigt med fina skor, även vinterskor. Bra att företagen börjar inse detta tycker jag, mer valfrihet åt folket!
    Ja, det var typiskt 80-tal, då tyckte man sådant var fint :-0
    Hade en rosa/mintgrön overall till, som verkligen inte var det minsta vattentät, och det var inte meningen att den skulle vara det heller...

Men nu kom jag visst ifrån ämnet lite.
    Jag tycker det är lättare att hitta skor till flickor (har en systerdotter), det finns mycket jättefina och bra skor att välja på!    Lillkillen som är två år är inte heller något problem, men stora killen skulle aldrig sätta på sig ett par skor bara för att de är varma och bra, utan de ska vara snygga också.  I morse regnade det en hel del, och jag gick till jobbet före han gick till skolan.  Ställde fram de fodrade gummistövlarna och sa att han skulle ha dem på sig.  
    Gömde undan de vanliga gympaskorna i källaren för säkerhets skull.  
     Ändå så har han letat fram dem, för när jag kommer hem står gummistövlarna kvar i hallen...
Svar på tråden Vinterskor/stövlar till 10-åring?