• anoonymmm

Min dotter pressar sig för hårt

Min 15 åriga dotter har sedan 3-4 års åldern gått på dans.
    I nuläget dansar hon discodans 6 pass i veckan och utöver dessa dansar hon minst 1 timme hemma själv varje dag och är ofta ute och springer.

Vi har alltid sagt att så länge hon klarar av skolarbetet är det okej, men nu ser vi att betygen blir lidande.
    Två gånger i veckan slutar hennes träning 21:30 och dom brukar ofta dra över tiden för att öva lite extra inför tävlingar osv. Dagen efter är hon alltid riktigt trött och flera lärare har klagat på att hon nästan sover på lektionerna.

Ibland kan hon springa så mycket att hon faktiskt kräks när hon kommer in och sen ligger i en halvtimme och bara andas ut. Hon är väldigt bestämd och allt måste vara perfekt och hon har ett flertal gånger stått och övat ett steg och börja gråta då hon inte tycker hon klarar det perfekt.

Att sätta krav på skolarbetet tycker jag är en självklarhet men borde man sätta något mer krav så hon faktiskt vilar ibland?

• Svar på tråden Min dotter pressar sig för hårt
  • Aaliyah

Ja, det låter lite besvärligt. Hur äter hon?

I can only please one person per day.. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • anoonymmm
    Aaliyah skrev 2012-09-01 20:35:47 följande:
    Ja, det låter lite besvärligt. Hur äter hon?
    Frukost äter hon helt normalt, och jag antar att hon äter ganska mycket till lunch då hon faktiskt har orken att träna så pass mycket som hon gör.
    Kvällsmat äter vi inte tillsammans då hon går till kompisar/träningar innan vi hinner komma hem. Men det finns alltid matlådor hemma till henne att värma, så jag antar att hon äter det.
    Efter träning brukar hon ta en macka samt en frukt.
    Jag har aldrig sett något tecken att hon äter dåligt. Hon äter dock väldigt hälsosamt.

• Sephrenia89

Se upp, kände en tjej som just disco dans tävlade i grupp som var sådär, slutade med depression och anorexia, anorexian började med träning som gick över styr, dvs sprang tills hon spydde, tränad hemma, gick i trappan flera gånger om osv. Det startade med träningen inte maten, bara en tankeställare. För övrigt denna tjej ligger idag inne i Sthlm på tvångs rehab och har gjort det i 3 år, hon hann knappt med hela första året i gymnasiet innan hon fick utegångsförbud (för någon måste hålla koll på henne, hon sov som 17 åring mellan sina föräldrar i dubbelsängen för att hon inte skulle kunna i sin ensamhet på natten träna bort alla kalorier hon intagit under dagen).

• Aaliyah

Hur ser hon själv på det?

I can only please one person per day.. Today's not your day and tomorrow doesn't look good either
  • Emma82Johansson

Under min högstadietid och framförallt gymnasiet, gick på idrottsgymnsisum, trånade jag något enormt. Vid vissa tillfällen låg det nog upp emot 4h/dag och tävlingar utöver det. Jag kunde åka så hårt och länge på längdskidorna så jag föll ihop vid "slutet" och gjorde som din dotter gör, kräkas. Under högstadiet tog nog betygen rätt mycket stryk, men det var ju det här jag älskade och det jag brann för. Så lyckan när jag fick besked om att jag kom in på skidgymnasiet i Sollefteå var obeskrivlig. Jag kom in, trots mina halvtasiga betyg, på linjen jag vill och under mina år i Sollefteå tog jag JSM guld efter JSM guld. Vad gör jag idag? Jag tränar lika hårt som då. Jag jobbar på en oljeplattform utanför Stavanger och tjänar 120000nrk kronor PER MÅNAD! Stötta din dotter och visa att du bryr det, hon kommer ändå göra som hon själv vill! Jag hoppas din dotter når dem målen hon har sätt upp, det är allt som betyder i den ålder! :)

Svar på tråden Min dotter pressar sig för hårt