• kajsan01

Fråga till er som är vegetarianer

Hej! Jag undrar om ni vegetarianer aldrig dödar insekter och småkryp? Kan man till exempel äga en flugsmällare med gott samvete om man är vegetarian? Jag har under en längre period funderat på att bli veg. men jag skulle ALDRIG klara att sluta döda de vidriga spindlarna vi har i källaren! Så hur gör ni med sådant?

• Svar på tråden Fråga till er som är vegetarianer
  • millaerika

jag lever (och äter) efter mottot; det jag kan tänka mig att döda kan jag också äta. följdaktligen äter jag fisk och skaldjur eftersom jag har, och kan tänka mig att göra det igen, dödat både fiskar och skaldjur men äter inte nötkött, gristkött et c. eftersom jag inte kan tänka mig att döda en ko/gris/får.. har dessutom hänt att jag ätit insekter (på såna där marknader i thailand där man kan äta ALLT) eftersom jag kan tänka mig att döda insekter.

• kajsan01
    millaerika skrev 2012-09-01 21:41:38 följande:
    jag lever (och äter) efter mottot; det jag kan tänka mig att döda kan jag också äta. följdaktligen äter jag fisk och skaldjur eftersom jag har, och kan tänka mig att göra det igen, dödat både fiskar och skaldjur men äter inte nötkött, gristkött et c. eftersom jag inte kan tänka mig att döda en ko/gris/får.. har dessutom hänt att jag ätit insekter (på såna där marknader i thailand där man kan äta ALLT) eftersom jag kan tänka mig att döda insekter.

Jag skulle aldrig äta en spindel....:)
  • maja7901

Jag är vegetarian och har flugsmälla som jag smäller det mesta med

• tahira

Det enda har väl inte med det andra att göra.

Jag har varit vegetarian i många år, för att det kändes fräschare och nyttigare. Skulle ändå kunna fiska och dammsuga upp spindlar. 

Vad jag väljer att äta har mycket lite att göra med hur jag lever mitt liv i övrigt. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • malino801
    tahira skrev 2012-09-01 22:09:42 följande:
    Det enda har väl inte med det andra att göra.

Jag har varit vegetarian i många år, för att det kändes fräschare och nyttigare. Skulle ändå kunna fiska och dammsuga upp spindlar. 

Vad jag väljer att äta har mycket lite att göra med hur jag lever mitt liv i övrigt. 
    Inte av djurrättsskäl med andra ord?
  • tahira
    malino801 skrev 2012-09-01 22:24:53 följande:
    Inte av djurrättsskäl med andra ord?
    Nej.
    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: londonsvenskar.com/tahira/
  • tahira

Det låter ju på TS som att hela livet måste ändras för att man är vegetarian. Som om det skulle vara samma sak som "jag skall bli katolik" eller något. 

Vill man äta vegetariskt så är det bara att äta vegetariskt.

Vill man slå ihjäl flugor så är det bara att göra det.

Varför göra det komplicerat?

Det verkar ju helt sjukt att avstå från att äta vegetarisk kost eftersom man inte vill sluta döda spindlar..?? 

• DesJoh
    maja7901 skrev 2012-09-01 22:07:37 följande:

Jag är vegetarian och har flugsmälla som jag smäller det mesta med

Detta säger jag oxåGlad
    tahira skrev 2012-09-01 22:29:38 följande:
    Det låter ju på TS som att hela livet måste ändras för att man är vegetarian. Som om det skulle vara samma sak som "jag skall bli katolik" eller något. 

Vill man äta vegetariskt så är det bara att äta vegetariskt.

Vill man slå ihjäl flugor så är det bara att göra det.

Varför göra det komplicerat?

Det verkar ju helt sjukt att avstå från att äta vegetarisk kost eftersom man inte vill sluta döda spindlar..?? 
    Håller med Glad
  • malino801
    DesJoh skrev 2012-09-01 22:34:28 följande:

Detta säger jag oxåGlad

Håller med Glad
    Men visst kan man förstå att en del tycker det är lite motsägelsefullt?
Svar på tråden Fråga till er som är vegetarianer