• Tångräkan

Skaffa katt, en eller två?

Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en liten kisse. Nu är bara frågan om det ska bli en eller två så de har en kompis? Har möjligheten att få två som är syskon isåfall. Läst lite olika om dedär, en del påstår att katter behöver eller åtminstone trivs med sällskap och en del påstår att katter är ensamdjur.

Vi har även en hund så ensam lär inte katten bli ändå, jag läser dessutom hemifrån så kommer vara hemma stor del av tiden iallafall ett år framöver.

Hur skulle ni gjort, en eller två små kissar? :)   

• Svar på tråden Skaffa katt, en eller två?
  • Momalicious

Beror väl på. Har man en katt blir den mer fäst vid er människor. Har man två blir de förmodligen mer fästa vid varann.

• MiaIa 90

Tycker ni ska skaffa två eller tre stycken.
    Själv har jag och min sambo tre kattsyskon.
    Två små töser och en liten pojke på 10månader:). 
    Var meningen att vi bara skulle ha töserna men sambon ville ha en av pojkarna så de blev en till och de är jag så glad för att de blev,dom har alltid någon att busa med och om vi vill har vi alltid någon att gossa med.

• Viktoria123

Vi skaffade en kisse. Men efter tre månader bestämde vi oss för att skaffa en till. Kändes taskigt att kissen skulle vara hemma själv hela dagarna. Nu är katterna de bästa vänner som finns. De ligger ofta och sover tillsammans (ser ut som om de kramas) och busar 99% av sin vakna tid. Kan också säga att de är innekatter och en tjej och en kille (båda är kastrerade).

• Ruggugglan

Personligen så hade jag inte skaffat bara en katt. Jag har tre katter som är grymt sällskapssjuka och gärna ligger och gosar med varandra. Har även en hund, men katterna har aldrig varit jätteglada i honom.

Sen finns det ju katter som trivs bättre själva. Så det är ju en svår fråga. De är ju som oss människor. Vissa trivs bättre med sällskap, andra trivs bättre som ensamvargar

• Ruggugglan
    Momalicious skrev 2012-09-01 22:21:49 följande:
    Beror väl på. Har man en katt blir den mer fäst vid er människor. Har man två blir de förmodligen mer fästa vid varann.
    Inte om man ser till att umgås lika mkt med katterna som man hade gjort om det bara var en.
  • Majsan70

TVÅ naturligtvis. Och det är en myt att de inte blir präglade på er om de är fler än en. Allt beror på hur mycket man ger sina katter i tid o närhet.

Själv har jag sex katter och alla är lika keliga o goa.

• Viktoria123

Och även fast vi har två så är de fästa vid oss. Är vi i köket så ska de Vara i köket. Ser vi på tv så ska de ligga i soffan. Och de kommer ofta och vill mysa eller lägger sig i knät :) så de kan ju fortfarande bli väldigt fästa vid er även om ni har två

• Lillis80

Om det ska vara innekatt - definitit två! Min erfarenhet av katt och hund är att de faktiskt inte direkt umgås och de leker inte på samma sätt. Två katter kan både buss med varandra och ligga och mysa. Sen är ju frågan hur mycket tid ni skulle ha att lägga direkt på katten. Ska det vara utekatt är det inte lika viktigt med kattkompis då katten aktiverar sig själv och har roliga dagar ändå, även om en kattkompis absolut inte gör någon skada.

• Lady95

Jag tycker också att ni ska skaffa två! Skaffade min andra katt tre månader efter och de va roligt att dom kunde ta sällskap av varandra också :) 

• BuoBä

Ta 2 om ni har möjlighet. Vi hade en katt först, som innekatt och det krävdes enormt mycket aktivering. Ignorerade vi henne hittade hon på diverse hyss för att få oss att reagera (rev ner saker, välte vattenskålen, grävde i blomkrukor, klöste på saker...). Sen skaffade vi en till, och aktiveringsbehovet sjönk till ett minimum. Väldigt skönt att kunna se en film utan att ta 18 lekpauser. Om ni tror 2 kattungar på en gång blir för mycket av det goda så finns det många lite äldre omplaceringskatter.

• Lilia

Det beror på katten. Jag hade en katt som inte tålde andra katter så hon fick vara ensam. Medan vissa katter absolut vill ha en kompis. Skaffar ni en vuxen katt från ett katthem kan man fråga vilken typ av katt just den katten är.

• Tångräkan

Vår/våra katter kommer ha möjlighet att ströva ute också då vi bor i radhus. Tror inte det skulle vara jobbigare med två kattungar var väl mer en generell fråga om de brukar trivas bättre ihop med en annan katt än ensamma. Som sagt vi har en hund men gissar att två katter som växer upp ihop kommer närmare varandra.

En fråga till, hur han ni gjort ni som köpt katt efter hunden? Hur gör man smidigast för att de ska komma bra överens och när vågar man lämna dom ensamma tillsammans? Vår hund är en goldenblandis på 5 år, hur snäll som helst, van vid barn och katter (svärföräldrarna har katter). Han är som sagt van vid katter men det är ju andras katter, kanske skillnad om det kommer en katt och inkräktar i hans hem? Äch vet inte men tänkte höra hur era hundar reagerat och hur ni gjort? Han har aldrig visat sig aggressiv mot katter, han brukar jaga svärföräldrarnas katter utomhus men så fort de stannar så stannar han en bit ifrån så det är mest oskyldigt bus och han har stor respekt för dom (han har fått sig nån smäll av dom tidigare).

• Lady95
    Tångräkan skrev 2012-09-02 00:25:48 följande:
    Vår/våra katter kommer ha möjlighet att ströva ute också då vi bor i radhus. Tror inte det skulle vara jobbigare med två kattungar var väl mer en generell fråga om de brukar trivas bättre ihop med en annan katt än ensamma. Som sagt vi har en hund men gissar att två katter som växer upp ihop kommer närmare varandra.

En fråga till, hur han ni gjort ni som köpt katt efter hunden? Hur gör man smidigast för att de ska komma bra överens och när vågar man lämna dom ensamma tillsammans? Vår hund är en goldenblandis på 5 år, hur snäll som helst, van vid barn och katter (svärföräldrarna har katter). Han är som sagt van vid katter men det är ju andras katter, kanske skillnad om det kommer en katt och inkräktar i hans hem? Äch vet inte men tänkte höra hur era hundar reagerat och hur ni gjort? Han har aldrig visat sig aggressiv mot katter, han brukar jaga svärföräldrarnas katter utomhus men så fort de stannar så stannar han en bit ifrån så det är mest oskyldigt bus och han har stor respekt för dom (han har fått sig nån smäll av dom tidigare).

Hundar brukar respektera katter då det är katter som bestämmer hemma. Stor respekt till katter alltså.

Jag har en Shih tzu och en Rottweiler här hemma och två katter. Båda är lite smårädda för katterna eftersom dom säger ifrån när hundarna är ''för på'' med att leka men annars så låter dom oftast vara. Katterna är hellre för sig själv men det fungerar bra i hemmet :)  
  • Majsan70

Eftersom jag har högst rang för hunden så har hon bara accepterat katterna jag har tagit hem.  Vi har släppt ihop dem med en gång tack vare att min hund inte går på utan avvaktar.
  • Lillis80
    Vår/våra katter kommer ha möjlighet att ströva ute också då vi bor i radhus. Tror inte det skulle vara jobbigare med två kattungar var väl mer en generell fråga om de brukar trivas bättre ihop med en annan katt än ensamma. Som sagt vi har en hund men gissar att två katter som växer upp ihop kommer närmare varandra. En fråga till, hur han ni gjort ni som köpt katt efter hunden? Hur gör man smidigast för att de ska komma bra överens och när vågar man lämna dom ensamma tillsammans? Vår hund är en goldenblandis på 5 år, hur snäll som helst, van vid barn och katter (svärföräldrarna har katter). Han är som sagt van vid katter men det är ju andras katter, kanske skillnad om det kommer en katt och inkräktar i hans hem? Äch vet inte men tänkte höra hur era hundar reagerat och hur ni gjort? Han har aldrig visat sig aggressiv mot katter, han brukar jaga svärföräldrarnas katter utomhus men så fort de stannar så stannar han en bit ifrån så det är mest oskyldigt bus och han har stor respekt för dom (han har fått sig nån smäll av dom tidigare).  

Vi lät hunden vara hemifrån ett par timmar när vi tog hem katten så att han fick undersöka sitt nya hem i lugn och ro. Gav honom mat, lekte med honom och visade honom mysiga ställen och gömställen. Sen tog vi hem hunden (som är väldigt lugn och snäll). Katten fräste åt honom i två dagar och han höll avståndet och var bara lite försiktigt nyfiken, mem närmade sig inte katten. Katten var ju nyfiken på honom också, och fick spana in honom och närma sig i sin egen takt. Dag tre åt de bredvid varandra och har varit kompisar sen dess.
  • nemo1

Leta efter två kattungar som redan är hundvana så är mycket av problemet redan löst. Och självklart ska du köpa två, kattungars liv går ut på att busa busa och åter busa. Tänk även på att kattungar kan bli könsmogna från fyra månaders ålder om du köper en av varje kön. Tänk även på att inte släppa ut katterna förrän dom är kastrerade, försäkrade, vaccinerade och idmärkta.

• vargaa

Katter är inga flockdjur men lever i samhällen och har nytta av varandra. Har man innekatt skulle jag nog tycka att den ska ha sällskap av annan katt så att det blir mer liv o rörelse. Katter kan njuta mycket av varandra. Men jag förespråkar dock inte innekatt utan är av den sorten som tror att risken är stor att katten inte kan agera ut sina naturliga beteenden om den inte får vara ute. Om du har utekatt spelar det ingen roll om du har en eller fler. Men det är lättare att skaffa två kattungar samtidigt än att ta hem en ny katt när man redan har en vuxen. Så vill ni ha två skulle jag rekomendera att man köper båda samtidigt. Men det går förstås att sammanföra senare också, det blir bara en större omställning. :)

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • Snelson

Jag har två innekatter som vi skaffade för två år sedan. De är syskon från samma kull och trivs hur bra som helst tillsammans! De har alltid varandra och behöver aldrig vara helt ensamma. Våra katter är väldigt sociala och följer oss vart vi än går i lägenheten. Planen är att flytta ut på landet inom ett år eftersom jag tror att det är bättre för katterna i det långa loppet.

Svar på tråden Skaffa katt, en eller två?