• Anonym (mamma)

Min son har haft ont i magen i 1 år och vi får ingen hjälp!! Vad kan det vara?

Min son har haft ont i magen i 1 år !!!
    Fick diagnosen körtelfeber.
    Dock ej konstaterat eftersom alla prover visar negativt.
    Men läkaren säjer att det kan vara det ändå....

Nu har det gått exakt ett år.
    Sommaren har gått hur bra som helst utan några problem eller magont.
    Men nu börjar simning och fotboll dra igång igen och då kommer problemen tillbaka.

Jag tror inte riktigt på att det är körtelfeber och känner mig orolig.

Har fått en ny tid på nåder i slutet av september... nu tänker jag inte ge mig förrän de röntgar magen!

Han har ont runt naveln. Är inte förstoppad och har inga problem i skolan. Får som mest ont när han gjort något ansträngande. Det är en molande värk som blir värst på kvällen.

Som mamma blir man ju galen och jag tycker att vi inte blir tagna på allvar. De har tagit de vanligaste proverna och sagt till mig att det inte är något farligt.... men hur svårt är det att hitta felet?

Någon som har någon aning om vad det kan vara?

• Svar på tråden Min son har haft ont i magen i 1 år och vi får ingen hjälp!! Vad kan det vara?
  • Jespis

Förlåt, fumlade bara med telefonen... Varför kan man inte radera sina egna meddelanden??

Bra att du kämpar vidare när du inte känner dig övertygad om diagnosen! Kram!

• Anonym

Det låter som om han har ångest! Hur har han det med vänner?

• Anonym (mamma)

Inga problem med vänner. Inga problem i skolan.
    Är han orolig för något så pratar han om det.
    Det är inget psykiskt.

Det är något fel i magen och vi får ingen hjälp

• Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2012-09-02 01:24:19 följande:
    Inga problem med vänner. Inga problem i skolan.
    Är han orolig för något så pratar han om det.
    Det är inget psykiskt.

Det är något fel i magen och vi får ingen hjälp
    Men har han varit inaktiv hela sommaren menar du? Eller varför får han ont när träningarna sätter igång igen? Du tror inte det kan vara prestationsångest?
  • talulah gosh

"Sommaren har gått hur bra som helst utan några problem eller magont.
    Men nu börjar simning och fotboll dra igång igen och då kommer problemen tillbaka."

Är du verkligen säker på att det inte är psykosomatiskt? Det låter ju verkligen så när du skriver så här... 

• Anonym (mamma)

Såklart han varit aktiv under sommaren.
    Men inte tagit ut sig på det sättet men gör på en träning.

Läkaren säjer att det beror på att mjälten och levern svullnar vid körtelfeber men nu har det gått ett år.
    Om det nu var körtelfeber borde det väl ha försvunnit nu.

Har haft mycket halsfluss och nyligen opererat bort halsmandlar och polyper. Jag har en egen fundering på att det även kan vara så att man har körtlar i magen som svullnar upp vid förkylning och ansträngning. Liknande som han hade i halsen som gjorde att det blev halsfluss.

Det enda jag är säker på är att det inte är något psykiskt. Jag känner mina barn väl och de är väldigt trygga. Och när det är något som oroar så märks det.

• jcla

Hejsan jag förstår dig verkligen och din son! Jag har haft exakt samma problem! När jag var 11 år dök mag ont problemet upp! Det varierade fram å tebak! Man gjorde alla prover och kolo undersökningar som gick och kunde inte fatta ngt! Mamma var nog mest bekymrad som såg sin dotter ha ont men allt var "bra" enligt prover etc. Mamma blev smått tokig när det gick ut över skolan vissa perioder! För mag problemen gick upp och ner! Slappnar jag av och reser bort å kopplar av är problemen som bortblåst! När jag var 18 år fick jag diagnosen IBS!!!

Googla å läs om den :)

• Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2012-09-02 01:33:44 följande:

Läkaren säjer att det beror på att mjälten och levern svullnar vid körtelfeber men nu har det gått ett år.

Har haft mycket halsfluss och nyligen opererat bort halsmandlar och polyper. Jag har en egen fundering på att det även kan vara så att man har körtlar i magen som svullnar upp vid förkylning och ansträngning. Liknande som han hade i halsen som gjorde att det blev halsfluss.

Det enda jag är säker på är att det inte är något psykiskt. Jag känner mina barn väl och de är väldigt trygga. Och när det är något som oroar så märks det.
    Det kan sitta kvar över ett år.
  • Anonym (mamma)
    jcla skrev 2012-09-02 01:36:38 följande:
    Hejsan jag förstår dig verkligen och din son! Jag har haft exakt samma problem! När jag var 11 år dök mag ont problemet upp! Det varierade fram å tebak! Man gjorde alla prover och kolo undersökningar som gick och kunde inte fatta ngt! Mamma var nog mest bekymrad som såg sin dotter ha ont men allt var "bra" enligt prover etc. Mamma blev smått tokig när det gick ut över skolan vissa perioder! För mag problemen gick upp och ner! Slappnar jag av och reser bort å kopplar av är problemen som bortblåst! När jag var 18 år fick jag diagnosen IBS!!!

Googla å läs om den :)
    Jag kollade precis på ett program på tv-n om detta. Och tror det är det svärmor har.
    Är det ärftligt?
    Vi provade med laktosfritt men funkade inte.
    Han tål inte gluten.
  • Strumpans

Två saker tänker jag spontant
    1 körtelbuk - men det brukar ge med sig på en månad.

Men framförallt sök på IgA brist. Särskilt som han inte tål gluten. Kan vara så att han då inte tål mjölkprotein i stora mängder heller.

Det finns ett enkelt blodprov för immunförsvarsbrister att ta.

• Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2012-09-02 01:33:44 följande:

Det sa en mamma där jag växte upp också ändå såg hon inte att hennes ena son mådde så dåligt att han till slut ställde sig framför tåget. Alla berättar inte precis allt för sina föräldrar. Jag tycker också det låter rätt mysko om han kan hålla sig igång hela sommaren utan att må dåligt och så börjar skolan och träningar och vips kommer magontet och ändå gick jag själv och mådde konstant dåligt i magen i tio år utan att läkarna lyssnade på varken mig eller mamma men jag mådde dåligt dygnet runt i tio år. Mjölkallergi visade sig det vara.
    Jag hoppas ni kommer tillrätta med det som är fel vad det än är. Men ge dig inte. Är du hundra på att det är fysiskt SÅ GE DIG INTE. Läkaren är tyvärr väldigt ofta, förlåt säger jag till er som faktiskt är bra läkare, dumma i huvudet och borde sluta som läkare eftersom de slutat lyssna på sina patienter. Jag vet inte hur många läkare jag träffade under mina tio år när jag var sjuk konstant. De skyllde på ena än det andra. Mamma och pappa försökte flera gånger fråga om jag kunde vara allergiker men NEJ det var jag absolut inte, de vägrade. Ett stick i fingret eller en provotkation var allt som hade behövts men nej det var bortkastad tid för jag var minsann inte allergiker. Hade det inte varit för den vikarierande läkaren som var på akuten den sista kvällen när både jag och mamma kände att vi orkade inte mer, så hade jag varit död nu. Hade jag inte dött av näringsbristen hade jag ärligt talat tagit livet av mig för jag orkade inte mer.  
  • jcla

Anonym (mamma)
    Det vet man inte ännu till 100% men man antar det! I min släkt har 3 av mina kusiner den diagnosen och en morbror

• Anonym (mamma)

Provat mjölkfritt i 2 dagar nu.
    Och för första gången på evigheter kommer han inte ner och säjer att han har ont i magen!
    Peppar peppar.
    Inte ofta man önskar att sitt barn är allergisk mot något men jag hoppas verkligen att detta hjälper!
    Och isåfall blir jag tokig på alla läkare vi har besökt........

• Lattjo
    Anonym (mamma) skrev 2012-09-14 22:22:32 följande:
    Och för första gången på evigheter kommer han inte ner och säjer att han har ont i magen!
    Peppar peppar.
    Inte ofta man önskar att sitt barn är allergisk mot något men jag hoppas verkligen att detta hjälper!
    Jag förstår dig så väl. Min flicka har haft ont i magen och alltid varit lös i magen. Vi har gjort alla tester som går att göra och tillslut kom läkaren fram till (under en massa suckande för hon var inte road av mitt tjatande) att hon har orolig tarm och nu har jag fått utesluta massor med mat och äntligen är det bra! Men när hon gjorde glutenprovet hoppades jag nästan att det skulle vara positivt, bara så hon fick en diagnos! Hoppas det löser sig för grabben med mjölkfri kost!
  • Heranell

Glutenintolerans och laktosintolerans går ofta hand i hand tyvärr... min mamma är glutenintolerant och rekommenderas även - för säkerhets skull - att äta laktosfritt.

• Anonym (protein)
    Anonym (mamma) skrev 2012-09-14 22:22:32 följande:
    Peppar peppar.
    Det kanske är mjölkprotein han är allergisk mot?
  • Anonym (mamma)
    Anonym (protein) skrev 2012-09-14 22:34:00 följande:
    Det kanske är mjölkprotein han är allergisk mot?
    Eftersom inte det laktosfria funkade alls så "kom jag på" att vi skall testa mjölkfritt.
    Det är alltid på kvällen han får ont i magen och då äter han alltid mycket yoghurt.
    Har en läkartid nästa vecka och tänkte testa tills dess.

Fattar inte - har sökt för detta i över 1 års tid och ingen har nämnt att vi skall utesluta mjölk utan det googlade jag fram....

• orolig2325

Kanske kan vara nått fel med testiklarna? testikelvrid etc.
    Slår jag i pungen får jag jääääääääääääääääääävligt ont precis där runt naveln som du beskriver.

Svar på tråden Min son har haft ont i magen i 1 år och vi får ingen hjälp!! Vad kan det vara?