• Niinis

hjälp!vilken mattekurs läsa inför högskoleprovet??

Jag har väll någorlunda koll på svenska och engelska delen i högskoleprovet, men matten nej kan verkligen inget. Läste matte a på gymnasiet för kanske 11 år sen och minns INGET. minns knappt grundskolans matte :) så det är av den anledningen jag sitter fast, och känner att jag inte klarar högskoleprovet. Ni som vet, vilken mattekurs kan man läsa om man vill bli bättre, och räcker matte a på gymnasienivå för att klara högskoleprovet?

• Svar på tråden hjälp!vilken mattekurs läsa inför högskoleprovet??
  • Donatello

Har en sambo med exakt samma fråga så jag följer denna tråd. Spontant tänker jag att man kan läsa in matte a och b på komvux?

• Annelie 76

Logikdelen på högskoleprovet har väldigt lite med matte att göra så hur mycket du än läser kommer du inte få nån hjälp.

Min mamma är värdelös på matte, hon fick nästan alla rätt. Jag har läst ganska mycket matte, är inte jättebra men klarar mig, jag hade inte särskilt många rätt.

Kolla om du kan gå nån högskoleprovskurs istället, det tror jag ger dig mer.    

• Donatello

Annelie 76: Vissa grundläggande logiska regler är ändå bra att lära sig från matten. Matte handlar faktiskt om logik. Matte a och b handlar inte om huvudräkning om det var så du tänkte?

• Längtan93

Jag skulle aldrig läsa om en hel kurs för hp, men av svårighetsgraden på talen att döma så är det nog bra om man iaf har läst matte b. När jag ville träna upp mig inför alla delar (speciellt mattedelen) förra året så använde jag mig av denna boken: www.adlibris.com/se/product.aspx

I den tar de upp exempel på alla olika typer av tal som brukar komma på hp och förklarar principen väldigt bra. Först kommer en teoridel sen en litet test så att man kan se att man har förstått. 

Dock behandlar den alla delar av hp, men jag skulle verkligen rekommendera den då den hjälpte mig att komma in på min utbildning :)  

• Viktoria123

Har du kollat gamla högskoleprov?
    Jag har alltid haft bra betyg i alla tre ämnena och tycker att det är lätt. Men svenskadelen va nästan en mardröm.  Allvarligt talat, kändes som varenda ord betydde samma sak. 

• gavagai
    Annelie 76 skrev 2012-09-02 07:49:41 följande:
    Logikdelen på högskoleprovet har väldigt lite med matte att göra så hur mycket du än läser kommer du inte få nån hjälp.

Min mamma är värdelös på matte, hon fick nästan alla rätt. Jag har läst ganska mycket matte, är inte jättebra men klarar mig, jag hade inte särskilt många rätt.

Kolla om du kan gå nån högskoleprovskurs istället, det tror jag ger dig mer.    
    Men de nya matematik-delarna på högskoleprovet har väl visst ganska mycket med matte att göra? Jag brukade alltid klara den gamla typen av prov bra (brukade inte ha några fel på NOG-delen), men är lite smånervös för det nya provet, där det ju är mer rena matematik-frågor, som jag säkert tror att man tjänar på att nyligen ha läst gymnasiematte när man gör.

Om du kollar gamla prov, så se till att det är den nya varianten av prov du kollar, där matte-delarna är fler och just mer ren matematilk. 
  • Niinis

men frågan är VAD av allt detta jag ska plugga på och vad jag ska börja med, trots videon och allt på den sidan förstår jag 0 :)

• gavagai
    Niinis skrev 2012-09-02 12:21:28 följande:
    men frågan är VAD av allt detta jag ska plugga på och vad jag ska börja med, trots videon och allt på den sidan förstår jag 0 :)

Du ska träna på just de saker som kommer på proven, så kolla gamla prov. Uppgifterna brukar vara uppbyggda efter samma principer år efter år.
  • Helia

Det är väl bra att kunna basic. Bråk, procent, ekvaktioner, andragrads ekvationer, geometri och sånt. Eftersom trigonometri ingår från kurs 1 i matte nu kanske det kommer med också, så då får du nog plugga sinus, cosinus och tanges också.
    Svårt att veta när de gjort om alla kurser och det har ändrats väldigt mycket i matten.

• Niinis

men hur mycket påverkar det slutresultatet om man inte är sådärr jätte duktig på matte delen? kan man komma in på nån utbildning med det resultatet  ändå?:)

• BymBym

Plugga på gamla prov och repetera grundläggande regler som t ex pythagoras sats. Träna på att läsa diagram och tabeller.

• Tweedy79

Jag ska skriva högskoleprovet nu i höst och hittade efter lite letande till www.studeravidare.se/hogskoleprovet. Helt gratis och riktigt riktigt bra (kanske inte så snyggt rent estetiskt men duger för mig!) sätt att öva på gamla prov. Allt ligger online och det JAG tycker är bäst är att man direkt efter avslutat delprov får sitt betyg samt kan se hur man ligger till gentemot snittet som övat på samma delprov på www.studeravidare.se.

Smidigt värre! Tror jag har gjort 15 delprov eller så hittills. :P 

• Niinis
    Tweedy79 skrev 2012-09-03 21:14:54 följande:
    Jag ska skriva högskoleprovet nu i höst och hittade efter lite letande till www.studeravidare.se/hogskoleprovet. Helt gratis och riktigt riktigt bra (kanske inte så snyggt rent estetiskt men duger för mig!) sätt att öva på gamla prov. Allt ligger online och det JAG tycker är bäst är att man direkt efter avslutat delprov får sitt betyg samt kan se hur man ligger till gentemot snittet som övat på samma delprov på www.studeravidare.se.

Smidigt värre! Tror jag har gjort 15 delprov eller så hittills. :P 
    tack för tipset det ska jag kolla in! :)
  • Hogskoleprovsmatte

Hej vet att det är en gammal tråd. Men om någon vill ha hjälp inför högskoleprovet så kommer jag hösten 2016 hålla i en distanskurs "Matematik inför högskoleprovet". Kursen är gratis och går att söka på natbildarna.nu.

Jag själv är matematiklärare på en folkhögskola och har bakgrund som adjunkt inom matematik på Universitet.

Svar på tråden hjälp!vilken mattekurs läsa inför högskoleprovet??