• isolande

Min ettåring har borrelia, med ond och svullen fot. Fler med erfarenheter?

Min 15-månaders fick ca 40 graders feber i torsdags och var snorig när jag hämtade från dagis. Vi trodde hon hade fått en förkylning och att hon inte ville gå själv för att hon mådde dåligt. i fredags var vi på vårdcentralen för hon hade inte ätit eller druckit på hela dagen, men de sa bara att vi skulle avvakta.

Så igår, märkte vi att hon verkligen inte ville att man skulle röra hennes vänstra fot. Den svullnade upp ganska fort och blev röd och varm. Hon vill inte använda den alls, men viftar glatt med den andra. Så vi fick en tid på närakuten och den läkaren tyckte det såg ut som borrelia. Vi skall behandla med kåvepenin i 10 dagar, 6 ml 3ggr/ dag.

Vet någon när penicillinet börjar verka? Hon har verkligen ont i den där foten och skriker bara man rör sig. Hon vill bara ligga ner och sova hela tiden. Det känns så jävla grymt att behöva väcka henne och ge henne den där vidriga medicinen. Jag smakade själv på den igår och det var verkligen vedervärdigt! Någon som har tips på hur vi ska få i henne den på snällast vis?

Tacksam för svar. Jag är så himla orolig....      

• Svar på tråden Min ettåring har borrelia, med ond och svullen fot. Fler med erfarenheter?
  • Butterflie

6ml?? Min 7åring äter med kåvepenin 3ggr om dagen i 10dagar efter att hon fått ett djurbett som sedan svullnade upp.. Å då får hon 5ml, är inte 6ml lite väl mycket till en sån liten?

• isolande
    Butterflie skrev 2012-09-02 08:57:32 följande:
    6ml?? Min 7åring äter med kåvepenin 3ggr om dagen i 10dagar efter att hon fått ett djurbett som sedan svullnade upp.. Å då får hon 5ml, är inte 6ml lite väl mycket till en sån liten?

Ingen aning, jag är inte läkare Obestämd. De har inte tagit ngt blodprov.
  • Genuin

6ml låter mycket, men det kanske är en svagare lösing, den med fruktsmak..
    Vår dotter fick styrka100mg/ml, 4ml 3ggr/dag.

Vår dotter (3.5år) har borrelia nu och hon fick Kåvepenin först. Vi upptäckte flera ringar efter en dag och även en på kinden. Har man fler utslag, utslag med feber eller runt hals huvud skall man ha en annan medicin så hon fick byta. Vi hade då inte lyckats få i henne någonting eftersom Kåvepenin är så äcklig.

Mitt råd, använd sprutan, lägg henne på rygg och spruta ner det vid sidan om tucgan bak i gommen. Vid 3.5 år fungerar inte det längre då de är för starks.

Kolla också om ni hittar fler utslag, för i så fall skall hon byta till Amoxicillin.

Länk till läklemedelsverkets rekommendationer (Sid 16 har en tabell med symptom och behandlingsrekommendationer.)
    http://www.lakemedelsverket.se/upload/halso-och-sjukvard/behandlingsrekommendationer/Borrelia-rek_webb.pdf

• Paisley

Det låter mycket konstigt att de bara konstaterar sådär att det kan vara borrelia. Att foten har svullnat kan ha en massa andra mindre långsökta anledningar.

Mitt barn fick samma grej med foten, men det var så att han hade hoppat fel på den och skadat den. Annars har jag en kompis vars barn fick samma, men då var anledningen barnreumatism.

Gå tillbaka och begär att de tar prover. De måste i alla fall ta en sänka. De måste ta ett prov för borrelia om de misstänker att det är det. Jag undrar vad det är för en vårdcentral som beter sig såhär.    

Detaljerna är helheten
  • Genuin

Att ta prov på borrelia är inte möjligt, det kan ta sex veckor innan provet visar borrelia och om det då är det så har man väntat i onödigt länge. Men jag håller med om att det inte riktigt låter som borrelia...

• Strumpans

Jo detektiv möjligt att ta prov på borrelia. Men det kan vara så att provet är negativt men att man ändå har det. Det kan ta ngra veckor innan provet visar något.

Har hon haft fästningar? Hade hon några röda ringar?

Tog de infektionsprov? Tänker hjärnhinneinflammation.

Jag skulle inte nöja mig med vad läkaren sagt "tro att det är borrelia...."

• Primrose

Det är synd att läkaren gissar, som det verkar - om hon inte snabbt verkar må bättre så bör hon kollas igen. Antibiotika ska ju ha en snabb effekt.

Vår son hade Borrelia för ett år sedan, han var då knappt 3 år. Han visade inga symptom på att må dåligt (ingen feber eller så), det vanliga är väl, för övrigt, att man kan vara febrig 10 dagar innan de röda "ringarna"/fläckarna syns, men att när de väl syns har man inte feber? Fast det kanske är olika.
    Vår son verkade i alls fall inte alls påverkad. Han fick många ringar på kroppen (säkert 10-15st). När vi var hos läkaren ville han skriva ut Kåvepenin, men jag har för mig att jag lyckades övertala honom att ge något annat (eftersom han hade fått det mot öroninflammation året innan, och den hade ingen verkan, så han fick ta en ny kur av en annan sort).
    Det där att din flicka har ont i foten och inte vill äta etc. verkar inte hänga ihop med Borrelia, tycker jag. Ont har man väl inte av borreliafläckar.
    Min man hade också Borrelia förra året. Han hade bara en enda stor fläck. Läkaren som såg min son sa att Borrelia "vandrar" i kroppen på barn, och det är därför fläckarna kan dyka upp och sedan försvinna och komma tillbaka och vara många.

• Erik

Min 5 åring hade borrelia (han är nu 8 år). Men det tog över 2 månader innan dom kom fram till det (efter fästingbettet). Han hade en massa diffusa symptom som huvudvärk, svullna lymfkörtlar, ont i ögonen, sjuk rygg och till sist personlighetsförändring. Han hade aldrig feber dock eller nån röd ring runt bettet! Hans borrelia hade hunnit gå ganska långt innan dom tog blodprovet o testade. Vi fick vänta 2 veckor på blodprovssvaret o det visade borrelia fas 2. Han blev inlagd på sjukhus en natt och dom tog ryggmärgsprov på honom. Sen fick han antibiotika intravenöst en gång om dagen i två veckor (vi körde in till sjukhuset varje dag). 

I går i tidningen var det skriven om en 7 åring här som slutade andas o fick ligga i respirator 3 dygn bara pga borrelia! Så jag skulle önska att läkare skulle ta borrelia mer på allvar och vid minsta misstanke ta ett blodprov för att kolla!!

Kan tillägga att vi bor i Finland på västkusten och här finns många borreliasmittade fästingar... 

Erik -04, Elias -07, Edit -12
  • Erik

Tycker inte din dotters symptom stämmer in på borrelia tyvärr... Det finns ju mycket annat... Sorkfeber, harpest... Varför har dom inte tagit blodprov? Varför gissar dom bara?

Erik -04, Elias -07, Edit -12
Svar på tråden Min ettåring har borrelia, med ond och svullen fot. Fler med erfarenheter?