• buslufs

5 mån bebeis äter 10-15 ggr/natt!! Hjälp!!

Min lilla tjej på 5 1/2 mån har varit optimal på nattetid fram till hon blev förkyld för ca 2 veckor sen, då blev hon så
    täppt på natten å vaknade hela tiden  ( jag slutade amma för ca 3 veckor sedan), å de enda sättet å få henne
    att somna om var näsdroppar å ersättning i flaska!! Nu har hon blivit bättre i näsan men vaknar fortfarande hela tiden och gnölar å skriker, å va gör man, man ger flaskan för att hon ska bli tyst å somna om, hon äter i ca 5-10 min å somnar om, men vaknar minst 1 gång i timmen hela natten, hon har ju som blivit van de nu, eller va vet ja!! Hon kan ju inte vara hungrig hela natten!!!!!  Har börjat äta smakportioner å äter då mindre ersättning på dagtid å allt funkar fint, hon sover ca 3 gånger per dag å bara ca 20 min varje gång. Hjälp mig med tips på vad jag kan göra för å bryta detta mönster på natten, håller på bli tokig!!!!

• Svar på tråden 5 mån bebeis äter 10-15 ggr/natt!! Hjälp!!
  • buslufs

Jo de har ju tyvärr blivit så, har provat lyfta upp henne å försöka bära henne tills hon somnar om, men de funkar inte, å nappen funkar inte heller, den tar hon nästan aldrig ändå, man började ju när hon var så tät i näsan, enda sättet att få de å lossna var att ge henne mat ,så hon andades genom näsan, de va väl då hon åt som mest på natten.  Nu är de väl en överdrift å säga att hon äter flera minuter per gång, nu när näsan ej är tät så räcker de att hon får nappflaskan i munnen å äter ca 2 min sen somnar hon om, men vaknar lika fort igen sen, de e som en ond cirkel, man vill helst inte låta hon skrika tills hon somnar om, då väcker hon sina äldre syskon. Tänkte prova med vatten i nappflaskan å se vad hon gör då?

• April82

samma sak här!!
    jag skulle precis skriva en tråd, min tjej är 5 1/2, och sedan en månad tillbaka vill hon äta hela natten!!!
    enda skillnaden är att jag ammar..
    inatt vaknade hon varje timma *trött*

väntar med spänning för tips och råd 

• Marren38

Tassmetoden. Jag hade det som du med tio amningstillfällen per natt tills jag körde tassmetoden. Finns utförlig beskrivning i detta forum.

• Xadime

Jag var med om samma när min son var 3-5 mån. Han är 11 mån nu. Vaknade typ var 15-30 minut efter kl 3... Totalt säkert 15 ggr per natt... Jag höll på gå under. Det blev färre uppvak, men ändå många, när jag gav mer mat på dagen, gröt på kvällen och sen ersättning. Helammade fram till 4,5 mån. Han låg över kurvorna och BVC sa att inte är han hungrig, behövs inget annat än amma... Tjena. Vid 6 mån började jag med välling på kvällen. När han då åt mat på dagen, typ middag kl 16, gröt 17:30 och välling 19 så vaknade han bara 2-3 ggr... Så nog var många uppvak hunger!

MEN jag hade också ett tag samma som TS att jag gav ersättning, han åt pyttelite, somnade om, vaknade efter en timme kanske och samma igen. Jag upplevde att det var nån utvecklingsfas och/eller tänder... Han hade länge besvär av tänderna innan de dök upp 7 st från 6,5 mån till 9,5 mån.

Är dock säker på att vi sluppit iaf hälften av uppvaken om han varit mätt och jag gett mer mat och så istället för att lyssna på BVC ; amma, amma, amma....

Svar på tråden 5 mån bebeis äter 10-15 ggr/natt!! Hjälp!!