• FruOMor

Någon blomkunnig människa som vill hjälpa mig

Jag har ett gång olika växter, bland annat en gigantiskt blomma som är i mitt fönster, den har ovala blad och blommar typ aldrig men det har hänt att den ger vita blommor som doftar väldigt starkt.
    Men som sagt den är stor och den växer och slingrar sig så hela min gardinstång är omslingrad av denna blomma samt att en del av min vägg börjar bli täckt av den och jag vill gärna få mer kontroll över den. Försöka plantera om den och kanske fixa någon form av spalje så den hålls i trimm men hur gör jag det på bästa sätt?
    Skall jag snurra ut hela blomman från gardinstången och väggen och sen bara lyfta upp den från krukan och plantera den i en stor kruka eller skall jag luckra upp jorden den är i nu för att få fram rötterna innan jag planterar om den?
    Hur skall jag göra med spaljen, försöka trycka ner den i jorden oxå?

Mvh A 

• Svar på tråden Någon blomkunnig människa som vill hjälpa mig
  • u77

Det låter som du har en doftranka.
    Plantera om den i en större kruka och sätt ner spaljén i krukan. Ta alltså loss hela från gardinstången.   

• FruOMor

jag precis, jag googlade på doftranka och det är en sådan jag har som är helt sjukt stor, har aldrig sett en större nån gång och de hänger blom"grenar" överallt som sticker ut och har sig.
    Jag skulle vilja ta skott på denna så jag får fler men hur gör man det?

Jag skall köpa en stor kruka, ska jag bara stoppa ner hela jordklumpen i nya krukan och på med ny jord eller ska jag ta bort gamla jorden helt först? 

• u77

Lite av den gamla jorden kan nog vara kvar, men ta bort endel av det torra och lös upp jordklumpen något tror jag på innan du ger den ny jord.

Vet inte hur du tar skott från den, fråga på en blomstermarknad. 

• listo

Du kan ta sticklingar från doftrankan.
    Testa med toppsticklingar, dvs klipp av toppen på en gren så du har en stickling som är 5-10 cm lång och har ett par blad. Det går nog att rota sticklingarna direkt i jord, men jag brukar sätta sticklingar i vatten och låta dem rota sig där innan jag planterar i jord.

• Cherry Cupcake
    listoplisto skrev 2012-09-02 13:34:46 följande:
    Du kan ta sticklingar från doftrankan.
    Testa med toppsticklingar, dvs klipp av toppen på en gren så du har en stickling som är 5-10 cm lång och har ett par blad. Det går nog att rota sticklingarna direkt i jord, men jag brukar sätta sticklingar i vatten och låta dem rota sig där innan jag planterar i jord.

(om man först sätter sticklingar i vatten och sedan i jord fördröjer man processen då sticklingen utveckalar två olika sorters rötter. en typ när de är i vatten och en typ när de är i jord.)
Svar på tråden Någon blomkunnig människa som vill hjälpa mig