• Anonym

Får pappan klippa sonen mot min vilja?

Vi har en underbar son på 2 år. Pappan flyttade 30 mil från oss då sonen var några veckor och har sen dess drivit en vårdnadstvist om ALLT ni kan tänka sig. Han träffar sin son idag varannan helg. Annars är han osynlig, vi hör inget, han hjälper oss inte med någonting. Men skit sak samma.

Min undran är nu för att sonen skulle dit i helgen och pappan ville att jag skulle se till att sonen skulle klippas för de skulle till fotografen. Men det vill absolut inte jag och ingen runt om oss heller. Tror inte ens sonen vill det för han är så "kär" i sina fina lockar i guldfärg som han vill kamma varje dag.

Är det verkligen rätt om han nu har klippt av honom håret? Då gråter jag blod!

• Svar på tråden Får pappan klippa sonen mot min vilja?
  • Anonym

Förlåt men din son är 2 år.. tror inte att han e så medveten om sitt hår på det viset.. men klart att dit ex inte ska gå och klippa er son mot din vilja. det e inte snällt!!

• Anonym

Katastroftänkande är nog inte så konstruktivt. Men om han klippt sonen och ni har gemensam vårdnad så nej då gör han inget olagligt. Om det sen är moraliskt rätt är en annan sak.

I mitt fall har sonen alltid varit riktigt kortklippt. Inte för att jag velat det men för att det varit pappans möjlighet att provocera (utöva makt och kontroll). Men jag insåg tidigt att det bästa var att släppa det (jag har försökt föreslå kompromisser). Jag kan inte göra något åt det så varför då försöka (bli upprörd, ge honom den makten, hjälpa till att underblåsa konflikten...) Jag bestämde mig istället för att gilla läget och gilla kort hår. Och när jag gjorde det klipptes han iaf mer sällan och mindre kort iaf.

Och allra viktigast är att sonen gillar "sin" frisyr då det inte blivit en konflikt kring den och att jag alltid sagt att han är fin när han är nyklippt. För mig har det varit barnets bästa. När han blir äldre och om han har en fastare egen åsikt hur han vill ha sitt hår och om pappan inte respekterar det kommer jag dock ta fajten.

• h8him

Vad trist att ni inte kan komma överens. Men, hur ska ni göra fortsättningsvis med ev. klippning? Ska han aldrig ens få klippa topparna? Ska håret få bli långt och slitet? Vem av er ska bestämma?

Hår är hår.. det växer ut. Eller så får han ha en lång svans/fläta tills han blir myndig. Låter det sunt?

• Anonym (dittan)

Från en som gått igenom en infekterad vårdnadstvist, välj dina strider och spar din energi till de riktigt viktiga sakerna. Hår växer ut och han har lika stor rätt som dig att ta beslut om ert gemensamma barns frisyr. Gör inte er konflikt ännu värre genom att bråka om det.

• Anonym

Ursäkta mig, men prioritering?
    Det låter som att några hårtestar på golvet är det allra minsta problemet här.

• Glad i hågen

Min man klippte vår dotter själv, utan att vi pratat om det, för han tyckte det stack ut så mycket ojämna tofsar under hennes mössa. Han klippte efter mössan helt enkelt. Ja, vad ska man säga. Tanken var god och hår växer ju ut .

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-02 14:03:24 följande:
    Vi har en underbar son på 2 år. Pappan flyttade 30 mil från oss då sonen var några veckor och har sen dess drivit en vårdnadstvist om ALLT ni kan tänka sig. Han träffar sin son idag varannan helg. Annars är han osynlig, vi hör inget, han hjälper oss inte med någonting. Men skit sak samma.

Min undran är nu för att sonen skulle dit i helgen och pappan ville att jag skulle se till att sonen skulle klippas för de skulle till fotografen. Men det vill absolut inte jag och ingen runt om oss heller. Tror inte ens sonen vill det för han är så "kär" i sina fina lockar i guldfärg som han vill kamma varje dag.

Är det verkligen rätt om han nu har klippt av honom håret? Då gråter jag blod!
    Ts, "får" han ha barnet oftare än varannan helg för dig?

Vad har din omgivning med grabbens hår att göra?

Om killen älskade att gå naken, skulle han få göra det då?

Är det inte så att föräldrar bestämmer över barnen?
  • Anonym

Lite delade meningar kring detta. Om ni tror att jag bråkar kring detta så gör jag absolut inte det. Jag har framfört min önskan till pappan att sonen ska få ha kvar sina lockar. Det är allt.

På frågan om han FÅR träffa sin son mer så är svaret: Jag skulle inte önska nåt hellre då sonen saknar sin pappa men han vill inte! Tyvärr.

Jag håller mig väldigt lugn i detta med vårdnadstvisten. Bråkar inget, skäller inget. Jag gör det jag ska göra, går på möten, låter familjerätten göra sina utredningar. Jag vänder ut och in på mig själv för att sonen ska få kunna träffa sin pappa så mycket det bara går, mer kan jag inte göra. Tyvärr!

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-05 14:22:46 följande:
    Lite delade meningar kring detta. Om ni tror att jag bråkar kring detta så gör jag absolut inte det. Jag har framfört min önskan till pappan att sonen ska få ha kvar sina lockar. Det är allt.

På frågan om han FÅR träffa sin son mer så är svaret: Jag skulle inte önska nåt hellre då sonen saknar sin pappa men han vill inte! Tyvärr.

Jag håller mig väldigt lugn i detta med vårdnadstvisten. Bråkar inget, skäller inget. Jag gör det jag ska göra, går på möten, låter familjerätten göra sina utredningar. Jag vänder ut och in på mig själv för att sonen ska få kunna träffa sin pappa så mycket det bara går, mer kan jag inte göra. Tyvärr!
    Varför driver han en tvist om vårdnad och boende om han inte vill ha det?

Fick sonen behålla lockarna?
Svar på tråden Får pappan klippa sonen mot min vilja?