• Stolt mamma till två

Huden - Mer eksem efter graviditet eller utlöst psoriasis?!

Hej!

Jag har allergi och eksemhud, men efter mina graviditeter har jag fått ännu mera eksem och eventuellt har även graviditeterna utlöst en mild varaiant av psoriasis, man kan inte säga eftersom det inte ser ut som psoriasis i sig men sitter på mina knän som är ett typiskt psoriasisställe.

Det sägs ( av läkare) i allafall att detta är jättevanligt och därför undrar jag om det finns någon mer därute som har varit med om nått liknande?     

• Svar på tråden Huden - Mer eksem efter graviditet eller utlöst psoriasis?!
  • Vinterglädje

Jag trodde psoriasis utlöstes av upprepande infektioner, stress eller vid nån jobbig händelse i ens liv, min kom av upprepande infektioner under graviditet nr 2 så ja kanske kan vara så

• Stolt mamma till två

Jag har "hört" att psoriasis ligger latent hos alla, men att det inte bryter ut hos alla. Jag hade inga hälsoproblem alls under några av mina graviditeter efter sonen fick jag på ena knät och nu efter dottern på andra, så för min det var det väl bara graviditeten som "orsakade" det.

Fick du kraftiga besvär Vinterglädje? Har någon annan det i din släkt?  

• Vinterglädje

Då tror jag det är annat har du fått det konstaterat av en hudläkare?

• Stolt mamma till två

Nej, inte konstaterat av en hudläkare, däremot har jag varit på vct och två "vanliga" läkare har tittat men det som gör mig så fundersam är det faktumet att det ser inte ut som psoriasis, oavsett som har en mild variant så ser det väl ändå ut på ett visst sätt!?

De verkar inte kunna släppa tanken med psoriasis just för att det sitter där det gör och då spelar det tydligen ingen roll att det inte finns några andra likheter Obestämd  .

Får nog kontakta en privat hudläkare, för jag lär ju inte få någon remiss ifrån min vct. 

• Fia 28

Min pappa har psoriasis och fick det för cirka 10 år sen när han blev 50, tog jäkligt länge att få det konstaterat att det var just psoriasis. Han hade inga infektioner eller var stressad eller något sånt när det bröt ut, så detdär gäller nog inte för alla.

Jag har aldrig hört att psoriasis ska ligga latent hos alla, men eftersom min pappa har det så finns ju risken att jag också ska få det då det går i arv.

• Lajkie

Jag har fått mkt mer eksem under graviditeterna. Har suttit i ca 1,5 år efter men sen har det släppt.

• Stolt mamma till två
    Fia 28 skrev 2012-09-04 09:35:32 följande:
    Min pappa har psoriasis och fick det för cirka 10 år sen när han blev 50, tog jäkligt länge att få det konstaterat att det var just psoriasis. Han hade inga infektioner eller var stressad eller något sånt när det bröt ut, så detdär gäller nog inte för alla.

Jag har aldrig hört att psoriasis ska ligga latent hos alla, men eftersom min pappa har det så finns ju risken att jag också ska få det då det går i arv.

Hur kom det sig att det tog så lång tid att konstatera att psoriasis på din pappa? Såg det inte ut som typisk psoriasis?

Anleningen till att jag frågar är, att mina utslag ser ut som eksem.  
  • Fia 28
    Stolt mamma till två skrev 2012-09-04 18:01:53 följande:

Hur kom det sig att det tog så lång tid att konstatera att psoriasis på din pappa? Såg det inte ut som typisk psoriasis?

Anleningen till att jag frågar är, att mina utslag ser ut som eksem.  
    Om jag skulle minnas, det var ju som sagt några år sedan. Tror det var främst händerna han hade problem med i början. Fick kliande utslag och skinnet blev tjockt och skarpt och det sprack inne i handen och började blöda. Han fjällade även rejält ur hårbotten. Slutligen blev det väl konstaterat med biopsi.
    Nu äter han medicin för det och har inte problem med händerna men har utslag på ben och i ljumskar.
Svar på tråden Huden - Mer eksem efter graviditet eller utlöst psoriasis?!