• Anonym (TS)

Kan någon hjälpa mig räkna ut min pension?

Hej, 

om fem år går jag i pension, men då jag är halvtidspensionär så är det lite krångligt att räkna ut vad jag får i pension, så jag tänkte om någon här var i en liknande situation och kanske kunde ge mig någon slags fingervisning.

Min inkomst efter skatt är ca 16 000 kr, och då är ca 6 000 kr från försäkringskassan och olika pensioner.

Vad får jag egentligen kvar att röra mig med när jag går i pension? Vad är det som är pensionsgrundande eller ej?

Tack så mycket på förhand! 

• Svar på tråden Kan någon hjälpa mig räkna ut min pension?
  • Anonym

Endast Gud och det orangea kuvertet vet vad du kommer att få i pension... 

• Anonym

mina föräldrars pensioner blev en stor besvikelse för dem

• Ms H

Pensionen baseras ju på all inkomst du haft under hela livet, inte bara nu.

• Anonym (råd)

Kontakta pensionsmyndigheten.
    Du kan också få en pensionsprognos på följande sätt:
    Googla. www.minpension.se. begär att få en personlig kod - det tar några dagar.
    Då kan du logga in med den - och se: där kan du få en pensionsprognos, baserad på vad du hittills tjänat och vad du beräknas tjäna fram till den dagen du  tar ut din ålderspension.

• Anonym

min mamma fick ut runt 15000:- i månaden innan pension. Nu får hon i pension 7900:-. plus ett bostadstillägg på 3000:- efterson hon är ensamstående.

• Anonym (TS)

Tack för svaren!

Klart att det är svårt att säga, men jag tänkte först och främst om det var någon i min situation, och som visste på vilket sätt som bidragsdelen var pensionsgrundande.

Jag ska ta kontakt med min bank snarast för att se om jag kan få råd...

Anonym skrev 2012-09-02 21:10:52 följande:
    min mamma fick ut runt 15000:- i månaden innan pension. Nu får hon i pension 7900:-. plus ett bostadstillägg på 3000:- efterson hon är ensamstående.

Jobbade din mamma också halvtid och var sjukpensionär? Och hur länge var hon det i så fall? 
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2012-09-02 19:23:23 följande:
    Endast Gud och det orangea kuvertet vet vad du kommer att få i pension... 
    Haha! Ja, jag kan inte säga emot dig där!
  • Pension

Hej!

Du har fått jättebra svar här redan, och vi föreslår också att du gör en prognos hos oss: www.pensionsmyndigheten.se eller kundservice 0771-776 776.

Förutom den inkomst du har idag så påverkar ju också dina tidigare inkomster pensionen, därför är det svårt att göra en prognos bara utifrån de belopp du nämner.

När du gör prognosen är det svårt att svara på exakt vad ditt belopp blir efter skatten är dragen – eftersom det inte finns några bestämda skattebelopp så långt innan. Däremot kan du titta i Skatteverkets skattetabeller för att se vad dagens pensionärer betalar i skatt.

Hälsningar Arvid, Pensionsmyndigheten

• Anonym

lägsta grundpensionen om du aldrig har jobbat ligger på runt 6.000kr har jag för mig.(äldrepension)

jag är själv sjukpensionär och har aldrig jobbat,jag har knappt 7.000kr idag

• Anonym (TS)
    Pensionsmyndighetens Kundservice skrev 2012-09-05 10:25:59 följande:

Hej!

Du har fått jättebra svar här redan, och vi föreslår också att du gör en prognos hos oss: www.pensionsmyndigheten.se eller kundservice 0771-776 776.

Förutom den inkomst du har idag så påverkar ju också dina tidigare inkomster pensionen, därför är det svårt att göra en prognos bara utifrån de belopp du nämner.

När du gör prognosen är det svårt att svara på exakt vad ditt belopp blir efter skatten är dragen – eftersom det inte finns några bestämda skattebelopp så långt innan. Däremot kan du titta i Skatteverkets skattetabeller för att se vad dagens pensionärer betalar i skatt.

Hälsningar Arvid, Pensionsmyndigheten

Tack för informationen! Detta ska jag göra.

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2012-09-05 14:07:03 följande:
    lägsta grundpensionen om du aldrig har jobbat ligger på runt 6.000kr har jag för mig.(äldrepension)

jag är själv sjukpensionär och har aldrig jobbat,jag har knappt 7.000kr idag
    Är det 7000 kr efter skatt? Det måste vara svårt att klara sig på! Har du varit sjukpensionär hela ditt liv fram tills 65?
Svar på tråden Kan någon hjälpa mig räkna ut min pension?