• Anonym

Kan era tvååringar lägga pussel?

Min tvååring kan inte lägga pussel alls, nu märker jag att alla andra vi träffar med barn i samma ålder klarar av detta på olika sätt men de gör det ändå. Jag har provat allt möjligt, trebitars i ram, fyrabitars utan ram etc. Vi har mängder av olika då det äldre syskonet gillar pussel. Vi har med de saker och figurer som vårt barn gillar (bamse, hello kitty, bilar och olika djur mm) så borde fånga intresset tycker jag.

Har för några månader sedan börjat säga tvåords"meningar". Typ, "hålla handen", "äta glass", "åka cykel", "vill ha", det känns också sent när jag jämför med våra bekantas barn... 

Vet att det diffar mellan barn men det här känns supersent.  

• Svar på tråden Kan era tvååringar lägga pussel?
  • Anonym

Min skruttunge kan fortfarande inte lägga pussel. Det intresserar han inte. Han är snart 3 år.

Klossar har aldrig intresserat han heller.

Jag är säker på att ditt barn kan något annat som de barnen inte kan.

Men jag fattar att du funderar, gå in på 1177, de har en jättebra sida som beskriver ungefär vad de ska kunna typ i den åldern, men givetvis förekommer ju variationer

• Anonym

Tack! Men kan din lille/a prata mycket ist.? Vet att man inte ska jämföra men det är lättare sagt än gjort.

• Anonym

Lille ska det så klart vara, såg att du skrivit han

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-02 22:23:32 följande:
    Tack! Men kan din lille/a prata mycket ist.? Vet att man inte ska jämföra men det är lättare sagt än gjort.
    Nix, han fick rör i öronen för 2 månader sen, innan dess sa han bara dadada då han i stort sett inte hörde nåt.

Så jag förstår precis vad du känner. Jag har sneglat på andra barn å tittat och jämfört. Trott att min unge nog är utvecklingsstörd som inte kan samma som andra MEN han har ett enormt väl utvecklat kroppsspråk ist. Han ligger före med flera år där.

Jättehemskt att erkänna men det har varit en sorg.

Kanske är just ditt barn inte moget för pussel eller så finner hon inte det intressant.

Om man ska se det krasst så måste man inte pussla i den bemärkelsen för att det ska vara att pussla.
    Det kan ju lika gärna vara att hon sätter ihop andra saker ist för att hålla på med lite trägrejer =)

Sen helt plötsligt kan det vara så att hon pusslar som bara den.
    Bara de senaste dagarna har min son börjat bli mer medveten om vissa saker. Han kan nu följa instruktioner tex i flera steg, och det hände bara hux flux. Skitläskigt egentligen.

Jag vill samtidigt säga att det inte bara är utav ondo att jämföra. Ibland är det ju bra för man kan upptäcka att något inte stämmer som tex med sonens tal som först var för att han var sen enligt alla men jag stod på mig. Nåt var inte rätt.

Ventilera sånt här, det är nyttigt!  <3
  • Jelenas

Min 2,5 åring kan inte ens lägga knopp- pussel. :( Han sitter gärna men klarar inte av att sätta dit den om den inte ligger lite fel. Och han kan bara ta en bit i taget.
    Vi vet inte om det beror på att han förlorade hans öga i vintras och inte har den avståndsbedömningen han borde ha.

Han ska göra en psykologbedömning för att se vilken åldersnivå han ligger på iom med han inte riktigt tar kontakt och inte har språkförståelse så vi får väl se vad som beror på vad.

• Anonym

Vår kan inte lägga knopp-pussel heller, inget fel på synen dock... Tack för 1177 länken, den kändes bättre än andra utv.sidor jag tittat på.

• Anonym (y)

Min treåring kan inte lägga pussel. Kanske knopp-pussel om jag sitter med och peppar och hjälper till, men bara 1-2 bitar. Klossar och lego begriper hon sig inte heller på.

Däremot kan hon använda skruvmejsel och sätta ihop saker med skruvar och muttrar, så hon fixar själva "bygga och passa ihop"-grejen.

Det är skitsvårt att veta om det är något man ska reagera på eller om det är en normalvariation. Vad säger de på förskolan? Vad säger bvc?

• Skit i det du
    Anonym (y) skrev 2012-09-03 09:36:26 följande:
    Min treåring kan inte lägga pussel. Kanske knopp-pussel om jag sitter med och peppar och hjälper till, men bara 1-2 bitar. Klossar och lego begriper hon sig inte heller på.

Däremot kan hon använda skruvmejsel och sätta ihop saker med skruvar och muttrar, så hon fixar själva "bygga och passa ihop"-grejen.

Det är skitsvårt att veta om det är något man ska reagera på eller om det är en normalvariation. Vad säger de på förskolan? Vad säger bvc?
    Lego ja.. Sonen har snart ett helt eget Duplo-land men icke. *s*

Jag tror inte man ska stirra sig blind på exakt vad de gör utan mer momentet.

Bygga torn måste inte vara klossar, det kan ju lika gärna vara några plastglas man sätter ihop på höjden. =)
    Sen kan jag tänka mig att de tittar just på sådana klassiska saker som bygga torn eller pussla för att se finmotoriken.

Erkänner, är väl inlägg 1,2 och 5 ;P
Svar på tråden Kan era tvååringar lägga pussel?