• violatricolor

Vegetarianer som vill gå ner i vikt

Finns det fler vegetarianer som håller på och går ner i vikt?

Jag är lakto-ovo-vegetarian och skulle vilja gå ner 15-20 kilo. Skulle behöva tips och stöttning. Kanske finns det fler? Kanske kan vi peppa varandra och dela med oss av mattips mm?

Finns det redan en liknande tråd så länka gärna!

Hoppas att vi blir några stycken! 

• Svar på tråden Vegetarianer som vill gå ner i vikt
  • Adnil76

Bra tråd! Just nu är jag gravid och försöker väl mest se till att inte gå upp mer än nödvändigt, men innan dess lyckades jag faktiskt gå ner 10kg. Jag och sambon hade ett antal "budord" som vi levde efter, grundade på de fällor vi visste att vi hade. Sedan jag blev gravid har jag dock återfallit rätt rejält i gamla ovanor. Vilket jag tycker känns onödigt. Finns liksom ingen anledning att börja svulla läsk och godis för att jag är på tjocken. Både jag och knodden behöver ju vettig mat liksom, och inte massa socker och kolhydrater och skit...

• Skruven

Jag vill gärna vara med:) oxå lakto-ovo. Vill bara ner en sex kg, men det är svårt nog måste jag säga! Gick fint en vecka, men sen har jag vart sjuk i typ 10 dagar och då blir det ju si å så med både kost och träning...

• violatricolor
    Skruven skrev 2012-09-03 01:30:27 följande:
    Jag vill gärna vara med:) oxå lakto-ovo. Vill bara ner en sex kg, men det är svårt nog måste jag säga! Gick fint en vecka, men sen har jag vart sjuk i typ 10 dagar och då blir det ju si å så med både kost och träning...
    Vad kul att du är med! Jo så är det ju...  Jag har lite svårt att hinna med matlagningen ibland...
    Adnil76 skrev 2012-09-02 22:49:12 följande:
    Bra tråd! Just nu är jag gravid och försöker väl mest se till att inte gå upp mer än nödvändigt, men innan dess lyckades jag faktiskt gå ner 10kg. Jag och sambon hade ett antal "budord" som vi levde efter, grundade på de fällor vi visste att vi hade. Sedan jag blev gravid har jag dock återfallit rätt rejält i gamla ovanor. Vilket jag tycker känns onödigt. Finns liksom ingen anledning att börja svulla läsk och godis för att jag är på tjocken. Både jag och knodden behöver ju vettig mat liksom, och inte massa socker och kolhydrater och skit...
    Ja, det blir ju lätt att man går upp som gravid, det är ju inte lika lätt att hålla koll och styra vikten. Jag gick upp för mycket när jag var gravid men jag var också sjukskriven med vila i fem månader...

När är BF? 

Vad äter ni för frukost och så?
  • violatricolor

Hej!

Hur går det för er?

Här är både jag och dottern förkylda=ingen träning men vi går lite promenader, eller rättare sagt: jag går och hon sitter i vagnen eller selen.

Har funderat mycket på hur jag äter och jag tror att mina stora bovar är: 1. alla ostmackor och 2. att jag gärna vill ha något gott till kaffet.

Tänkte höra om ni har något tips på bra frukostar och mellanmål som alternativ till mackor. Ska helst gå fort och jag är allergisk mot nötter, citrusfrukter, äpplen, päron, plommon och en del amdra frukter. Tål de flesta bär, frön och banan

Och vad kan man ha till kaffet? Finns det något bra att knapra på eller är det bara att sluta knapra?

• Skruven

Här går det inge vidare, har helt tappat fokus. Tänkte försöka mig på en nystart idag, men hittills har jag ätit för mycket tror jag...

Du kan göra välling till frukost!

Sen något gott att äta(inte jättenyttigt dock), är att mosa en banan och blanda i kakao och grädde efter smak, sedan äta det med sked...min mormor brukade kalla det för banangrejs:)  

• Adnil76

Nu är jag inte gravid längre men jobbar på att gå ner gravidkilona, så jag puffar lite för denna tråd. Jättesvårt att inte fika en massa när man går hemma tycker jag...

• ia86

Här är en till vegetarian som vill gå ner i vikt.. minst 10 kg. Hur äter ni på en dag ungefär? Motion? Jag äter bra och nyttig mat frukost/lunch/middag, men problemet för mig är allt snask jag gärna trycker i mig på kvällarna.. fika, godis, glass, whatever... :(

• Adnil76

ia86 - Hej, och välkommen till tråden. Innan jag blev gravid lyckades jag gå ner 10kg faktiskt. Men nu är nästan 8kg tillbaks. Jag klarar inte att vara "absolutist" och ha en massa förbud eller måsten kring mat o träning. Det som funkade sist var några "budord" som vi försökte hålla oss till. Grundade på våra vanliga "fällor".

- 80% mätt (vi åt alldeles för stora portioner och var typ 120% mätta!)
    - inget sött i veckorna
    - mindre pålägg
    - mindre mjölk i kaffet
    - mindre kolhydrater o mer grönt o fullkorn på tallriken.
    - välja smalare alternativ

Idag kan en dag se ut ungefär såhär för mig: Kaffe, ägg och ca två grova mackor, en omelett med bönsallad till lunch, kaffe på maten (här brukar jag vara sjukt sötsugen och trillar ofta dit), ev nån macka eller frukt till mellanmål, middag på kvällen, av varierande nyttighetsgrad. Vi försöker undvika pastaträsket.

• Adnil76

Jo just det, den enda motion jag får är 2 x 15 min promenad till dagis. Nåt annat hinner/orkar jag inte med innan snön försvinner o det blir lite ljusare.

• ia86
    Adnil76 skrev 2013-02-21 11:53:20 följande:
    ia86 - Hej, och välkommen till tråden. Innan jag blev gravid lyckades jag gå ner 10kg faktiskt. Men nu är nästan 8kg tillbaks. Jag klarar inte att vara "absolutist" och ha en massa förbud eller måsten kring mat o träning. Det som funkade sist var några "budord" som vi försökte hålla oss till. Grundade på våra vanliga "fällor".

- 80% mätt (vi åt alldeles för stora portioner och var typ 120% mätta!)
    - inget sött i veckorna
    - mindre pålägg
    - mindre mjölk i kaffet
    - mindre kolhydrater o mer grönt o fullkorn på tallriken.
    - välja smalare alternativ

Idag kan en dag se ut ungefär såhär för mig: Kaffe, ägg och ca två grova mackor, en omelett med bönsallad till lunch, kaffe på maten (här brukar jag vara sjukt sötsugen och trillar ofta dit), ev nån macka eller frukt till mellanmål, middag på kvällen, av varierande nyttighetsgrad. Vi försöker undvika pastaträsket.
    Tack! För mig funkar inte heller förbud. Måste få äta vad jag vill ibland.. men just nu blir det alldeles för ofta :(

Äter ett par frukter om dagen för det vill jag inte vara utan men annars försöker jag hålla nere kolhydraterna under måltiderna. Äter inget bröd, bara finncrisp då och då. Pasta kör vi alltid fullkorn och då blir det inga mängder, en knytnäve ungefär. Potatis nån gång/vecka. En del rotfrukter blir det dock.

Idag blir min meny såhär:
    Frukost: En skål fil med skivad banan, solroskärnor och linfrön.
    Lunch: Två sojabönbiffar med sallad och vitlöks-creme fraiche. 
    Middag: Champinjonsoppa, ev finncrisp med philadelphia till
    Ev nåt ägg/keso till kvällen

2-3 koppar kaffe med mjölk och kanske nån apelsin/kiwi under dagen.   

Ska försöka hålla mig undan kvällssnask...
    Min motion är hundpromenader. Ska börja försöka köra lite på crosstrainern här hemma också men den är så jobbig så det blir max 10 min..puh..          
Svar på tråden Vegetarianer som vill gå ner i vikt