Adnil76 skrev 2013-02-21 11:53:20 följande:
ia86 - Hej, och välkommen till tråden. Innan jag blev gravid lyckades jag gå ner 10kg faktiskt. Men nu är nästan 8kg tillbaks. Jag klarar inte att vara "absolutist" och ha en massa förbud eller måsten kring mat o träning. Det som funkade sist var några "budord" som vi försökte hålla oss till. Grundade på våra vanliga "fällor".
- 80% mätt (vi åt alldeles för stora portioner och var typ 120% mätta!)
- inget sött i veckorna
- mindre pålägg
- mindre mjölk i kaffet
- mindre kolhydrater o mer grönt o fullkorn på tallriken.
- välja smalare alternativ
Idag kan en dag se ut ungefär såhär för mig: Kaffe, ägg och ca två grova mackor, en omelett med bönsallad till lunch, kaffe på maten (här brukar jag vara sjukt sötsugen och trillar ofta dit), ev nån macka eller frukt till mellanmål, middag på kvällen, av varierande nyttighetsgrad. Vi försöker undvika pastaträsket.
Tack! För mig funkar inte heller förbud. Måste få äta vad jag vill ibland.. men just nu blir det alldeles för ofta :(
Äter ett par frukter om dagen för det vill jag inte vara utan men annars försöker jag hålla nere kolhydraterna under måltiderna. Äter inget bröd, bara finncrisp då och då. Pasta kör vi alltid fullkorn och då blir det inga mängder, en knytnäve ungefär. Potatis nån gång/vecka. En del rotfrukter blir det dock.
Idag blir min meny såhär:
Frukost: En skål fil med skivad banan, solroskärnor och linfrön.
Lunch: Två sojabönbiffar med sallad och vitlöks-creme fraiche.
Middag: Champinjonsoppa, ev finncrisp med philadelphia till
Ev nåt ägg/keso till kvällen
2-3 koppar kaffe med mjölk och kanske nån apelsin/kiwi under dagen.
Ska försöka hålla mig undan kvällssnask...
Min motion är hundpromenader. Ska börja försöka köra lite på crosstrainern här hemma också men den är så jobbig så det blir max 10 min..puh..