• Anonym (tjockis)

Nu vill jag verkligen gå ner i vikt. SNÄLLA HJÄLP!

Nu har jag äntligen bestämt mig för att gå ner i vikt. Nu är jag så motiverad som en människa kan bli och vill verkligen ta tag i det här, en gång för alla! Jag vill göra det till en livstil, jag vill äta hälsosamt, men först och främst vill jag bli smal!

Mina vänner skrattar åt mig, för att jag alltid ger upp. Så snälla snälla snälla, ös mig med tips, på sånt som absolut borde undevika och sånt som jag verkligen boede äta, eller bara någon bra hemsida med tips.

Jag vill kasta all smö, pasta, ris, bröd, potatis som jag har hemma. Jag vill sluta äta mackor till frukost och på kvällen (vad kan jag äta istället, som är nyttigt och hjälper mig att gå ner i vikt?)

Jag vill sluta gå in på mcdonalds efter jobbet och köpa en cheeseburgare. Vad kan jag äta istället? Finns det någon frukt som är "mindre bra", och någon som är mycket bättre och ökar fettförbränningen?
    Samma med grönsaker, finns det någon som kanske innehåller onödigt mycket kalorier, och att man kanske borde 

Vad är dåligt, vad är bra?
    Vad hjälper en att gå ner fort i vikt?

Motionera en timma om dagen hade jag tänkt göra
    Dricka mängder med vatten
    Undevika godis, socker, fett och kolhydrater öht.
    Och inte äta efter 7?

Något mer jag borde tänka på?

JÄTTE TACKSAM FÖR SVAR!
    Nu ska jag fan göra det här!

• Svar på tråden Nu vill jag verkligen gå ner i vikt. SNÄLLA HJÄLP!
  • Venne

Personligen tror jag du tänker på helt för mycket på samma gång. Om du fokuserar på att skippa all snabbmat, allt godis, all läsk osv i kombination med motionen så räcker det nog långt. Du verkar ha ett enormt sockerberoende. Var stenhård mot dig själv ett par veckor så att du bryter beroendet och vanan. Men gå inte hungrig för då kommer du må dåligt och vilja stoppa i dig vad som helst, vilket du inte kan bygga en ny livsstil på. Ös i dig frukt och grönt, nyttiga smoothies osv. Byt ut pastan mot fullkornspasta, riset mot råris. Köp hem bulgur och quinoa och testa nya alternativ. Satsa på nyttigare kött som fågel och fisk. Stek i olja istället för smör. Lägg upp mindre portioner än vad du brukar, men fyll sedan på massor av grönsaker som mättar. Käka nötter om du vill snaska på något på kvällen. Helst då naturella.

• Ramborg

Jag skulle föreslå att du gör många små förändringar som du kan leva resten av ditt liv med.

Om du gillar chips, tänk inte "jag ska sluta äta chips!" utan tweaka dina chipsvanor istället. Köp minsta storleken på påse, lägg upp i en liten skål istället för en stor, och ställ fram morotsstavar med dipp också. Som exempel alltså. För om du verkligen gillar chips så kommer du ändå inte vilja vara utan dem i resten av ditt liv, så det du måste göra är att skapa chipsvanor som inte gör dig fet.

Tweaka dina vanor, så kommer du att kunna skapa nya som du orkar hålla!

42.
  • MizzTez
    Anonym (tjockis) skrev 2012-09-02 22:45:14 följande:
    Nu har jag äntligen bestämt mig för att gå ner i vikt. Nu är jag så motiverad som en människa kan bli och vill verkligen ta tag i det här, en gång för alla! Jag vill göra det till en livstil, jag vill äta hälsosamt, men först och främst vill jag bli smal!

Mina vänner skrattar åt mig, för att jag alltid ger upp. Så snälla snälla snälla, ös mig med tips, på sånt som absolut borde undevika och sånt som jag verkligen boede äta, eller bara någon bra hemsida med tips.

Jag vill kasta all smö, pasta, ris, bröd, potatis som jag har hemma. Jag vill sluta äta mackor till frukost och på kvällen (vad kan jag äta istället, som är nyttigt och hjälper mig att gå ner i vikt?)

Jag vill sluta gå in på mcdonalds efter jobbet och köpa en cheeseburgare. Vad kan jag äta istället? Finns det någon frukt som är "mindre bra", och någon som är mycket bättre och ökar fettförbränningen?
    Samma med grönsaker, finns det någon som kanske innehåller onödigt mycket kalorier, och att man kanske borde 

Vad är dåligt, vad är bra?
    Vad hjälper en att gå ner fort i vikt?

Motionera en timma om dagen hade jag tänkt göra
    Dricka mängder med vatten
    Undevika godis, socker, fett och kolhydrater öht.
    Och inte äta efter 7?

Något mer jag borde tänka på?

JÄTTE TACKSAM FÖR SVAR!
    Nu ska jag fan göra det här!

Så här har jag gjort.. jag äter allt men inte jämt! Dricker inte läsk utan vatten istället. 10 kg på 3 månader och jag har bara minskat mängden av allt och ökat motionen. Började gå 3-4 km per dag, nu är jag uppe i 8-10km. Har inte gått nu på ett tag eftersom vädret suger och jag gick sönder mina skor men jag står still på vågen. Har 10 kvar sen är jag nöjd även om jag har 10 kg till godo ännu då.
    Du kan visst äta efter kl 7 men bara du är hungrig, däremot så kan du ju undvika efter 22.. Men minska allt, en smörgås istället för två osv. Första veckan går lätt då är man motiverad som fan! Andra veckan suger!! Men kommer du över den så har du gjort dig nya vanor och då är det hur lätt som hellst.
    Det enda jag inte äter i matväg är pasta och ris, men jag gillar det inte, mår dåligt av det. Vill heller inte se det som bantning utan det här är en förändring för mitt liv och då håller det inte med att sätta förbud.
  • Anonym (Line)

Att gå ner fort hjälper dig inte, för det kommer inte att hålla. Och när du ballar ur kommer kroppen att suga in varenda kalori och du blir ännu tyngre.

Testa några veckor med en kaloriberäknarapp, kanske Shape-up eller nåt. Då ser du vad du gör som inte funkar.

Lägg dig sedan på kanske 400 kalorier per dag mindre än det du förbrukar. Och träna hårt 2-3 ggr per vecka eller ta en snabb promenad 30-45 min per dag.

Hur mycket energi du behöver styras av din BMR (basal metabolic rate) och din PAL (physical activity level)

Här är ett par räknare och en nyttig tråd att läsa men som du ser i kommentarerna så stämmer räknarna normalt  inte fullt ut utan måste stämmas av mot din kropp- shape up hjälper en med det (jag har den inte själv men många skriver om den)

www.dinbmi.se/kaloribehov.asp

www.funbeat.se/discussion/show.aspx

För att orka träna måste du äta någorlunda, träningen bygger muskler som ökar din BMR.

Då kommer du att gå ner i lagom takt, kroppen svälter inte och du kommer att ha bättre chans att få ett långvarigt resultat.

• Anonym (Också motiverad)

Hejsan TS! Håller också på att gå ner i vikt nu, och så här har jag gjort: började med en kickstart med Naturdiet i ett par veckor, dels för att gå ner några kg snabbt för ökad motivation, men också för att magsäcken skulle minska en smula! Nu äter jag husmanskost, men tar kanske bara 1 potatis och fyller istället på med morötter, kokt broccoli, bönor el dyl, och jag har hittat ett bra knep: äter inte på de stora mattallrikarna längre, utan äter på en mindre assiett istället:) på så sätt lurar man hjärnan att det är mkt mat på tallriken och jag blir lagom mätt. Känner jag att jag är mer hungrig lägger jag upp en portion grönsaker till. Kvällsmacka är ju gott, men har bytt ut den. Brukar käka någon skiva falu rågrut-knäcke med skivad banan på (jättegott garanterar jag, plus att det lindrar sockersuget då bananen är rätt söt), eller så käkar jag melon. Ofta är det ju mest ett sug man har på kvällen i tv-soffan än egentlig hunger! Har iaf gått ner 6 kg på bara några veckor nu, så jag fortsätter på den inslagna linjen! Träning jag kör är promenader, Zumba, stavgång, alltså sånt som utgår från hemmet så slipper man ge sig iväg någonstans och det finns heller inga undanflykter eftersom det alltid finns tillgängligt;) och dessutom billigt! Stort lycka till TS!!

• Anonym (Tips :))

Inte läst igenom vad andra skrivit, så kanske blir dubbelt upp!

Första och bästa råd-ha ingenting du inte ska äta hemma, mycket enklare att låta bli något om det måste köpas än om det ligger hemma.

Bygg måltider på protein, ger mycket och långvarig mättnad/kcal

Grönsaker, ät i princip begränsat, skaffa en trevlig vinäger(jordgubb/hallonbalsamvinäger är nomnom!) och gör en enkel grönsallad till maten

Frukt-ät ibland, men inte för mycket. Innehåller mycket socker, speciellt de fina vindruvorna, ananas, mango, banan..
    Äpple och päron är bättre val då :)

Lightdrycker är trevligt när man vill lyxa lite

Träning-valfritt egentligen. I slutändan handlar det bara om kcal in vs kcal ut, om du vill hitta din negativa balans med mindre mat eller mer träning är valfritt. Se dock inte att du gått en promenad som en ursäkt till att äta något extra, blir lätt överkompenserat. Om du gillar styrketräning så är detta tokbra! Ökat muskelmassa/oftare använt ökar förbränningen :)

Tidsbestämda mål-sätt en dag, bestäm dig för något du gärna vill ha(ex.en bok, väska.. något att unna sig) och om du vid det dagen hållit dig till din plan får du denna morot :) Sätt dessa mål med 2-3 veckor isär så det inte känns för långt:)

Avrundar här innan det blir för långt, lycka till! :)

• RiNan

Som någon skrev så tänker du på för mycket på en och samma gång

Jag behöver också gå ner i vikt och kämpar på. Har provat allt. Viktväktarna fungerade faktiskt bäst för då fick jag ändå äta vad jag ville bara jag hade koll. Deras nya system är grymt. Gick ner 10kg på kort tid men saker i livet hände och jag började på antidepressiva och gick upp 13kg. Provade viktväktarna senare igen men det passade inte för mig längre.

Det jag i alla fall lärde mig var att om man börjar med att ändra något så kommer fler sunda vanor faktiskt automatiskt.

Ett exempel:
    I början, bara för att jag kunde, tog jag 25g chips och 2dl 2,25% cider på kvällen.
    Efter ett tag började hjärnan klura på vad annat jag kunde äta för samma poäng. Det blev 2 knäckemackor med ost och oboy. Efter att ätit det ett tag började hjärnan klura igen. Från chips och cider slutade det med att jag på kvällen åt äggröra för samma poäng.
    Det hade aldrig gått om jag på en gång kastat ut de osunda vanorna, då ger jag efter ett tag upp.

Den största skillnaden gjorde träningen. Gör fortf. Om jag går på gåbandet ett visst antal minuter och tex förbränner 300kcal kan jag inte förmå mig att köpa en chokladkaka på 400 kcal och äta den.
    Jag börjar istället klura på annat som är bra att äta efter att jag tränat. Jättegott är det med keso och avokado med citronpeppar. Det hade jag aldrig kunnat tro att jag skulle tycka vore gott. Men nu är det det.

Jag har 30kg att gå ner men tänker ändra vanor sakta och få in vardagsmotion och annan träning. Det får ta 2år om det vill, bara vågen går neråt. Sen är jag dåligt på frukost så varje morgon tar jag en shake herbalife för att snabbt få i mig frukost. Nu tar jag även en till lunch om jag har bråttom för då blir det inte att jag lite senare tar en chokladkaka för att jag är hungrig.

Detta såg jag på tv:
    En kvinna fick under en dag mäta vardagsmotionen i förbrända kcal. Hon skulle promenera runt med telefonen när hon pratar i den istället för att sitta och sen göra allt det där andra också och de kom fram till att om hon lever precis som hon gör men gör den vardagsmotionen varje dag i ett år så skulle hon gå ner ca 10kg. Kommer inte ihåg exakt kilon.

Och om man lever som vanligt och varje dag i ett år äter 2st ballerina/oreos eller andra liknande kakor, går man upp 7kg på ett år.

Så det är de små vanorna som är viktigast. Kör man all in i början så orkar man inte hela vägen.
    Vill du veta mer eller bara prata med någon annan som kämpar kan du skicka mig ett pm så pratar vi mer :)

• Anonym (tjockis)

ÅH TACK! 
    Så himla grymt, jag känner mig så j*vla taggad just nu. Jag ska verkligen ta tag i det här på riktigt nu  Tyst

En annan fråga, vad är bäst att äta till frukost? 
    Vad är nyttigast så att säga?

Helt ärligt, så handlar det inte så mycket om att bli "finare", utan att bli mer hälsosam, och det är just det jag blir om jag går ner lite. Jag vill äta färska, och bra varor.  Jag vill bli ren i min kropp, och bli av med allt dåligt fett. 
    Jag vill må bra, och vill orka! 

Tips på middag och lunch, vet jag en del (satt uppe och läste massa igår)
    men frukost? är det gröt som gäller då? 

• MizzTez
    Anonym (tjockis) skrev 2012-09-03 13:05:29 följande:
    ÅH TACK! 
    Så himla grymt, jag känner mig så j*vla taggad just nu. Jag ska verkligen ta tag i det här på riktigt nu  Tyst

En annan fråga, vad är bäst att äta till frukost? 
    Vad är nyttigast så att säga?

Helt ärligt, så handlar det inte så mycket om att bli "finare", utan att bli mer hälsosam, och det är just det jag blir om jag går ner lite. Jag vill äta färska, och bra varor.  Jag vill bli ren i min kropp, och bli av med allt dåligt fett. 
    Jag vill må bra, och vill orka! 

Tips på middag och lunch, vet jag en del (satt uppe och läste massa igår)
    men frukost? är det gröt som gäller då? 
    Jag äter bara min smörgås, som jag alltid gjort men med MASSA pålägg! Skinka, ost, ägg, gurka osv. Har mer pålägg än smörgås. Egentligen hade jag kunnat skippa smörgåsen för den fungerar mer som en tallrik men det är psykiskt det sitter, en vacker dag kanske..
  • Anonym

Testa www.matdagboken.se Helt suveränt verktyg oavsett om du vill följa någon viss diet (de har recept och menyer för en massa olika dieter) eller bara ta reda på exakt hur mycket energi det är i den mat du brukar äta och hur mycket energi du förbrukar när du motionerar. Otroligt lärorikt och gratis. Fast vill man ha recepten får man betala ett par hundra för en 3-månaders.

• Anonym

jag brukar käka knäckebröd (grovt, husmans) med smör (riktigt smör med hög fetthalt och inga tillsatser och skräp). På med t.ex en skiva ost eller skinka och någon grönsak och örtsalt. Jag käkar 2-3 stycken. Kan tillägga att jag har en mycket bra vikt. Du måste ju hålla dig mätt och tycka att det är helt okej att käka det, för annars kommer du ALDRIG att fortsätta. Så istället för att fråga oss vad det absolut nyttigaste och bästa är, borde du kanske fråga dig själv vad du tycker om som är nyttigt. Sedan byter du ut dina dåliga vanor med sådana saker som du egentligen tycker är rätt gott.

Dra ned på alkoholen! Sjukt många kalorier. Dra ned på mängden sylt, söt dryck, ketchup, kräm osv. Ha en fruktskål framme och om du vill äta godis så tvinga dig själv att först äta en frukt. Gissningsvis kommer du efteråt inte ha samma begär eftersom du nog var lite hungrig plus att fruktsockret stillar begäret en hel del. 

Ät dig mätt, med bra mat. Ät regelbundet. Rör på dig i vardagen.
    Med mätt menar jag kanske snarare icke-hungrig. Jag har märk bland mina överviktiga vänner och ex-sambo att de tenderade att tycka mätt var något annat än vad jag tycker det är. De kallade sig mätta när de hade ätit dubbelt så mycket som jag och liksom var tvugna att knäppa upp byxorna och såg ut att snart hamna i koma. Så där äter alla ibland när det är extra gott, men det är inget att rekommendera till vardags. Om du har ätit en portion och vill ha mer så fyll på med grönsaker. 

Med att äta regelbundet menar jag frukost, lunch, middag och därtill någon frukt eller lite nötter som mellanmål.  

• jackyyouknow

om jag vill gå ner i vikt slutar jag bara äta på ett tag...

Svar på tråden Nu vill jag verkligen gå ner i vikt. SNÄLLA HJÄLP!