Anonym (TS) skrev 2012-09-06 11:37:34 följande:
Jag ville bara speciellt veta avd alla som säger att de ALDRIG skulle acceptera att ett barn agades, hur den personen hade reagerat.
Jag har full förståelse för att inte alla länder är som sverige, att även om en lag finns, såsom barnaga, så tar det iaf en generation innan man slutar med det. Tänk att en dag kommer lagen, går man då från att ha agat ett barn i hela dess liv till att sluta tvärt? Lägg där också till när ett småsyskon kommer, mest troligt kommer man inte uppfostra barnen olika heller.
Missförstå mig rätt nu, jag anser inte att det är försvarbart att slå sina barn, men jag förstår att det händer, även i länder där det varit förbjudet något år, det tar lång tid till att verkligen ändra tankesätten hos en befolkning.
Jag har flera vänner som inte är från Sverige, de har kommit hit för arbetets skull, de är oroliga för hur sverige fungerar, att någon bara kan komma och ta deras barn, utan större undersökning, så ja, det är synen som finns på sverige.
Kan också säga att vi som oftast är duktiga på att klappa oss på axeln, tex sjukvård och speciellt mödravård. Sverige är nog ett av få länder där du inte ens under en normalgraviditet träffar en läkare. BM förlöser etc. provtagningen är betydligt mycket mindre än i andra länder tex. Fast det var en parantes, men något min mamma sa igår när ajg sa att det är så olika mellan länderna i Europa "Ja, alla länder testar ju inte lika mycket som man gör i Sverige" Tvärtom mamma, tvärtom!
"Aga" kommer aldrig att upphöra då det är en uppfostringsmetod som vissa använder sig av.
Ja, socialen har på tok för mycket makt och på tok för lite översyn, den instansen kan traumatisera hela familjer för livet utan en verklig grund att stå på.