• Anonym (förvirrad)

Normalt att 10åringar har topp/bh?

Min dotter, 10 år, går i fjärde klass.
    Några av tjejerna har haft "topp" sen 1-2 år tillbaka.

Nu är hon den enda tjejen som inte har.

Några av barnen är något överviktiga, vilket jag på sätt och vis kan förstå att de anser sig ha behov av topp.
    Men mitt barn, liksom de flesta andra tjejerna i klassen är väldigt smala och har inget behov av topp.

Hur ska man göra??? Jag förstår inte att föräldrarna tillåter detta.

Jag blir både upprörd och ledsen. Att föräldrarna inte låter barn vara barn.

Min ståndpunkt är fortfarande att jag inte anser min dotter har behov av topp. Hon är för ung.
    Jag har frågat min dotter, men hon tycker inte själv hon behöver. Men som hon ärligt säger, alla andra har.

Ska man ta upp det som en diskussion bland föräldrarna? Kanske är väldigt känsligt bland en del föräldrar?

Överreagerar jag?

Visst, det finns ju toppar i butiker från stl 116....Linnen kan jag förstå, men topp??

Kände bara att stort behov av att ventilera och diskutera med er andra föräldrar!

• Svar på tråden Normalt att 10åringar har topp/bh?
  • Anonym

Jag antar att dottern din inte får ha bikini heller, eller inte bikinitopen.

Var förälder, neka. Stå fast vid ditt beslut. Svårare är det inte. Om alla andra fick hoppa från tak, skulle du tillåta ditt barn att göra det med eller?

• Anonym

min dotter är 9år och har några toppar men hon använder inte dom jämt, bara ibland, och ja hon har redan fått bröst började redan när hon var 8år.

• Tealhawk

Känner igen mig. Även för 10 år sedan hade det där börjat. Några tjejer i min mellanstadieklass hade riktig BH fastän de var 100% platta. Fattade aldrig varför. Jag började med topp i 7:an då jag även börjat få något värt att kalla bröst och sedan mjuk BH i åttan och bygel-bh först i gymnasiet.

These are not the droids you're looking for
  • Anonym (X)

Varför ska du diskutera det bland föräldrarna?

Det är väl en ickefråga ändå och varje förälder gör som de vill. Ett barn far inte illa av topp.

Men OM din tös skulle vilja ha och alla andra har skulle jag tycka det var taskigt av dig att neka, att särskilja henne från de andra. Jag tycker inte att man kan jämföra topp och takhopp..

• Anonym

Nyfiken; hur gammal ska man vara för att få ha topp enligt er? 

• Hannah76

Vad har vikten med saken att göra?

Min dotter fyller 12, o hon använde toppar i den åldern, för att det var bekvämast när hennes bröst (eller börjarn till bröst) ömmade.  

• Anonym (Tipp topp)

När jag va 10 så fick jag ha topp. Jag va väldigt tidig i bröst utvecklingen. Jag va väldigt smal ändå. Jag minns de att de va väldigt skönt att ha topp på mej. För så fort man gjorde en ansträngande aktivitet där man ex hoppade så gjorde de fruktansvärt ont. För dom flesta så för det ont när brösten börja utveckla sig. Toppen underlättade en hel del . Speciellt när man hade idrott.

• citronkräm

Själv tycker jag bara att det är skönt att det är flera barn som använder "bh-top"!

Min dotter som är 10 år har börjat få bröst, och hon brukar ofta ha enkla toppar som jag köpt på KappAhl.   Själv var jag (också) tidig med att få bröst, och jag ville absolut INTE använda bh - det var ju ingen annan som hade! Så jag hann ju nästan få ryggbesvär innan jag typ i 8-9:e klass (med C/D-kupa) började använda det!

• Anonym

Varför ska du ta upp det till diskussion? Ska ingen av flickorna få ha topp för att din dotter inte får det? Du gör vad du tycker är bäst, det gör säkert alla andra föräldrar också. 

• Dracarys

Är inte förälder, men jag vill bara säga att jag hade topp från ca 10 år, när brösten började komma. Då jämnade toppen liksom ut och gjorde att det inte syntes så mycket. Det hade ingenting med att vara barn eller inte att göra, men i den åldern kommer ju många flickor in i tidig pubertet och många börjar få bröst. När jag var 12 hade jag behov av stadig BH, särskilt på gympan, och då var det bra att redan ha vant mig vid att ha någonting under kläderna.

Jag förstår inte varför det stör dig att pre-pubertala flickor har topp på sig. En del börjar få bröst, andra är överviktiga, en del börjar bli medvetna om sina kroppar på nya sätt och en del börjar få en känsla för stil och mode och vill känna sig lite småvuxna. Andra vill hänga med och ha samma typ av underkläder som de andra tjejerna.

Jag tycker nog att du överreagerar och att du bör lyssna på ditt barn i detta. Vill hon ha topp på sig så tycker jag att du borde skaffa en till henne. Det gör väl ingen skada? Hon kommer troligen inte att ha på sig den hela tiden, men då och då. Du måste nog också börja acceptera att inom kort så kommer hon att börja få bröst och hon kanske inte vill att den övergången ska synas inför hela klassen.

Att börja med topp i lite förberedande syfte kan också vara ett sätt att avdramatisera att flickan inom kort kommer att vakna med små tuttisar som behöver döljas. Att börja i förväg ger en mjukare övergång. Jag skulle ha känt mig mycket mer självmedveten om jag hade börjat med topp samma dag som tuttarna kom...

Svar på tråden Normalt att 10åringar har topp/bh?