• maalinlind

Lämnad ensam i v.4

Hej. Nu behöver jag er åsikt och hjälp. Jag är nu gravid i v 34, med en liten prinsessa. Efter att varit tillsammans med pappan till henne i 6 år, lämnade han mig i v 4. Jag anade att det var något mellan han, och hans yngre jobbkompis (19 år), men sedan stängde jag av. Det visade sig att jag hade rätt. Han "kastade" ut mig från vår lägenhet och jag fick flytta till mina föräldrar ( är 23). Men har nu precis flyttat in i egen lägenhet. Efter att dom varit tillsammans i 1 månad har hon nu flyttat in hos honom, och jag kan absolut inte acceptera henne. Innan dom blev tillsammans hördes jag och pappan var dag. Men nu, han har hört av sig 2-3 gånger på 2 månader, han verkar inte bry sig och han följer inte med till barnmorskan eller såna saker alls. Jag funderar på ensam vårdnad, men vill ändå inte ta vår dotter i från honom Då jag gör allt för pappan fortfarande. Vilka rättigheter har jag? Vad hade ni gjort? Behöver era åsikter.

• Svar på tråden Lämnad ensam i v.4
  • Miss P71

Jag hade oxå ansökt om ensam vårdnad och sedan hade han kunnat ha barnet varannan vecka. Lycka tillHjärta

• Mariohn

Ta barnet ifrån honom? DU kan inte acceptera henne? Vad är detta? Det är inte en liten SAK du ska klämma ut. Det är en INDIVID som har RÄTT TILL SIN PAPPA. Inte tvärtom. 

• Pepsi

Bara för att du ska ansöka om egen vårdnad så tar du inte hennes pappa ifrån henne eller tvärtom!
    Han verkar ju inte bry sig, så hoppas du får egen vårdnad och att ni sedan kan komma överens om hur han ska träffa henne.

Men jag skulle utan tvekan gjort likadant som du!

• Queenie70

Ensam vårdnad får du med automatik eftersom ni inte är gifta. Och alla föräldrardagar går till dig, annars får han hälften av dagarna. Om du ej går med på att skriva gemensam vårdnad frivilligt får han stämma dig, och så engagerad verkar han ju inte vara. Nåt veckovist boende blir det oavsett vårdnaden naturligtvis inte tal om för ett spädbarn. Däremot ska du ju oavsett era problem som vuxna göra allt för att barnet ska få en nära kontakt med barnet, inte för hans skull utanför barnets skull. Det kommer att innebära att du måste kunna stå ut med att ha pappan i ditt hem ofta, helst varje dag för att de ska kunna bygga en trygg relation och framöver kunna ha tid ensamman och kanske ha övernattningar. Men vad gör man inte för sitt barn.

• Singelmamma10

Förstår att det är väldigt jobbigt. Ensam vårdnad innebär inte att man tar ifrån den andra sitt barn och går ändra till gemensam när som helst. Med ensam vårdnad har du rätt till alla föräldrardagarna även dom första 10. Då man kan behöva lite extra stöd. Sen har du ju rätt till underhåll. Fk hjälper dig om ni inte kommer överens. Där kan du även söka bostadsbidrag. Du behöver inte acceptera hans nya. Gör det lite lättare bara. Men hon behöver ju inte bli inblandad det första. Huvudsaken är ju att pappan knyter an en kontakt med sitt barn. Kanske med hjälp av hans föräldrar? Det mesta brukar ordna sig. Lägg inte för mycket energi bara om du inte får nån respons av honom. Jag har gjort det och vet hur ont det gör när den andra inte bryr sig om det bästa som hänt en. All lycka till dig! Du får gärna skriva om du vill prata mer. Kram

Svar på tråden Lämnad ensam i v.4