• Anonym (Panik!!)

Deprimerad, klarar inte högskolan & vill läsa komvux. Vad ska jag göra???!

Jag har blivit super-deprimerad och omotiverad och vet inte vad jag ska ta mig till. :(

Nu till hösten har jag kommit in på två högskolekurser på distans, och det här blir första gången för mig. Innan har jag bara läst gymnasiet. Men nu känns det helt omöjligt när jag är så himla nere, deprimerad och bara gråter hela tiden. Det blir liksom hopplöst att sätta sig in i något svårt som är helt nytt, speciellt på distans när man inte får samma hjälp och stöd som man har av elever och vuxna i en vanlig skola. Det här går bara inte! :( Vad ska jag göra?

Jag kom på att man kanske skulle kunna läsa någon gymnasiekurs på komvux? Det innebär ju också att jag pluggar fast jag är nere, men gymnasiet vet jag hur man gör. Det klarar jag av eftersom att jag gjort det förr. Men tyvärr är ju ansökningsdatumen redan passerade för hösten. 

Tror ni att komvux i min ort kan hjälpa mig? Om jag berättar att jag är deprimerad, inte klarar av något annat, och måste ha något att göra. Kan de göra någonting då eller är det som det är?

• Svar på tråden Deprimerad, klarar inte högskolan & vill läsa komvux. Vad ska jag göra???!
  • snurrsnurr

Jag har själv läst på distans på komvux, och då påbörjade man ju kurserna typ när man ville, det var alltså inga fasta datum eftersom det var helt på distans. Hör av dig till komvux i din kommun och fråga, det är ju olika för alla kommuner, men skulle tro att det går att läsa ändå Glad

• Anonym (Enny)

Ringa komvux kan du ju alltid göra, kanske finns det någon restplats någonstans.

• Anonym (Panik!!)

Jag är i kontakt med komvux nu. Problemet verkar vara att jag redan gått ut gymnasiet, så egentligen sk ajag ju inte "behöva" läsa på komvux. Det verkar som att om man inte behöver läsa en kurs för att få behörighet till vidarestudier, så säger de nej.

Jag bara hoppas innerligt att det kan lösa sig ändå.. och att de kan göra ett undantag. För jag måste ju göra något i höst, och jag klarar verkligen inte av högskolestudier på distans när jag mår som jag mår nu. Jag vill inte heller sjukskriva mig, för jag vet ju att jag skulle klara av att läsa någon gymnasiekurs - och då vill jag ju hellre försöka få till det.

• Anonym (1)

Vad är din avsikt med att läsa enstaka kurser? Har du något specifikt mål du vill uppnå med de kurser du läser? Och varför skulle du inte klara av två kurser på högskolan? Jag läser in matte A och naturkunskap B nu i höst, med målet att söka in till högskolan nästa år (ska även läsa in B-kursen i matte). Mitt mål är behörighet till högskolan och främst sjuksköterskeprogrammet. Och två kurser på komvux är också tufft ska jag säga dig, speciellt när jag har en liten tjej som ska tas hand om, ha mat och uppmärksamhet och ett hushåll som ska skötas och så ska jag hinna ta hand om mig själv, ha ork över att vårda kärleken och jobba.  

Jag vet hur det är med självförtroendet och självkänslan när man inte mår bra, jag har perioder när jag mår riktigt uselt också, pga saker som inte var så bra under min uppväxt. Jag har aldrig sökt stöd och hjälp som vuxen, inte ens när jag verkligen behövt eller känt att jag inte orkar vara olycklig längre. Jag kan avslöja för dig, att högskolan skrämmer skiten ur mig! Jag har aldrig tyckt att jag varit "bra nog", i något och "smart" eller "studiebegåvad" är inga beskrivningar som jag skulle använda om mig själv. 

Men nu sitter jag här, 31,5 år gammal (usch) och inser att det är NU jag måste vända på den negativa spiral jag befunnit mig i så länge nu, det är nu JAG måste ta kontroll över mitt liv och min framtid! För hur det än är så går åren FORT och jag vill verkligen inte sitta om tio år och känna att jag ångrar mig bittert för att jag var för feg för att ta chansen. Och jag vet att jag kan, även de dagar jag tycker att jag suger och känner mig dum. Det handlar bara om att ta kommandot över sig själv! Det är inte lätt alla dagar, men att ge upp är inget alternativ. Jag läste ett så bra ordspråk för ett tag sedan som jag brukar tänka på:

"Försök, misslyckas. Försök igen, misslyckas bättre!"

Om du inte går till någon professionell, så tycker jag att du ska börja med att ringa till en kurator och boka en tid hos henne/honom. Det kanske inte får dig att känna dig smartare, men det är en bra början. Mår man bra, så öppnar sig fler möjligheter och man ser saker ur ett helt annat perspektiv. 

Lycka till!  

• Anonym

Känns inte som att Komvux är ett bra alternativ för dig eftersom du redan läst gymnasiet, och att plugga bara för att ha något lätt att göra är inte heller någon bra motivering.

Ge högskolestudierna en chans. Du nämnde att det är svårt att plugga på distans där man har lite stöd. Men det finns tekniker för att lösa det. Beställ och läs den här boken får du se Plugga smart och lär dig mer.

Svar på tråden Deprimerad, klarar inte högskolan & vill läsa komvux. Vad ska jag göra???!