• Anonym

Du som har Aspergers/autism, vad äter du?

Finns det någonting du absolut inte kan äta? Finns det något du är galen i?

Själv klarar jag inte att maten blandas. Måste ha ett mellanrum mellan varje sak, om de skulle flyta in i varandra måste jag torka med papper. Hur gör man då när man är bortbjuden? Det är jättejobbigt.
    Sen äter jag knappt frukt, man får en så konstig eftersmak av det. Banan klarar jag verkligen inte av att äta, det är jätteäckligt. Däremot är jag galen i mat som har banansmak tex godis.

Jag gillar allt som är gjort på mjölk eller vetemjöl. Så pizza, lasagne, milkshake, vårrullar, piroger, paj, ost osv det är mina favoriter. Inte så jättenyttig. Jag skulle aldrig i livet klara mjölk- och glutenfritt.

Någon som känner igen sig eller har något annat knasigt att dela med sig av?

• Svar på tråden Du som har Aspergers/autism, vad äter du?
  • Anonym (varför?)

Jag har aspberger, min bror har ganska grav autism. Varför skulle vår mat skilja sig från andras? Själv är jag vegetarian av etiska skäl, annars äter jag allt. Min bror äter allt.

• Padda

Jag klarar inte av makaroner! Det är konsistensen tror jag för annan pasta går utmärkt. Sen gillar jag inte varm mat, dryck och brukar altid vänta tillden är jummen innan jag börjar äta/dricka.

• Padda
    Anonym (varför?) skrev 2012-09-03 15:56:06 följande:
    Jag har aspberger, min bror har ganska grav autism. Varför skulle vår mat skilja sig från andras? Själv är jag vegetarian av etiska skäl, annars äter jag allt. Min bror äter allt.

Funderade också över det. Fick fundera länge för att komma på nått. Vet att folk brukar kommentera min avsmak för makaroner och min värmekänslighet ( som även rör varma soldagar och att jag inte vill öppna/ plocka ut saker ur ugnen om jag slipper)
  • pluvdo

Jag har ADHD och jag är väldigt kräsen med mat. Jag får kväljningar av grönsaker, bland annat. Jag tror det är främst konsistensen, inte smaken. Jag vet inte varför jag är sådan, men har varit så så länge jag kan minnas. Det är inte bara när det gäller grönsaker som konsistensen är viktig utan om jag exempelvis äter en bit bröd som jag tycker om och en bit av brödet blivit lite blöt så konsistensen är förändrad så blir jag jätteillamående och kan inte äta mer. Bara för att konsistensen är annorlunda. Jag har läst att andra med ADHD haft liknande problem, så det kanske beror på det, men jag vet inte. Det vore på sätt och vis skönt att veta att det är därför, för som det är nu så har mamma jättedåligt samvete för att hon och pappa misslyckats med att få mig att äta grönsaker som barn. De tror att de gjorde något fel, medan jag tror att det bara är sådan jag är.

• pluvdo

Så klarar jag inte att äta ost som legat framme ett tag eftersom den är för varm. Jag vill ha den kylskåpskall. Samma sak med andra mjölkprodukter. Annars får jag kväljningar.

• Anonym (picky)

Hehe - jag är lik trådskaparen i mina matvanor. Jag gillar inte att sakerna blandas på tallriken, vill också ha mellanrum och ibland separata fat. Ibland kan jag äta vissa maträtter i flera veckor, för jag snöat in mig på dom och det är det enda jag vill ha. Sen blir jag trött på den maträtten och rör den inte på typ månader Tungan ute Alltid samma sak...

Jag gillar oftast inte heller grytor - eftersom jag inte kan se tydligt vad innehållet i dom är, vill se vad jag äter.
    Brukar även ha svårt för mat som lagats av andra än mig själv... Rätt jobbigt när jag ska bort, tvingar mig själv att tolerera. Samma har gällt med restauranger, men blivit bättre nu..  

• Anonym

Jag har lärt mig att äta all mat som serveras; genom att själv laga allting. Då spelar det inte någon roll vad man ser eller inte ser, jag vet med 100% vad som finns i maten.

Ketchup och korv nuddar aldrig min tallrik dock. 

• Anonym
    Anonym (varför?) skrev 2012-09-03 15:56:06 följande:

Den behöver inte göra det, men det är ganska vanligt.
  • Anonym
    pluvdo skrev 2012-09-03 16:04:09 följande:
    Jag har ADHD och jag är väldigt kräsen med mat. Jag får kväljningar av grönsaker, bland annat. Jag tror det är främst konsistensen, inte smaken. Jag vet inte varför jag är sådan, men har varit så så länge jag kan minnas. Det är inte bara när det gäller grönsaker som konsistensen är viktig utan om jag exempelvis äter en bit bröd som jag tycker om och en bit av brödet blivit lite blöt så konsistensen är förändrad så blir jag jätteillamående och kan inte äta mer. Bara för att konsistensen är annorlunda. Jag har läst att andra med ADHD haft liknande problem, så det kanske beror på det, men jag vet inte. Det vore på sätt och vis skönt att veta att det är därför, för som det är nu så har mamma jättedåligt samvete för att hon och pappa misslyckats med att få mig att äta grönsaker som barn. De tror att de gjorde något fel, medan jag tror att det bara är sådan jag är.

Ja blött bröd är ju bland det värsta som finns. Jag har hemska minnen från när man var liten och tvingades äta upp smörgåsen om man spill mjölken eller saften på den. Usch!
  • Anonym

Min bror har ju autism, han har aldrig druckit ett glas vatten i hela sitt liv. Själv kan jag leva på vatten, sitter hellre och pysslar med mina specialintressen. Ibland hade jag önskat att man bara kunde ta ett piller istället för att äta, även om jag gillar det så har jag inte riktigt tid.

Svar på tråden Du som har Aspergers/autism, vad äter du?