• Lillflisen

Semester med bebis

Har precis börjat jobba igen efter några veckors semester med utlandsresa. I december kommer vårt första tillskott och vi är väldigt förväntansfulla. Givetvis är ju tillskottet det största vi ser fram emot men såhär direkt efter semestern längtar jag redan till nästa semester Glad.

Min undran till er föräldrar som har/haft småbarn. Om ni fick välja fritt bland resmål och ålder (under ett år) på barnet - vart skulle ni åka och när? Självklart hänger det säkert lite på hur barnet är, men om jag ska få börja drömma/planera lite för nästa semester:

Vi tycker om sol, bad och värme, men gör vi det med en bebis? Vi har pratat om att åka någonstans i Sverige och då nästa sommar (kanske någon gång i juli-augusti). Men vissa anser säkert att det är ett perfekt tillfälle att åka utomlands, när skulle ni åka då - när barnet är 6 månader? äldre/yngre? Hur varmt skulle det vara på resmålet?

Som sagt - hur gjorde/gör ni när barnen var/är små (under 1 år) eller hur önskar ni att ni hade gjort?

• Svar på tråden Semester med bebis
  • Duckan

Nu var vi inte iväg hennes första sommar för det slumpade sig inte så, men jag hade kunnat åka utan problem. Varsomhelst tror jag.

• Delphin80

Hej

Då jag har mina rötter i kroatien och bosnien så vi åkte dit hans första sommar. Vi var där i 6 veckor och han njöt. Han badade och låg i skuggan. Det som gällde var solskyddfaktor,skugga,bad och ac  där sonen skulle sova. Han hade det helt underbart.

• Dixie

innan sonen fyllde ett år hann han åka till Wien, Berlin, Istanbul och Singapore! 

De allra flesta resmålen funkar ju även med barn, bara man inser att det inte blir samma typ av resa som innan barnen kom!
    Om ni funderar på att åka utomlands i sommar, så finns det ju många resmål runt medelhavet - men jag hade nog hellre åkt i juni, eftersom det kan bli mycket varmt i juli/augusti!

• Lillflisen

Tack för tipsen! Låter lovande Glad

• stardream

Om du är orolig över vaccinationer och sjukdomar, och vill slippa dessa, så skulle jag råda dig att åka till Mauritius! Ingen tidsskillnad och inga farliga sjukdomar. Sol och bad, precis som du vill ha.

På minussidan står att flygresan dit är dyr (men ditt barn åker ju gratis) och hotell kan vara dyrt. Hyr ett hus.

På plussidan står att resemålet är billigt. Det är alltså billigt att äta, shoppa och annat.

Har aldrig varit där, men är ett drömresemål för mig :) 

• evaoregon
    stardream skrev 2012-09-13 15:11:30 följande:
    Om du är orolig över vaccinationer och sjukdomar, och vill slippa dessa, så skulle jag råda dig att åka till Mauritius! Ingen tidsskillnad och inga farliga sjukdomar. Sol och bad, precis som du vill ha.

På minussidan står att flygresan dit är dyr (men ditt barn åker ju gratis) och hotell kan vara dyrt. Hyr ett hus.

På plussidan står att resemålet är billigt. Det är alltså billigt att äta, shoppa och annat.

Har aldrig varit där, men är ett drömresemål för mig :) 
    Dengue feber är inte ovanligt på Mauritius så farliga sjukdomar finns.  Min bror har varit där.  Han tyckte det var helt ok, men har inga planer på att resa dit igen.  Med reguljärflyg brukar man betala 10 % av flygbiljetten för en vuxen och skatter så det blir en slant även för barn under 2 år..

• evaoregon

Jag skulle nog ha valt ett resemål inom Europa där det inte är jättevarmt (att åka i juni som Dixie skriver tycker jag är en bra ide) och utan diverse tropiska sjukdomar.

När våra barn var under året flög vi till Sverige på besök (vi bor i USA) och det funkade bra även om det var jobbigt med de långa flygresorna (vi bor på västkusten).  En så lång resa över nio tidszoner skulle jag dock inte ha gjort om det inte var för att hälsa på familjen i Sverige.

• Kodia

En charterresa till Medelhavet i maj/juni tror jag blir perfekt! Egentligen tror jag det är lättare om barnet är ännu yngre, men då blir det längre flygresa och "osäkrare" länder. 
    Eller Kanarieöarna kanske lockar i vår?

• hannis

Jag skulle välja att resa när barnet är runt 6 månader. Då har man oftast börjat få lite rutiner kring mat och sömn men barnet kan inte krypa eller gå ännu.

Jag skulle välja att resa någonstans med inte alltför lång flygresa, Medelhavet tex. Inte heller alltför varmt så jag skulle undvika högsommar.

En resa i början av juni tex skulle kännas perfekt för er och jag skulle välja Grekland, Italien eller Spanien.

• Lillflisen

Juni runt Medelhavet låter lagom med tanke på värme och avstånd.

Ska se om jag kan få sambon satt samtycka. Han tycker att vi ska hålla oss i Sverige - för bebisens skull. Han tycker att bebisen är för liten för att flyga/resa långt innan den är två, att det känns som att det är en onödig lyx för oss vuxna att släpa bebisen utomlands tidigare Hjärta

Mig spelar det egentligen ingen roll - men det är ju så härligt att sola och bada!

Om jag förlorar kampen - vart i Sverige rekommenderar ni? Stuga/Camping/Hotell? Fina badstränder...mysiga tillhåll...
    För mig är det semester att bara komma bort en stund. 

Svar på tråden Semester med bebis