• Anonym (Slut på kärlek)

Lämna min sambo

Hej! Är för andra gången inom loppet av ett år i valet o kvalet om jag ska lämna min sambo eller inte! Vi har varit tillsammans i 6 år o har två barn, 5 och 2,5 år gamla! Vi får vardagen att funka, har inga jättestora gräl men går o surar på varandra! Han har ett hett temperament och "kort stubin" speciellt då vi inte haft sex på några dagar och detta går ut otroligt mycket över barnen, framförallt mot 5-åringen! Till saken hör också att han är ganska svartsjuk och har ett visst kontrollbehov över mig! För ett år sedan föreslog jag att vi skulle gå till på parterapi men svaret blev "det vet du att det inte funkar så du kan dra med en gång"! Gjorde det tillfälligt, bodde borta tre dagar, kom hem under helgen för att sedan vara borta mån-fre igen (till barnen sa vi att jag skulle resa bort och jobba)! Vi tyckte att det var värt att anstränga oss och jobba på förhållandet men inte långt efter, kanske 2 månader, var vi tillbaka i samma spår igen! I lördags hände något som gjorde att jag fick nog! Vi var på fest med ca 15 pers hos gemensamma vänner, hade jättetrevligt- åt, lekte lekar och jag dansade med både kvinnliga o manliga vänner o nybekanta! Senare på kvällen stod jag o pratade med en vän till värdparet (en gift man) på "dansgolvet" bland våra vänner, helt plötsligt kommer min sambo flygandes och ger han jag pratar med världens snyting! När våra vänner fått bort honom är han på väg därifrån men vänder sig istället om han knuffar iväg mig med tillräcklig kraft så att jag åker rätt in i en vägg! Detta har med hans svartsjuka och kontrollbehov att göra. Han skrek till mig att jag "ska fan inte stå o hångla med honom", vilket jag SJÄLVKLART inte gjorde! Alla på festen blev jätteförvånade utom jag! Jo, för att han gick på mig men inte för att han slog en annan pga svartsjuka! han lämnade sedan festen och det var inte första gången han lämnade en fest för att han var arg/svartsjuk för att jag pratar med en kille! Dagen efter sa han att "den lilla knuffen var väl inte så jävla farlig" och det hade aldrig hänt om vi hade det bra... Nu känner jag att jag fått nog! Vi har det inte bra, jag kan inte ge honom det han vill ha bl à sex 5 gånger i veckan- han har själv sagt att han behöver det för att då mår han bäst och blir inte så lättirriterad! Han är egentligen inte mannen som slår en tjej utan är innerst inne jättesnäll- jag vet att det är en klyscha men ändå... Nu har jag så otroligt dåligt samvete för att jag vill "ge upp" och bryta upp våran familj men jag orkar inte med samma visa en gång till! Är jag feg och ger upp för lätt istället för att stanna kvar och kämpa mer för vår familj? Hoppas på någonlunda snabbt svar! Tack!

• Svar på tråden Lämna min sambo
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Det är möjlilgt att det går att kämpa men förutsättningen är att ni kämpar båda två och att ni gör det på ett konstruktivt sätt. Din sambo misshandlade mannen på festen och knuffade dig. Sedan bagatelliserar han det och fråntar sig ansvar för sitt eget beteende genom att skylla på er relation. Det verkar också som att det är mycket fokus på hans behov, t ex av sex. Om ni inte har sex tillräckligt ofta blir han lättirriterad och sur och det går ut över er son. Det är inte alls bra. Jag tycker att du skall ställa krav på parterapi i första hand. Det är inte sannolikt att ni får till stånd en förändring på egen hand. Möjligen skulle ett alternativ vara enskilda samtal. Han behöver ta ansvar för sitt beteende och du kan behöva utrymme att reflektera över hur denna relation påverkar dig.
    Hälsningar
    Gerd   

Svar på tråden Lämna min sambo