• Theindianrunner

Ta ner en brandvarnare, hur göra?

Hallå. Jag vill få  ner brandvarnaren och ''avaktivera'' den helt, utan att den skall gå av. Jag bor kollektivt (i en studentkorridor) och om larmet går här, så går larmet i hela byggnaden samt larmas till brandkåren. Om det skulle vara ett falskt alarm får jag pröjsa 10.000:- så det måste gå smidigt till och den får inte börja tjuta.

När jag monterar ner den, eftersom att den är kopplad till larmcentralen etc, innebär det att jag måste göra någonting ytterligare för att ''stänga av'' den så att säga? Kommer den börja pipa när jag tar ner den?

Skriv så mycket ni vet, jag begär att ni är säkra på er sak om ni skall svara, så det inte blir några fel.

Mvh 

• Svar på tråden Ta ner en brandvarnare, hur göra?
  • Dajo

Troligen kommer brandlarmet att indikera till larmcentralen om du försöker plocka ner detektorn ja. Dessutom skulle jag knappast tro att du får behålla hyreskontraktet. Slutsatsen är att du bör låta bli.

• FreeForAll

Jag tror inte du får ta ner och avaktivera larmet, och så länge du inte tänkt göra en brasa i rummet så borde det väl inte vara någon risk att det tjuter?

Annars kan du väl be vaktmästaren om hjälp.

• Mandi74

Plockar du ner en rökdetektor så lär du nog få andra problem än att larmet råka gå av misstag, får vi fel på våra så går larmet av sig själv så det lär nog ske samma sak  om du försöker ta ner den. 

Vi tejpade en fryspåse över när vi skulle laga mat på ett ställe jag jobbade innan, men där satt detektorn precis vid ugnen och gick så fort man öppnade den. Men tejpar du över den så glöm inte ta bort det igen när du är klar, det finns ju en anledning till att larmet är där.

By blood and by me I fall when you leave By blood and by me I follow your lead
  • Tirem

Brandvarnare i "offentliga" miljöer är i stort sett ALLTID seriekopplade och om en går söner eller saboteras går brandlarmet! Med andra ord, extremt korkat att göra det, lär bli dyrt för dig.

Måste fråga... Vad är så viktigt att du vill riskera ditt liv vid en eventuell brand?

• Mandi74
    Tirem skrev 2012-09-03 23:37:27 följande:
    Brandvarnare i "offentliga" miljöer är i stort sett ALLTID seriekopplade och om en går söner eller saboteras går brandlarmet! Med andra ord, extremt korkat att göra det, lär bli dyrt för dig.

Måste fråga... Vad är så viktigt att du vill riskera ditt liv vid en eventuell brand?
    Inte bara sitt eget liv.. 

By blood and by me I fall when you leave By blood and by me I follow your lead
  • Tirem
    Mandi74 skrev 2012-09-04 00:27:05 följande:
    Inte bara sitt eget liv.. 

Sant!

• FillesFarsa

Ska du röka brajj på rummet i studentkorridoren? Plastpåse över brandvarnaren. Alternativt röker du utomhus och går sedan in för att njuta av ruset.

Svar på tråden Ta ner en brandvarnare, hur göra?