• Gabi

5 årskalas, tips.

Hej
    Jag ska hålla i ett första barnkalas, det är min dotters, hon har fyllt 5 år! Jag är så orolig och nervös! Dels för att det blir många barn att hålla reda på , har i och för sig min man också, sedan är det vad vi ska göra, har letat mycket på nätet och fått tips på aktiviteter och lekar men så ska man ju välja ut något bra också! Det jag oroar mig mest för är att alla barn känner ju inte varandra så det kanske blir lte reserverat och blygt och så är jag så rädd för att barnen inte ska tycka det är/var roligt :( Vill verkligen lyckas!!

Vore tacksam för tips
    Tack på förhand

• Svar på tråden 5 årskalas, tips.
  • strojes

Jag tror att man som förälder stressar upp sig i onödan kring barnkalas. Barn i den åldern brukar kunna roa sig ganska bra utan allt för mycket "styrt".
    Hur många har ni/ska ni bjuda? Vad har ni valt för tid?

Vi brukar lägga kalasen på en mellan 14 och 16 en lördag eller söndag när vi har kalas. Hur vi har lagt upp det oftast:
    *Fri lek tills alla har kommit
    *Paketöppning. Jag brukar skriva alla barns namn på lappar och lägga i en tygpåse eller liknande och så drar vi en lapp i taget för vilket paket som ska öppnas så blir ingens paket "valt" sist av födelsedagsbarnet.
    *Saft och tårta
    *Fri lek
    *Fiskdamm ca 15 min innan kalasets sluttid.

När min äldsta tjej fyllde 5 år hade vi endast fiskdammen som styrd akvivitet i övrigt lekte de helt fritt. Dels var det barn från dotterns dagisgrupp och så var det några barn från gatan, så alla kände inte varandra.

Ett tips är ju att ladda upp med några olika lekar att ta till ifall det behövs men att man inte går in och styr för mycket. Att starta med någon liten lek där de kan lära sig varandras namn lite är ju kanske bra.

Det finns flera bra sidor på nätet där man kan skriva ut bilder att färglägga. Tex www.coloringpages.se
    Kan vara bra att ha någon lugn aktivitet att dra ner tempot med ifall de blir alldeles för vilda.

Jag har också ibland spridit ut leksaker lite i huset för att inte alla barn ska hamna på samma ställe. Tex dockor och sånt i ett rum och tågbana, bilar i ett annat. Klossar i ett hörn i vardagsrummet. Då sprider man ut barnen lite och kanske lyckas undvika en del konflikter som uppkommer av att det är för många lekar på för liten yta.

Lycka till!

• sleepygrodis

Vi hade också lek tills alla kommit. Sedan satte sig alla i en ring och paketen i en ring och min dotter snurrade flaska, det paketet flaskan pekade på skulle hon öppna :)
    Sedan hade vi disco och fri lek. De som ville gjorde "sätt flugan i nätet" ( som svansen på grisen, men vi hade spindelnät och spindel och vems fluga som kom nära spindeln). Kalaset hade lite halloweentema, för hon fyller precis då.
    Sedan fika och jag tror att vi gjorde stopp-leken. När man fikar börjar födelsedagsbarnet att säga stopp, och då blir alla stilla. Den som säger stopp säger vem som ser roligast ut och den kan säga stopp nästa gång :)
    Sedan fri lek, dans för de som ville och så fiskedamm.
    Vi hade två timmars kalas.

• Gabi

Tack så mycket båda! Jätte bra tips och några jag redan funderat på tex att de snurrar flaskan vid presentuppning! Alternativet med lapparna har jag aldrig hört med den var ju rolig med! Vi har satt tiden 11.30-13.30 en söndag, tycker det är lämpligt att de inte är för trötta och har lite tid sedan att varva ner innan det är dags att sova för att sedan gå till förskolan! Det var 14 barn bjudna men två kommer ej ( det är vad jag vet än) så det blir 14 med man två barn! Vad kan kan göra när alla kommit för att släppa loss, alltså värma upp så det är blyga försvinner? Tips!!

• Gabi

Puff puff

Vad kan kan göra när alla kommit för att släppa loss, alltså värma upp så det är blyga försvinner? Tips!!

• MariiieL

Hej!

När vi haft kalas för våra barn brukar vi ha det 11-14

När alla barn kommit så brukar vi ha snurra flaskan och öppna det paket från barnet flaskan pekar på. Där försvinner lite spänning. För alla barn vill ju att deras paket ska vara först öppnat =)

Sen är det fri lek tills vi dukat fram lunchen. Det barn som fyller år får bestämma vad de vill bjuda på. Brukar dock bli spagetti och köttfärssås eller hamburgare =)

Sen är det lite fri lek innan tårta (eller i mina barns fall då de inte äter tårta, kladdekeka med grädde)

Efter det så antingen fri lek eller nån lek typ hela havet stormar eller så. Det är ganska uppskattat.  
    Åtminstonde här.

Om det finns tid sen så är det fri lek tills där är ca en 15-20 minuter kvar då har vi antingen fiskedam eller skattjakt. Vi har det där ute i trädgården. Mina barn fyller år i mars och maj så vi brukar vara ute då om det inte är för kallt. Men sen när föräldrarna kommer så är barnen färdiga för hemfärd
    Och vi är helt färdiga med =)

Hoppas ni får ett trevligt kalas. Oroa dig inte så mycket, barnen löser det mesta!!

//Marie 

• strojes
    Gabi skrev 2012-09-04 23:54:11 följande:
    Tack så mycket båda! Jätte bra tips och några jag redan funderat på tex att de snurrar flaskan vid presentuppning! Alternativet med lapparna har jag aldrig hört med den var ju rolig med! Vi har satt tiden 11.30-13.30 en söndag, tycker det är lämpligt att de inte är för trötta och har lite tid sedan att varva ner innan det är dags att sova för att sedan gå till förskolan! Det var 14 barn bjudna men två kommer ej ( det är vad jag vet än) så det blir 14 med man två barn! Vad kan kan göra när alla kommit för att släppa loss, alltså värma upp så det är blyga försvinner? Tips!!
    Jag valde lapparna istället för flaskan. Flaskan användes på ett kalas dottern var på och den kändes lite rörig. Barnen hade svårt att sitta i en bra ring. Och när rätt många paket var öppnade hamnade ofta flaskan på någon som redan lämnat paket. Den tar längre tid än att födelsedagsbarnet drar lappar ur en påse.
  • Gabi
    strojes skrev 2012-09-06 15:37:54 följande:
    Jag valde lapparna istället för flaskan. Flaskan användes på ett kalas dottern var på och den kändes lite rörig. Barnen hade svårt att sitta i en bra ring. Och när rätt många paket var öppnade hamnade ofta flaskan på någon som redan lämnat paket. Den tar längre tid än att födelsedagsbarnet drar lappar ur en påse.
    Okej uppskattades det?
  • Kärlek84

När min son fyllde fem år hade vi planerat en massa lekar och liknande till hans kalas. Men nästan inget av det behövde vi göra De lekte för fullt själva, sprang omkring och busade. Däremot hade vi gjort en fiskdamm där dom fick fiska upp en godispåse och det var MYCKET uppskattat. Dessutom stod min sambo bakom skynket och hade en hel del maskeradmasker som han bytte mellan, så ibland när de kastade över "metspöt" så låtsades han att det fastnade i honom istället och stack fram huvudet med nån rolig maskeradmask på sig. Barnen skrattade och skrek av förtjusning

• CeeJay

Vi har ALDRIG haft organiserad lek på våra barns kalas. Det enda vi har spikat är fika med tårta och ev fiskdamm. Det brukar lösa sig bäst när barnen får "bestämma" själva enligt min erfarenhet - om man försöker styra upp lekar kan det alltid finnas någon som inte vill, inte vågar, inte kan osv. Låt barnen leka själva, i sin egen takt och med det dom vill

• Gabi

Kärlek84 det låter underbart med fiskdammen vi satt just och diskuterade fiskdamm att det känns lite tråkigt

• Gabi
    Kärlek84 skrev 2012-09-06 17:21:46 följande:
    När min son fyllde fem år hade vi planerat en massa lekar och liknande till hans kalas. Men nästan inget av det behövde vi göra De lekte för fullt själva, sprang omkring och busade. Däremot hade vi gjort en fiskdamm där dom fick fiska upp en godispåse och det var MYCKET uppskattat. Dessutom stod min sambo bakom skynket och hade en hel del maskeradmasker som han bytte mellan, så ibland när de kastade över "metspöt" så låtsades han att det fastnade i honom istället och stack fram huvudet med nån rolig maskeradmask på sig. Barnen skrattade och skrek av förtjusning
    så roligt att de roade sig själva det är ju ändå braatt ha något i reserv och vi har hittat massor så jag vet inte HUR vi ska välja, vi tänkte ta någon/några utelekar om vi kan vara ute och någon/några innelekar om vädret inte är så bra att vi kan vara ute. Men vilka, så många roliga, såg bla kasta stövel, hoppa säck, vattenstafett, man får en mugg med vatten som man ska ha i mellan tänderna och gå en bana och tillbaka igen, samma fast med sked och något på, kappsäcksleken eller vad den heter, man har kläder i en väska och så ska man springa dit och ta kläderna på sig som ligger i väskan, sedan ta av sig de igen och springa tillbaka Skostafett!  Några av de roliga jag sett Inomhuslekar är inte någon som jag så där direkt kommer på att det VAR roligt, låt mig tänka, hmm, ja hela havet stormar men jag har hört att man ska helst inte ha vinnarlekar/åka ut lekar? Liknande, man sitter i en ring och skickar runt något och den som har den när musiken stoppar åker ut, smart idé, den som håller i den får den när den åker ut! (Kanske risk för att vill hålla den kvar) Hunden och benet, rolig? Ballong runt benet? Musikleken, dansa, stoppa när musiken stängs av, dansa igen när musiken sätts på, stoppa när musiken stängs av...osv Ingen åker ut! Sitta mitt emor vatandra, rita av den mitt i mot? Lapp under tallriken, hitta likadan någonstans?
  • Gabi
    CeeJay skrev 2012-09-06 18:03:16 följande:
    Vi har ALDRIG haft organiserad lek på våra barns kalas. Det enda vi har spikat är fika med tårta och ev fiskdamm. Det brukar lösa sig bäst när barnen får "bestämma" själva enligt min erfarenhet - om man försöker styra upp lekar kan det alltid finnas någon som inte vill, inte vågar, inte kan osv. Låt barnen leka själva, i sin egen takt och med det dom vill
    Så sant som jag skrev innan man kan ju ha något i reserv och sedan kan det väl vara kul att göra något litet roligt Vi tycker fiskdamm är tråkigt, har varit så länge, standard liksom, de kalas våra barn varit på nu, ja förutom i en simhall och lek och busland har haft skattjakt för att hitta "skatten" som är godispåsarna Men vi tänkte så här, min ,an gör en bana de ska balansera på, alltså ett långt långt rep som ligger på marken som går kringelikrok över hela tomten, födelsedagsbarnet går först och de andra efter och alla håller på varandras axlar  
  • Gabi

Fyller godispåsar nu, ojojoj vad det suger i godistarmen Hur mycket godis lägger man i, hur många godisar, jag har lagt i en tablettask nu, en halvlång jordgubbstång, pytte förpackning pez, en lakritsnapp, ett tenninsrack, ett lejonhuvud, en colaflaska, en lakritsskruv, en båt och ett hallon...

• Gabi

skulle ju fråga, mer? Jag har mer...

• strojes
    strojes skrev 2012-09-06 15:37:54 följande:
    Gabi skrev 2012-09-06 17:17:48 följande:
    Okej uppskattades det?

Jag nämnde det för dottern inför hennes kalas och hon sa på en gång att hon ville ha det istället för flaskan. Tror även kalasgästerna tyckte det var kul.
  • strojes
    Gabi skrev 2012-09-17 10:07:57 följande:
    Kalaset blev toppen!!
    Tack
    Vad gjorde ni på kalaset?

Ska själv ha 5-års kalas om ett par månader. Har visserligen haft kalas förr men tips är ju alltid bra.
Svar på tråden 5 årskalas, tips.