• Havsjungfrun

Spädbarnsinlägg till Ergobaby, hur länge använde ni?

Köpte en begagnad Ergobaby i helgen, det ingick dock inget spädbarnsinlägg. Vår son är nästan 3 månader och mycket stark och stabil i nacken så jag är lite osäker på om jag behöver ett inlägg eller inte. Undrar hur ni gjort och hur länge ni använt inläggen?

• Svar på tråden Spädbarnsinlägg till Ergobaby, hur länge använde ni?
  • Gaytjej

Nej det behöver du inte! Lägg en liten ihopvikt handduk under rumpan på honom så han kommer upp lite i selen, om benen inte är så långa att knävecken hamnar utanför kanten.

Jag lånade en kompis inlägg, men tyckte mest att det var klumpigt. Bar i sjal de två första månaderna och började sedan använda selen emellanåt, och då med en liten handduk under rumpan. Skippade den vid 3-4 månader sedan (hon har varit stadig i nacken länge, men är ligger två kurvor under genomsnittskurvan på längd och vikt).

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Flickan och kråkan

Spädbarnsinlägget i de ergonomiska bärselarna har man inte för att barnet inte är starkt i nacken utan för att sittytan inte ska vara för bred. Man tar bort den så snabbt det bara går = då barnet har tillräckligt långa ben, dvs när knävecken når ut till kanterna på den ordinarie sittytan. Man kan inte säga i vilken ålder exakt eftersom olika barn har olika långa ben . Är han inte tillräckligt lång (är han nog snart i så fall) så gör som Gaytjej tipsade om .

• Havsjungfrun

Ah ha, vad bra! Trodde mest att det berodde på nacken. Ska testa tipset och se vilket som fungerar bäst. Tack snälla för era svar!

Svar på tråden Spädbarnsinlägg till Ergobaby, hur länge använde ni?