• Finbus

Max "klientnamn"

Vi har döpt vår son till Max och min mamma sa i helgen att det är ett "klientnamn" = barn till föräldrar som lever på socialbidrag, tror jag att hon menar med det.

Är Max ett så kallat WT namn?  I så fall är det negativt att ge sitt barn ett WT-förknippat namn? Jag tänker att det ger barnet lite prestigelöshet. Kompisars barn heter saker som Alexander (den store) och så.  

Jag känner ingen som heter Max så för mig var namnet helt neutralt och så tycker jag förstås att det är lite extra kul att det enda svenska OS-guldet gick till en Max

Min mamma har drivet med namnet också inför Max storebror och sagt att vi borde skaffa ett barn till som vi döper till MC Donalds. Känner mig sårad över att hon gör så      

• Svar på tråden Max "klientnamn"
  • LsH
    hernameispekka skrev 2012-09-04 15:02:23 följande:
    Inte WT enligt mig!!

Inte mig heller.

Oacceptabelt av din mamma att göra så, säg åt henne!!!
  • hernameispekka
    LsH skrev 2012-09-04 15:04:43 följande:

Inte mig heller.

Oacceptabelt av din mamma att göra så, säg åt henne!!!
    Eller hur! Sjukt taskigt!
  • Duckan

Nej, tycker jag ej att hon ska säga. Däremot är namnet vanligt.

• rebeckan

Nej verkligen inte, fint namn :)

• evelinaeee

Gillar inte namnet, men tycker det är väldigt fel av din mamma att säga så, slå det ifrån dig, det är inget att lyssna på!

• LoTmamma

Helt oaceptabelt beteende av din mamma! Namnet Max är jättefint, din mamma däremot låter det som det är lite WT-varning på

• Finbus

Skönt att höra att fler tycker att det är ett fint namn och att ni med reagerar på att det inte var så trevligt sagt av min mamma.

• Finbus
    spöke skrev 2012-09-07 11:23:48 följande:
    Inte så snällt sagt. Max finns i alla samhällsklasser. Max von Sydow, t.ex., är son till en friherrinna.
    Är min uppfattning också, att Max finns i alla samhällsklasser och åldersgrupper så ett rätt allmängiltigt namn.
  • Dr Mupp

Max är vanligt och finns i alla samhällsklasser. Ganska intetsägande som tex Erik.

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Selaine

Max är fint men det stör lite att göra om det till genitiv. Max boll eller Maxs boll, inget sv dem funkar rent estetiskt.

Svar på tråden Max "klientnamn"