• Minönskan

De kan inte se fosterhjärtats blodkärl

För två veckor sedan var vi på RUL och fick veta att det inte gick att se fosterhjärtats blodkärl så därför kallades vi tillbaka till ett extra ul igår. Vi möttes av en riktigt otrevlig barnmorska som inte hade det bästa bemötandet. Hon kunde heller inte då se blodkärlen utan kallade in en kollega som också tittade på det. Oron steg. De pratade i olika termer och ville att deras läkare skulle titta på hjärtat.

De kunde inte säga om det var fel på hjärtat eller om det berodde på att barnet låg så konstigt i magen. Det sistnämnda skyllde de hela tiden på. De sa att det var fel på patienten för det låg så fel i magen. Jag fick veta att jag har en bakåtlutad livmoder och det var orsaken till att den ligger så ogynnsamt.

Imorgon har vi tid för läkarutlåtandet och oron stiger ordentligt. Tänk om det är fel på vårt lilla barns hjärta..

Är det någon annan som har varit med om likn. sak där de inte har kunnat se blodkärlen. Har de sedan vid senare tillfälle kunnat sett dem eller har det varit någon missbildning i hjärtat?

Jag är så orolig..

• Svar på tråden De kan inte se fosterhjärtats blodkärl
  • stikkem

OFT = out flow tracts. Alltsa aortan och lungkarlen dar de lamnar ventriclarna.

De ar nog den svaraste biten pa hela RUL och beror helt och hallet pa hur fostret ligger om man kan se dom. Ligger fostret med ryggen upp och djupt ner i backenet, dessutom roterat (ihopkurat) kan det vara helt omojligt se dom val och kunna saga att dom ser helt normala ut.

Man kan inte se dom halvdant och bara stampla "ok" pa papperet, man maste se allt val. Petnoga, for att de ar sa sma strukturer vi pratar om. Och ja, ibland innebar det flera oroliga resor for patienten och ibland sa kan man faktiskt inte se dom overhuvudtaget trots flera forsok (fostret ligger i samma stallning varje gang).

Svar på tråden De kan inte se fosterhjärtats blodkärl