• Anonym

Tips på enkel mat till barnen - jag är sjuk och orkar inte laga mat..

Som rubriken lyder.. Jag ligger hemma i förkylningen från helvetet. Måste ändå pallra mig iväg o hämta barnen snart och tänkte då handla någon enkel middag, som sköter sig själv i ugnen.

Tänkte först lasagne, men det var dagens skollunch. Typiskt. Har ni förslag på enkla rätter? Typ frysmat. De gillar inte pizza kan jag tillägga. 

• Svar på tråden Tips på enkel mat till barnen - jag är sjuk och orkar inte laga mat..
  • Miot

Finns ju färdiga pastagratänger man häller i en form och har i ugnen... Fiskgratäng finns ju oxå...

• beckiebabe

Potatisbullar?

Fiskpinnar?

Fiskgratäng?

Paj?

Hur gamla är barnen?   

• Anonym (Också sjuk)

Jag brukar ha köttbullar i frysen som man snabbt kan micra och koka makaroner på 3 min. Ett annat alternativ som jag kör när jag är sjuk är färdigköpta pannkakor som man micrar på ett par minuter.

• HEARM

ravioli är ju väldigt enkelt. bara o värma. 
    korv med bröd. för o göra det lite lyxigare så kan man göra pulvermos och ha på. blir lite mer matigt/mättade då. kokar du korven kan du använda det vattnet till o "vispa" moset  

• Blaha

Någon annan färdig maträtt som sköter sig själv i ugnen? Kolla i frysdisken bara...

Annars finns det ju sådant som går snabbt i panna, fryst pasta carbonara t.ex.

Skiva blodpudding och lägg på en ugnsplåt, köpt frysta potatisbullar och kör samtidigt i ugnen. Färdigt samtidigt och kräver inte mycket jobb.

Köp tunnbröd och korv, ha en mysmiddag framför tv:n. Synda med pulvermos; fyll tunnbröden med korv, potatismos, ketchup, senap eller vad helst ni vill.

• Lillis80

Pasta carbonara (-ish): Koka pasta och stek bacon. När pastan kokat färdig häll i bacon och knäck ner äggulor. Rör om. Ta-daa! Kanske inte det nyttigaste, men lätt, snabbt och enkelt :) Servera med riven ost och grönsaker. Eller laxfilé som ungnsbakas i sås? Tex hummersås (på hummerfond, matlagningsgrädde, tomatpuré och dill. Det lagar sig självt :)

• Anonym

Tack för era tips!

Jag tänkte verkligen så lite matlagning som möjligt. T.o.m koka makaroner är ju "laga mat". Vill inte stå där med mina baciller.

Potatisbullar får det kanske bli, det tycker de om. De är 4 och 7 år förresten, någon undrade. 

• Vinterglädje

Du har fått många bra förslag så mitt blir sen när du är frisk gör matlådor att ha till sådana här tillfällen, lite överraskningsmat går alltid hem. Krya på dig

• Anonym
    Vinterglädje skrev 2012-09-04 13:57:17 följande:
    Du har fått många bra förslag så mitt blir sen när du är frisk gör matlådor att ha till sådana här tillfällen, lite överraskningsmat går alltid hem. Krya på dig
    Tack! Absolut, det hade varit guld värt om jag hade varit lite bättre planerare än vad jag är. Ska verkligen försöka bli bättre på att göra matlådor.
  • hellokill3r

Fil och flingor + varma smörgåsar, gröt, snabbnudlar (man kan lägga dem i vatten i tallriken med kryddorna och micra dom tills dom är klara), kokta ägg, frukt, kex osv.. Handlar det liksom om att mamma är sjuk några dagar så fungerar detta alldeles utmärkt

• Anonym

Handla hem yoghurt och bär/frukt också så kan de få göra smoothies om de bli hungriga igen ganska snabbt efter maten (vilket de borde bli för potatisbullar är typ bara kolhydrater).

Svar på tråden Tips på enkel mat till barnen - jag är sjuk och orkar inte laga mat..